7 szuper iskola utáni program, amiről még nem hallottál
Gondolkozz a dobozon kívül - manapság az iskolán kívüli tevékenységeknek csak a képzelet szab határt. Blog bejegyzésünkben most olyan lehetőségeket mutatunk be, amelyek az Egyesült Államokban a lehető legjobb iskola utáni programokként futnak. Ismertek hasonló, hazai kezdeményezéseket?
Szokásos szeptemberi szakkör-dilemma: mikor, mennyit és mit?
Az iskolakezdéssel egy időben elkezdődik a szokásos sakkozás a szakkörökkel, délutáni elfoglaltságokkal. Mi az, amivel szívesen tölti az idejét, hogyan szűkítsük le a kört, hogy a tanulásra is jusson elő? Mennyit bír el a gyerek, a családi kassza és – ha több gyerek is van a családban – hány helyen tudok szülőként ott lenni egy délután? Praktikus, ha helyben van, de ha az iskola nem kínál a gyermek érdeklődésének megfelelő programot, akkor érdemes kicsit távolabb is szétnézni, mert lehet, hogy egy kis utazással sokkal jobb lehetőségekre bukkanunk.
Próbáljon ki több mindent
Akkor se essünk kétségbe, ha tavaly még sakkozott és szertornázott, az idén pedig inkább íjászkodna és kézműves szakkörre járna. Jó, ha az iskolás gyerekek különféle dolgokat próbálnak ki, mert ezzel növelik készségszintjüket, önbizalmukat, és új érdeklődési köröket fedeznek fel. Ráadásul ne felejtsük el, hogy ma már igazi kihívás olyan elfoglaltságot találni, ami a gyermeket a szabadidejében elvonja a közösségi médiától és a videojátékoktól. Érdemes ezért arra bíztatni őket, hogy különféle tevékenységekben tegyék próbára a képességeiket, hogy olyan dolgokat próbáljanak ki az iskolán kívüli időszakban is, amelyeket egyébként nem tapasztalnának meg.
1. Ismerd meg a vadonban való túlélés művészetét!
Egy átlagos gyerek mindössze négy-hét percet tölt a szabadban strukturálatlan játékkal. És ez nemcsak a friss levegő hiánya miatt probléma. Kutatások azt mutatják, hogy a természetben eltöltött idő növeli a gyerekek önbizalmát, felelősséget tanít, lendületet ad kreativitásuknak és csökkenti a stresszt.
A Trackers Earth ezért több helyszínen is olyan iskola utáni programokat szervez, amelyek a természethez való kapcsolódásra és a vadonban való készségekre összpontosítanak. A kovácstanfolyamokon az 5-10. évfolyamos gyerekek vehetnek részt, a kisebb gyerekek a délutánokat olyan kézműves foglalkozásokkal tölthetik, mint például a természetes pigmentekkel való festés, a fonás, de lehetőség van a horgászat, íjászat és vadonban való túlélési készségeik csiszolására is.
2. Építs Lego robotokat!
Amikor Alina Adams fia, Gregory 7 éves volt, megengedte neki, hogy egy napra leüljön a bátyja számítógépes programozási órájára. Ez a nap döntően meghatározta a gyermek további érdeklődési körét. Miután Gregory elsajátított egy programozási nyelvet, áttért egy sor másik nyelvre. Most 15 éves, két éve hivatásszerűen programozóként dolgozik, pénzt keres, és emellett olyan egyéb készségekre szert tett, mint például beosztja az idejét, és megtanult kommunikálni, együttműködni másokkal. A jól megválasztott délutáni szakkör tehát akár a gyermek későbbi karrierjét, pályaválasztását is meghatározhatja. A legkisebbeknek az Egyesült Államokban a Bricks 4 Kidz biztosít arra lehetőséget, hogy Lego ihletésű robotoktatás során próbára tegyék magukat a számítógépes kódolásban. A Girls Who Code pedig ingyenes iskola utáni programokat kínál a 3–5. és 6–12. évfolyamos lányoknak szerte az országban.
3. Művészet és ruhatervezés mindenkinek
A houstoni műhely víziója: létrehozni egy közösséget, amely alternatív definíciókat ad a gyerekeknek a sikerről. A szervezet a houstoni harmadik körzetben található, ahol a lakosság csaknem fele szegénységi küzöb alatt él. A nonprofit szervezet ingyenes, egyedi órákat kínál zenei produkciós, tánc- és színházi témákban. Van még egy Stílusbolt is, ahol a gyerekek megalkotják saját ruháikat.
4. Indíts be egy startup vállalkozást!
Saját vállalkozás beindításához több kell, mint egy okos ötlet kitalálása. Ez az együttműködésről, a problémamegoldásról és a józanságról is szól… ezt tanulják a gyerekek a BUILD- ben. Az 1999-ben alapított BUILD 562 fiatal vállalkozást működtet. Azokban a középiskolákban, ahol a BUILD elérhető, a kilencedikesek választható tantárgyként veszik fel, majd iskola utáni programként folytatják az érettségiig. A gyerekek által elsajátított vállalkozói készségek bármely ágazatban hasznosítani tudják későbbi tanulmányaik, munkájuk során.
5. Játssz hárfán!
Gondolkodjunk a dobozon kívül – ezzel kezdtük a blog bejegyzést – erre pedig egy remek alkalom, ha a gyermek zenei és hangszeroktatása kapcsán kicsit túltekintünk a megszokott zongoraleckéken. A zongora ugyan a hagyományos kiindulópont, de érdemes emellett más hangszerekkel is megismertetni a gyermeket. A kutatások szerint a hangszeren való játék tanulása elősegítheti a gyerekek olvasási és matematikai készségeit. Ehhez néha csak annyi kell, hogy a gyerek beleszeressen egy hangszerbe, amihez elég lehet annyi, hogy megismertetjük vele.
Amikor 2000-ben az atlantai Urban Youth Harp Ensemble először indult, mindössze két tanítványa volt. A nonprofit szervezet jelenleg 80 negyedik és tizenkettedik osztály közötti diáknak kínál órákat, akik rendszeresen hárfán játszanak teltházas közönség előtt.
6. Hozz létre saját gazdaságot!
Gyermeke szereti a növényeket, az ételeket, a kerti munkát vagy a felsoroltak mindegyikét? A farmok szerte az országban, a kaliforniai First Generation Farmerstől a massachusettsi Land's Sake- ig lehetőséget kínálnak a gyerekeknek, hogy kezdő gazdálkodóként próbára tegyék magukat. Attól függően, hogy hol él a gyermek és melyik évszakban regisztrál, ez bármit magában foglalhat az ültetéstől és a gyomlálástól a juharcukorozásig, az öntözési projekteken, a komposztálásig vagy az állatok gondozásáig.
7. Gyakorold az önbizalmat!
A harcművészeti órák ismertek arról, hogy az edzettség mellett növelik a gyerekek önbecsülését és pozitív közösségi érzést nyújtanak. Az oaklandi kaliforniai tornaterem, a Guardian alapítói ezért ingyenes képzést kínálnak 10 és 18 év közötti gyerekek számára. Más harcművészeti stúdiókban pedig autista vagy ADHD-s gyerekekre szabott órákat tartanak.
Hasonlóképpen, van egy nagyszerű lehetőség a lányokat nevelő szülők számára. A lányok fele elveszíti önbizalmát, amikor eléri a pubertást – és a fizikai aktivitás iránti érdeklődése is gyakran elszáll. A Girls on the Run egy olyan iskola utáni program, amely inspirálja és motiválja a 3-8. osztályos lányokat, hogy a futáson keresztül kiaknázzák képességeiket. Míg a fizikai cél az 5K teljesítése egy futótárssal, az út során a mentorok szociális és pszichológiai életkészségekre is tanítják a lányokat.
Kutya, cica vagy tarantula? Nincs szőr, nincsenek megrágott papucsok és vezetékek, az elektronikus házi kedvencek egy gombbal kikapcsolhatók. Tanítani viszont őket is lehet, sőt kell is! Az interaktív robotjátékok beszélnek és tanulnak, eközben pedig a gyerkőc is sokat fejlődik.
Nem kell tanult muzsikusnak lennünk ahhoz, hogy jól foglalkozzunk zeneileg gyermekünkkel. Ami igazán számít, az a közös élmény, az együtt mozgás, a jó hangulat és a nevetés. Az pedig már csak ráadás, hogy a kellemes időtöltés nemcsak a kicsit fejleszti, de a szülő-gyermek kapcsolatra is jó hatással van.
Elkezdődött az iskola, és javában zajlik a délutáni programok szervezése is. A paletta széles: nyelvtanulás, sport, rajz, ének-zene, informatikai szakkörök, tanfolyamok közül válogathatunk, a gyermek érdeklődési körének megfelelően. De jót teszünk-e azzal, ha minél több foglalkozásra beíratjuk a gyereket?
Önbecsülésnek nevezzük, ahogyan magunkat látjuk, azt, ahogyan értékeljük, milyenek vagyunk. A kisgyermekben a környezet visszajelzései alapján alakul ki ez a kép, ezért nagyon fontos az őt körülvevő felnőttek szerepe. A Játékliget szakértőjével arról beszélgettünk, milyen jelekből vehetjük észre, ha alacsony gyermekünk önbecsülése és milyen módon növelhetjük.