Diszkalkulia: tények és tévhitek a számolászavarról
Az írás- és az olvasászavar után most a számok világába evezünk. A matematika rejtelmeinek megfejtése olykor mindenki számára okozhat problémát az iskolában. Diszkalkulia esetén azonban egy ennél jóval összetettebb tanulási zavar áll fenn. Az érintett gyerekeknél többek közt a számok jelentése, az alapműveletek elvégzése, a mennyiségek, arányok megállapítása is nehézséget okoz.
Tévhit: Ha többet gyakorolnál, jobban menne!
A diszkalkuliás gyerekek által sokszor hallott mondat, egészen addig, amíg felismerésre nem kerül, hogy a lemaradásukat a matematikában nem a gyakorlás hiánya, nem a lustaság okozza, hanem számolászavar. Ilyen esetben hiába görnyed délutánokat a matematikai gyakorló példák felett, amíg a gyermek az alapkészségek szükséges fejlesztését nem kapja meg, addig a matematikai eredményeiben sem várhatunk számottevő javulást.
Tény: gyakran több tanulási zavar jelentkezik egyszerre
A diszkalkulia gyakran együtt jár diszlexiával, az olvasás nehézségével és a diszgráfiával, amikor az írás okoz problémát. Az utóbbi két tanulási zavarról korábbi blogbejegyzésünkben részletesebben is olvashattok.
Tévhit: a diszkalkulia születéstől jelen van
A diszkalkulia lehet elsődleges vagy másodlagos. Az elsődleges hátterében valamilyen idegrendszeri sérülés áll, ez kialakulhatott a várandósság időszakában, szülés közben, vagy a születés után is. A másodlagos gyakran a környezet reakciójából keletkezik. Itt fontos szerepet játszik a számolással összefüggő stressz, ha a gyermek félelemmel és szorongással éli meg a környezet reakcióját. Ilyenkor a hibáztatás, csúfolás és megalázás következtében alakul ki a számolászavar.
Tény: több területet kell fejleszteni egyszerre
Habár a diszkalkulia jelentése számolászavar, a gyógypedagógiai fejlesztés egyáltalán nem a számok és az összeadás, kivonás gyakorlását jelenti. A végső cél természetesen ez, ám ahhoz, hogy a matematikai képességek javuljanak, először az alapokat kell fejleszteni. A diszkalkulia terápia része ezért többek közt a beszéd, a térbeli tájékozódás, a gondolkodás, a figyelem és a mozgáskoordináció fejlesztése. Kiemelten fontos, hogy a gyermek le tudja győzni az önértékelési problémáit, ebben nagyon lényeges, hogy sikerélményhez juttassuk és motiváljuk.
Már óvodáskorban is felismerhető?
A diszkalkulia felismerése az iskolában történik, itt mutatkozik meg először, ha a számokkal ismerkedő gyermek a számokat felcseréli, de erre utal többek közt a síkbeli – és téri irányok keverése, gyakori tévesztése, a tükörírás, tükörolvasás, mennyiségi fogalmak, matematikai alapműveletek, csoportosítási képesség nehézsége, fogalmi hiányosságok, a matematikai szókincs fejletlensége.
Létezik diszkalkulia megelőző terápia is, erre nagycsoportos óvodásoknak lehet szüksége, amennyiben felfedezhetők náluk a tanulási zavar előjelei. Mire érdemes figyelni?
- ha a nagycsoportos gyermek nem érdeklődik a játékos számolgatás, a számok iránt, nem érti a kevés, sok mennyiségi fogalmakat, a testrészeinek megnevezése problémát okoz neki, nem tudja felsorolni az évszakokat, nem jegyzi meg a színeket, nem szívesen hallgat mesét, kerüli a kirakós vagy memóriajátékokat. Szókincse szegényes, nehezen fejezi ki magát.
Ha ezek egy részét jellemzőnek érezzük gyermekünkre, javasolt az óvodapedagógussal konzultálni a fejlesztés módjáról, szakember felkereséséről, így el lehet dönteni, hogy a gyermek valóban diszkalkulia veszélyeztetett-e, és szükséges az iskolába lépés előtt speciális fejlesztése.
Diszkalkulia fejlesztésére, az alapkészségek - téri-, síkbeli, időbeli tájékozódás, mennyiségi viszonyok felismerése, számfogalom kialakulása - fejlődését segítő játékainkat megtaláljátok egy helyen, katt ide.
Képek forrása:
1. Label photo created by jannoon028 - www.freepik.com
2. Education photo created by freepik - www.freepik.com
3. School photo created by pvproductions - www.freepik.com
4. Education photo created by freepik - www.freepik.com
5. Education photo created by freepik - www.freepik.com