Diszlexia és diszgráfia: amikor az olvasás és írás nem öröm, hanem fáradtság
A két tanulási zavar gyakran együtt jár, ha az olvasás gondot okoz a gyermeknek, akkor a diszlexia mellett jelentkezhetnek a diszgráfia jelei is, az írás nehézsége. A következőkben erről adunk egy rövid áttekintést, elmondjuk milyen következményeket okozhatnak és miért fontos a mielőbbi fejlesztés.
Miből lesz a cserebogár?
Az olvasás és az írás elsajátításához számos részképesség szükséges, például síkbeli tájékozódás, irányészlelés, finommotorika vagy szem-kéz koordináció. Tehát könnyen elképzelhető, hogy az írás és az olvasás elsajátításában adódó nehézségek az egyes részképességek fejletlenségéből erednek. A tanulási zavar oka azonban ennél mélyebben is gyökerezhet: akár genetikai vagy örökletes tényezők, terhesség alatti problémák és szülés körüli nehézségek is szerepet játszhatnak a kialakulásában.
A lényeg, hogy ha a gyermeknél felmerül a gyanú, akkor mielőbb kerüljön szakemberhez, kezdődjön meg a fejlesztés, mert ellenkező esetben sajnos a gyakori sikertelenség érzés, az iskolai kudarcok pszichés problémákhoz vezethetnek, ez pedig a tanulási teljesítményét tovább rontja.
A diszlexia jelei
A diszlexiás gyerekek jó értelmi képességgel rendelkeznek, de az olvasást a társaikkal azonos módszerrel és idő alatt nem tudják megtanulni. A szülő és a pedagógus arra figyelhet fel, hogy a gyermek lassan olvas. Mivel nehézkes a betűk szavakká összeolvasása, a figyelmét teljesen leköti az olvasás technikája, ezért nem a szöveg tartalmára figyel, emiatt nehezen értelmezi az olvasott szöveget. Leggyakoribb tünet a betű-, vagy szótagtévesztés, kihagyás vagy csere, az olvasás irányának felcserélése. A gyermek szókincse szegényes, a fogalmazása gyenge.
A diszgráfia jelei
A diszlexiához tehát diszgráfia is társulhat, ez az írásban okoz nehézségeket. Jellemző a lassú írás, a rossz ceruzafogás, a betűk kihagyása és felcserélése. A hosszú és rövid mássalhangzók megkülönböztetése nehéz, és gyakori a szavak egybe és különírása. Az írás külalakját meghatározzák a gyakori javítások, kihúzások, a vonalvezetés hullámzó, a betűk mérete eltérő lehet és gyakran kicsúsznak a sorokból.
Ezért fontos a mielőbbi fejlesztés
Mind a diszlexia, mind pedig a diszgráfia esetében jó értelmi képességű gyerekekről van szó, akiknek valamilyen oknál fogva problémájuk van az írással vagy az olvasással. Ha ez nem kerül mielőbb felismerésre, a gyerekekre könnyen rákerülhet a lusta, figyelmetlen, ügyetlen címke, ami komoly önértékelési gondokat okozhat és elfedi a valós problémát. Hiába fordít ugyanis rengeteg órát az írás vagy olvasás gyakorlására, amíg nem kapja meg a szükséges fejlesztést, biztos alapok nélkül a befektetett idő és energia nem térül meg. A gyermek érzi, hogy a teljesítménye alulmarad, többre lenne képes, de mégsem sikerül azt elérnie. A frusztrációja nő, viselkedészavarok jelentkezhetnek. A tanulási zavar miatt idővel további hátrányba kerül majd az idegen nyelv elsajátításánál, diszlexia esetén ugyanis ez is nehezebben megy. Emellett a többi tantárgy tanulásánál is problémát okoz, ha lassan olvassa és nem megfelelően tudja értelmezni az olvasott szöveget.
A diszlexiát és a diszgráfiát idejében felismerve, a részképességek fejlesztésével, tanulási technikák elsajátításával és szükség esetén pszichológiai támogatással ezt meg tudjuk előzni. A gyermek iskolai teljesítménye javítható és ami a legfontosabb, ő is jobban fogja érezni magát a bőrében.
Kínálatunkban megtaláljátok a diagnosztizált diszlexia és diszgráfia terápiához használható játékokat és kiadványokat.
Itt találod a finommotorikát fejlesztő játékainkat, amely kiváló segítséget nyújtanak az íráskészség elsajátításához!
Képek forrása:
1. Background photo created by pressfoto - www.freepik.com
2. Love photo created by freepik - www.freepik.com
3. School photo created by freepik - www.freepik.com
4. School photo created by pressfoto - www.freepik.com
5. School photo created by user18526052 - www.freepik.com