Alvás után, ebéd előtt - így érzékelik az ovisok az időt
A kisiskolások már ismerik a számokat és az órát is megtanulják leolvasni. De mi történik ezelőtt? Hogyan magyarázzuk el a kisebbeknek, hogy mikor megyünk érte az oviba, vagy mikor jön haza Apa? Röviden összefoglaljuk, hogyan fejlődik az időbeli tájékozódás gyerekeknél és egy klassz eszközt is ajánlunk, amivel ősztől megkönnyíthetitek a mindennapokat.
Napirend kialakítása
Születéstől kezdve fontos a napirend kialakítása a gyerekek életében. Az első időszakban persze ez még nagyon kaotikus, eltelik egy kis idő, mire tervezni lehet az alvásidőre egy nyugodt fürdést, vagy egy kis pihenést. A csecsemők és kisgyermekek nagyjából 2 éves korukig a biológiai szükségleteik szerint érzékelik az idő múlását: éhes lesz, álmos lesz. A napirend ebben nyújt kapaszkodót, nem csak nekünk szülőként a szervezhetőség szempontjából, hanem a gyerekek is biztonságérzetet ad, ha tudják, hogy mi, mi után következik.
Ott vagyunk már?
A már beszélni tudó gyerekeknek egy újabb támpont, amikor megértik, hogy mikor lesz sötét és lefekszünk, és mikor kel fel a nap, amikor ébredünk. A napszakok változása mellett 2-4 éves koruk között az időtartamok is foglalkoztatják már őket, észreveszik, ha valami – például az út a Nagymamáig - hosszabb ideig tart, vagy épp hamar véget ér.
Alvás után, ebéd előtt
Az óvodáskor kezdetén és 4 éves kor körül a napi történések az időérzékelés kulcsfigurái. Az átélt eseményekre emlékeznek, azokat már időrendbe tudják helyezni. Érdemes ezért sokat beszélgetni kerülve a „Mi volt az oviban? Semmi.” rövidke párbeszédet. Helyette érdeklődjünk inkább célzottan arról, hogy mi volt a reggeli, kivel játszott ebéd előtt az udvaron, rajzolt-e valamit alvás után. Így nemcsak a szókincs fejlődik, de mi is többet megtudunk a napi eseményekről.
Hány óra van?
Az iskoláskor kezdetén – az iskolaérettség feltétele is – már ismerik a napokat, el tudják mondani, hogy mi történt tegnap, mit fognak csinálni holnap és az évszakok jellemzőit is ismerik. Egy-két évvel később pedig már az év, hónap fogalmak megértése sem okoz problémát és ebben az életkorban, 7-8 évesen már az analóg óra leolvasását is képesek megtanulni.
Óvodások órája
4 éves kor körül a gyerekek az órát még nem tudják leolvasni, de az átélt eseményeket a gyerekek már időrendbe tudják tenni. Így azt meg tudják tanulni, hogy miután mi következik. Az óvodakezdés kapcsán ez minden gyermeknél előtérbe kerül, hiszen azt biztosan szeretné tudni, hogy mikor megyünk érte. Ilyenkor jó, ha valamilyen programhoz, cselekvéshez tudjuk kötni az időpontot: megérti, hogy elmondjuk, hogy ebéd vagy a délutáni alvás után számíthat az érkezésünkre.
Az óvodai napirend mellett az otthoni ritmus is megváltozik: reggel készülődni kell, délután egyéb elfoglaltságaink is lehetnek. Új feladatok, megváltozott napirend, időbeosztás – ez sok családban okoz fejtörést. Még szülőként sem egyszerű, a nyári szünet utáni átállást a gyerekek is megérzik. A napirendes óra remek eszköz, ami megkönnyíti ezt az időszakot. Segítség nekünk is, hogy ne mi álljunk a gyerekek mellett, folyamatosan figyelmeztetve őket a fürdésre, fogmosásra, lefekvésre, reggeli indulásra. Az óra segítségével önállóbbak lehetnek, leolvasva ők maguk is jelezni tudják, hogy milyen feladat következik.
Képek forrása:
1. Clock photo created by drobotdean - www.freepik.com
2. Brush photo created by freepik - www.freepik.com
3. Book photo created by freepik - www.freepik.com
4. Food photo created by rawpixel.com - www.freepik.com
5. Baby photo created by pvproductions - www.freepik.com