Elkezdődött az iskola! 5 + 1 feltétel a sikeres írástanulás elsajátításához
Elkezdődött az iskola, becsengettek az iskolákban.
Sok család életében ez az időszak különösen nagy izgalommal jár, hiszen gyermekük most kezdte az első osztályt. A gyermekek is izgatottak és nem győztek válaszolni arra a kérdésre, hogy „Várod már az iskolát?”. A válasz általában „igen” volt, hiszen, ha még pontosan nem is tudták mi vár rájuk, azt biztosan tudják, hogy megtanulnak ők is írni és olvasni, amit már izgatottan várnak.
Minden szülő szeretné, hogy gyermeke pozitívan élje meg ezt az időszakot, sikerélményekkel térjen haza. Hisz tudjuk, hogy az első élmények, a kezdeti sikerek és kudarcok meghatározhatják a gyermek hozzáállását az iskolához. Ennek érdekében a szülők, az óvodapedagógusok és a megfelelő szakemberek már óvodáskortól kezdve játszva tanítják, fejlesztik (sokszor észrevétlenül) a gyermekek azon képességeit, amik elengedhetetlenek lesznek a sikeres írástanulás elsajátításához.
Nézzünk ezek közül néhány funkciót, képességet, illetve, hogy hogyan segíthetjük az egyes területek fejlesztését! Igyekszünk minden területhez néhány a Játékligetben kapható játékajánlót is mellékelni. A cikk végén pedig egy ingyenesen letölthető játékötletet találtok.
1.) Tájékozódás térben/síkban, irányok ismerete
Az orientációs (tájékozódási) képességek megfelelő működése, nélkülözhetetlen az írás elsajátítása során. Fontos, hogy a gyermek meg tudja különböztetni a jobb-bal, fent-lent irányokat, hisz ha nem alakult ki az irányok ismerete, nehézséget fog okozni számára a b-d,
p-b, e-a és a különböző ún. „testvérbetűk” elsajátítása.
Otthon vagy akár utazás közben is játszva tudjátok gyakorolni az irányok ismeretét! Nézzetek körül a lakásban vagy éppen ahol vagytok, és mondj gyermekednek egy állítást. Pl. A kisautó a fotel bal oldalán van. Igaz vagy hamis? A játék végén számoljátok meg hány igaz és hány hamis állítás volt, így a matematikai képességeket is bevonhatjuk a játékos fejlesztésbe.
Nézzétek meg az irányészlelés fejlesztésére szolgáló otthon elkészíthető játékötleteinket, melyekhez most kedvezményes áron juthattok hozzá.
2.)A laterális dominancia kialakulása
Óvodáskor végére a legtöbb gyermeknél kialakul a domináns oldal. Ez a legideálisabb időszak, hiszen a kialakulatlan dominancia nehézséget okozhat az írás és olvasás elsajátítása során. Mégis van olyan gyermek, akinél csak 8-9 éves korára válik egyértelművé a kezesség dominanciája. Fontos, hogy ha látjuk, hogy nem alakult még ki a domináns oldala, semmiképp se erőltessük, ne kérjük, hogy ugyanazt a kezét használja minden tevékenységnél, hisz ezzel komoly károkat okozhatunk, amik iskolai kudarcokhoz, esetleg beszédzavarokhoz is vezethetnek.
3.) Nagymozgások, finommotorika, grafomotorika megfelelő működése
Az írástanulás során fontos szerepe van a mozgásnak is, még a nagymozgásnak is! A megfelelő testtartás ugyanis elengedhetetlen feltétele az írás elsajátításának, hiszen a törzs, a nyak és a váll izomcsoportjaira van szükség. Érdemes ezeket az izomcsoportokat erősíteni akár a házimunka során. Kérd meg gyermekedet, hogy segítsen teregetni (a ruhák kirázása során a nagymozgások, míg a csipeszelés során a finommozgások fejlődnek), sepregessen, valamint engedd, hogy ő mosson fel.
A nagymozgással szorosan összefügg a finommotorika, mely nem csak az ujjaknak, de a szemnek és a szájnak is a finomabb mozgását foglalja magába. A finommotorika megfelelő működése nagymértékben függ a kézizmok és ujjak fejlettségétől is. Sok esetben sajnos túl hamar akarjuk rávenni a gyermekeket a ceruzával való tevékenységekre, emiatt elvesztik az érdeklődésüket, illetve gyakran kudarcként élik meg és kerülik a rajzolást, színezést. Ha ezt tapasztaljuk gyermekünknél, kerüljük az efféle tevékenységeket és próbáljunk meg más módot találni a kéz- és az ujjak izmainak erősítésére (pl. gyöngyfűzés, gyurmázás), mely elősegíti a grafomotoros készség kialakulását. A grafomotorika, azaz írómozgás körébe tartoznak a rajz- és íráskészséggel kapcsolatos mozgások (vonalkövetés, pontösszekötés, labirintusjáték stb.). A nem megfelelően kialakult ceruzafogást segíthetjük ún. speciális háromujjas ceruzafogóval, ami elősegíti a helyes ceruzatartást.
4.) Beszédkészség, a beszéd megfelelő alaki és tartalmi érettsége
Hogyan függ össze a tiszta beszéd az írás tanulásával? A gyermekek egy része beszédhibásan kezdi az iskolát, ami abban az esetben okozhat gondot, ha a kiejtett hang és leírt betű között nem hallja/látja a különbséget, tehát a beszédhibáját átviszi az írásába is. Ebben az esetben mindenképpen kérjük szakember (logopédus) segítségét, illetve keressünk különféle otthon is alkalmazható beszédépítő kiadványokat!
5.) Analizáló-szintetizáló képesség kialakulása
Mit is jelent ez pontosan? Analízis, avagy az egész részekre bontása és szintézis, avagy a részek egyesítése. Az analizáló-szintetizáló képesség kialakulása során a gyermek képes lesz a szavakat hangokra bontani, a hangokból pedig szavakat alkotni. Ennek a képességnek a hiánya nehézséget okozhat nem csak az írás, de az olvasás elsajátítása során is.
Kirakózzunk sokat, hiszen a puzzle játékok rendkívül jól fejlesztik ezt a képességet. Játszhatjuk kicsit másképpen! Tegyünk ki egy teljes puzzlet, majd vegyünk ki belőle néhány darabot. Kérjük meg a gyermeket, hogy forduljon el, ezalatt tegyük elé a hiányzó darabokat, kiegészítve más puzzle darabjaival. Az előtte lévő darabokból kell kiválasztania a hiányzó részeket.
5+1.)Sikerélmény
Az utolsó, de egyben legfontosabb feltétele a sikeres írástanulás elsajátításának, a sikerélmény. Fontos, hogy ne várjunk el többet a gyermektől, mint amire képes. Legtöbbször rajta kívülálló okok miatt nem tudja elvégezni az adott tevékenységet, ezt próbáljuk meg észrevenni és segítsük őt. Ha szülőként azt tapasztalod, hogy gyermeked nehézségekbe ütközik, bizonyos területeken segítségre vagy fejlesztésre lenne szüksége, bátran kérj segítséget fejlesztőpedagógustól, logopédustól vagy a megfelelő szakembertől!
Szeretnéd a fent említett készségeket, képességeket néhány játékkal fejleszteni? Töltsd le a cikk szerzőjének Suli-buli játékát! Nyomtassátok, majd vágjátok ki! A játékkal gyakorolhatjátok az irányokat, fejleszthetitek a gyermek finommotorikáját, logikai gondolkodását, valamint az analizáló-szintetizáló képességét!
Mészáros Dorottya - Pöttöm Palota