ÉPÍTŐJÁTÉKOK A SZÍNEN
Életkoruknak és fejlődési szakaszuknak megfelelően a gyerekeknek különböző játékokra van szükségük. A változatosság és a játékötletek fokozatos gazdagítása elősegíti a szociális, fizikai és kognitív fejlődésüket egyaránt. A gyerekek a játék által ismerkednek az őket körülölelő környezettel, a tárgyak különböző tulajdonságaival és a közös játék segíti őket a társaikkal történő kapcsolatfelvételben. Önfeledt játék közben szinte észrevétlenül tanulnak és fejlődnek, és mindez még élményt is nyújt a számukra. Gyerekjáték! című cikkünkben bemutattuk, hogy melyik életkornak mik a sajátosságai játékfejlődés szempontjából. Most a játéktípusok közül az építőjátékokat szeretnénk részletesen bemutatni.
MIÉRT FONTOS AZ ÉPÍTŐJÁTÉK?
Csecsemőkor végén, a kisgyermek kor kezdetén az első játéktevékenységek egyike az építőkockákkal való foglalatoskodás. Erre az időszakra a funkcionális játék a jellemző. Ennek során a gyerkőc számára még nem az eredmény, hanem a folyamat a lényeg. Újra és újra nekiáll az „építkezésnek”, majd ledönti a tornyot, hogy azután ugyanolyan lelkesedéssel felépíthesse. Mindeközben fejlődnek a motoros képességek, a finommotorika és a szem-kéz koordináció. Folyamatosan tevékenykedik: először markolja, forgatja az elemeket, a későbbiekben a kisebb darabokat már az ujjacskáival csippenti fel. Ez a helyes ceruzafogást és az íráskészséget is megalapozza. A tapasztalatszerzéshez nagyon jó lehetőséget biztosítanak a különféle súlyú, felületű elemek, hiszen mindegyikkel máshogyan kell manipulálni. Az első építőjátékok közt nagyon sokan a színes fa építőkockákat választják.
Kétéves kor körül már a formába illesztős játékok is szerephez juthatnak, melyek jellegükből adódóan a térlátást készítik elő.
Kicsivel később – nagyjából az óvodába kerüléskor – már képes komplexebb formákat előállítani, különböző elemeket összeépíteni, összepattintani. Remek választás lehet a térbeli építmények, akár használati tárgyak (pl. szerszámos táska, fejvédő, lovagi páncél) alkotása a Clics építőjátékkal Itt már sokkal tudatosabban használják eddigi ismereteiket, tapasztalataikat, hiszen alaposan végig kell gondolni a sorrendet, hogy mi is az első lépés és mit szeretne pontosan alkotni. A játék nagyszerűsége abban is rejlik, hogy ha esetleg nem úgy sikerül a produktum, ahogy gondolta, bármikor újrakezdheti az egészet, tulajdonképpen nincs rossz megoldás. Ilyenkor a problémamegoldó gondolkodás is tökéletesedik Alkotás közben a kreativitás szabadon szárnyalhat, a megvalósítandó formáknak csak a fantázia szab határt.
Az építőjáték szó hallatán szemeink előtt általában a térben építhető különböző kockák lebegnek szemeink előtt. Pedig ugyanígy kreativitást fejlesztő építőjáték a HAMA vasalható gyöngyei vagy akár ha különböző golyópálya rendszereket épít együtt kiscsaládunk és azokon vadul száguldó üveggolyókat számolgatunk, drukkolva a saját piros golyónknak.
MILYEN MÁS FEJLESZTŐ HATÁSA VAN AZ ÉPÍTŐJÁTÉKOKNAK?
Ha belegondolunk, valójában az építőjátékok használatával a memória, a logikai- és matematikai gondolkodás is fejlődik. Az építőelemek alkalmazásakor olyan elvont fogalmakkal találkozik, mint a több-kevesebb, kisebb-nagyobb, alacsonyabb-magasabb.
Kiegészítő játékként az elemeket szétválogathatjuk színek, formák szerint. Nevezzük meg őket. Rakjunk 3 piros téglalapot az asztalra - a gyermekünk válogasson ki sárgából többet, kékből kevesebbet. Oda kell figyelni, hogy pl. tervrajz alapján építve a 2. sorban milyen színből mennyi elem található?
Játék közben gyermekünk felismeri a fizikai törvényszerűségeket, szembesül a stabil-instabil fogalmával. Elmondhatjuk, hogy az építőjátékok használata közben játékos formában számolni, válogatni és csoportosítani is tanul. Ezek a fogalmak az iskolában is előkerülnek majd, csak tudományos néven: geometria, mértani alakzatok, gravitáció…A mágneses SmartMax építőjátékok már kicsi korban megismertetik csemeténket a mágnesesség fogalmával.
HOGYAN VÁLASSZ GYERMEKEDNEK JÁTÉKOT?
Elsősorban gondold végig, hogy milyen a gyermeked kapcsolata az építőjátékokkal, érdekli-e egyáltalán. Ha még nem kapott rá az ízére, talán érdemesebb egyszerűbb típussal kezdeni a „barátkozást”, hiszen lehet, hogy a bonyolultabb műveleteket igénylő típusok épp az ellenkezőjét érik el nála. Fontos a sikerélmény és nem túl szerencsés, ha már az elején kedvét szegi egy-egy eredménytelen próbálkozás. Ha gyerkőcöd bevállalósabb és szívesen áll neki komplexebb, esetleg újabb játékoknak, biztosan neki is megtalálod azt, amit kihívásként élhet meg.
Lényeges szempont az is, hogy képes-e gyermekünk az adott játékkal játszani: a klasszikus fakockákhoz képest az összepattintós, egymásba illesztő játékok már összetettebb gondolkodást és mozgást igényelnek, ezért jó, ha a fokozatosság elvét szem előtt tartjuk.
Az építőjátékok alapvetően mindenkinek szólnak (apa legnagyobb örömére), de a játékgyártó cégek palettáján azonban már kifejezetten lányoknak szóló termékekkel is találkozhatunk.
Ami a játékok kivitelezését illeti: kisebb korban még inkább markolják az elemeket a gyerekek, így a nagyobb méretű, lekerekített formák a nyerők. Ezek jobban belesimulnak a tenyerükbe, nem szúrják a sarkok az apró kezeket. Érdemes odafigyelni arra is, hogy kislurkó nem mindig kiszámítható lendülettel játszik, csapja oda esetleg az elemeket, vagy kis előkóstolásnak lesznek kitéve az építőelemek. Így sok problémától megmenthetnek bennünket a puha Clemmy építőjátékok. Az életkor előrehaladtával, ahogy ügyesedik gyermekünk, már nem okoz gondot a kisebb alkatrészek kezelése, összeszerelése, de a játékokhoz tartozó biztonsági javaslatokat mindig vegyük figyelembe. A jó játékok és igaz ez a minőségi építőjátékokra is minden esetben biztonságosak, és tartósak is.
Ha egy mondattal kellene az építőjátékkal való foglalatosság lényegét kiemelnünk talán az lenne, hogy
Miközben a gyerkőcünk építkezik a benne lévő feszültség fokozatosan oldódik, és az építmény létrejötte valódi örömforrás a számára.
Közös játékra fel!
Játékliget csapata