Egy, kettő, három, négy, talán iskolába mégy?
„Ha már én megtanítom számolni, akkor unatkozni fog az iskolában!” Sokszor hallom ezt a mondatot a munkám során, ha az iskolaérettségi vizsgálaton megemlítem a szülőknek, hogy bizony a matematikai készségeket még erősíteni kellene.
Ha szélsőségesen akarnánk megközelíteni, akkor azt mondhatnánk, hogy a matematika ott kezdődik, mikor kialakul az „én-tudat”, hiszen a világ két halmazra oszlik: van az „én” és a „nem én”. És valóban: a matematika nem az összeadásnál és a kivonásnál kezdődik. Sokkal egyszerűbb dolgokra kell gondolnunk. Olyanokra amik elsajátítása már egész kis korban megtörténik.
Azokban a családokban ahol több gyermek is van, remek lehetőség kínálkozik a relációk gyakorlására. Próbáljunk csak elosztani egy csokit! A gyerekek rögtön észre fogják venni, ha a másiké nagyobb. J A kisebb/nagyobb, több/kevesebb, hosszabb/rövidebb viszonyok átlátása elengedhetetlen a számok nagyságának, egymáshoz való viszonyának megállapításához. A „retro” játékok oszlopos tagjai az autós kártyák is e relációra épültek, de ugyanez jelenik meg a mai kínálatban a Djeco Kiadó Bata-waf, vagy a Pagony Kiadó Kutyatár játékában. A relációk ismerete alakul, bővül főként ha gyakran hasonlítunk össze tárgyakat, élőlényeket egy-egy tulajdonság alapján: apa lába nagyobb anyáé kisebb, Annáé a legkisebb. Vagy Anna beszél a legtöbbet, anya kevesebbet, apa meg a legkevesebbet. Az ugyanannyi fogalmának kialakításához a legegyszerűbb helyszín a családi asztal ahol ugyanannyi mélytányér kell mint lapos és kanál is annyi ahány levesestányér van.
E matematikai készség mellett útjára indul a számlálás, megszámlálás képessége, ami nem csupán a számnevek ismeretét és felsorolását jelenti. Találkoztam olyan kisgyermekkel aki a számneveket 25-30-ig is fel tudja sorolni, ennek ellenére nehézséget okoz 5 korong megszámlálása. Ennek oka, hogy a beszéd (számnév) és a megszámolandó elem ritmusa különválik. Fontos ugrás a gyermek életében amikor számnevekhez hozzá tudja rendelni a mennyiségeket. Az szavak ekkor tartalommal töltődnek meg.
Azoknál a gyermekeknél, akikkel társasjátékoznak otthon ez a képesség gyorsabban tud fejlődni, hiszen a dobott mennyiséget pontosan le kell lépni: egy lépés=egy számnév. Ha nehezen alakul ki a számlálás ritmusa érdemes nagymozgással összekapcsolni. A lépcsőfokok számlálásával, célba-dobásnál az eldobott labdák, kockákból való torony építésénél az emeletek megszámlálásával. Matematikai fogalmak tanulására a Brainbox Matematika Kicsiknek társasjátékával remekül lehet alapozni.
Ezalatt folyamatosan alakul a gyermekben a „globális számfogalom”. Ez az a képesség, hogy ha ránézünk egy korongképre, ujjképre, vagy néhány tárgyra akkor anélkül meg tudjuk mondani, hogy hány darab van ott, hogy azt egyesével leszámolnánk. Kedves szülők! Felhívom szíves figyelmüket arra, hogy ha akarják sem tudják letagadni ha rendszeresen társasoznak gyermekükkel! J Azok akikkel rendszeresen játszanak, - hála a dobókockának - 6-ig igen hamar és stabilan felismerik a korongképeket, kialakul a globális számfogalom.
Ha ezek az alapok megerősödnek, akkor várhatóan sikeres lesz a matematikai műveletek (összeadás, kivonás, majd a szorzás, bennfoglalás) tanulása is, továbbá várható, hogy a nagycsoportos gyermek különösebb bíztatás nélkül kérdezgessen a számokról és 5-ös, 6-os számkörben összeadjon, kivonjon.
A matematikai készségek erősítésére szívből ajánlom még a Djeco Kiadó: Stop spot! Radosza számológyűrű, Amigo Kiadó: Halli galli, Ravensburger Kiadó: Bohócok (Clown), Keller & Mayer Kiadó: Játszva megismerjük a számokat, Süniálom játékokat.
A Játékliget Webáruház a matematikai fejlesztési területet erősítő játékokat összegyűjtötte, érdemes böngészni közöttük.
Azok a szülők, akik a könyveket preferálják bátran válasszák L.A. Leinova- G. V. Szapgir: Vidám matematika – Pipacska és Kockapaci kalandjai című könyvet (Typotex Kiadó) melyet „kötelező olvasmánynak” adnék minden óvodás gyermek számára.
Már csak néhány nap és kezdődik a nyári szünet. VisszaSZÁMLÁLÁS! Mert a matematika ehhez is kell!
Grőber Gabriella
gyógypedagógus