... és minden a helyére kerül
Egy korábbi cikkemben bemutattam az ok-okozati összefüggések átlátását igénylő kauzális gondolkodást. Ma egy olyan képességterületről írok, melyet szintén a „gondolkodási műveletek” közé sorolhatunk, és az első iskolai tanév sikereihez elengedhetetlen.
Olvasás során megjelenik a gyermeknek egy szó. Ezt most nevezzük „egésznek”. Ahhoz, hogy a szavakat el tudjuk olvasni fontos, hogy képesek legyünk részekre bontani, analizálni. A felbontást követően a külön-külön felismert és hangoztatott betűket összeolvassuk. Ezt a folyamatot szintetizálásnak nevezzük.
Biztos vagyok benne, hogy e terület fejlesztését minden szülő gyakoroltatja gyermekével, csak nem tudatosult benne. Amellett, hogy remek szórakozást nyújt, alapokat ad az olvasás elsajátításához. Ez a játék nem más, mint a kirakó. A puzzle biztosítja az analizáló-szintetizáló gondolkodás megerősödését. Az egyre több darabból álló játékok fokozatos kihívást biztosítanak a gyermekeink számára, de nem csak a növekvő elemszám az egyetlen út a nehezebb feladatok felé.
Az iskolaérettségi vizsgálat során négy darabból álló képet kell megépíteni kockák megfelelő oldalaiból. Miért van az, hogy a 200 db-os kirakót a gyermek nehézség nélkül kirakja, a 4 darabos mégis erőpróbát okoz? A kirakók általában gazdagon díszített, színes képeket ábrázolnak. A színek, vonalak segítenek a darabkák elrendezésében. A geometrikus formákból, elvont képekből álló kirakók megépítése komolyabb analizáló-szintetizáló gondolkodást igényel. A szavak is pont ilyenek. Betűkből álló, fekete absztrakt képek, melyek azonban kiolvasva színesebbnél, színesebb jelentéssel bírnak majd.
A fejlesztő foglalkozások során leggyakrabban a TANGRAM –ot szoktam használni. Ez egy ősi kínai kirakó, mely az analizáló-szintetizáló gondolkodás mellett képes a fantáziát is megmozgatni. Számos képet, feladványt találhatunk az interneten, melynek felhasználása már csak a szülők kreativitásán múlik. Ajánlom még a Nikitin játékokat.
A képek felbontása és összerakása mellett a hallás útján megismert szavak esetén is beszélhetünk analízis-szintézis műveletekről. Vajon a gyermekünk a hallott hangokat el tudja választani egymástól, majd képes azokat összeilleszteni? A mai világban inkább a képi ingerek a dominánsak. A számítógépes és elektromos „kütyük” használata sokszor az elő beszéd rovására megy. Egyre kevesebb idő és érdeklődés marad a régen gyakran „unaloműzőnek” is használt szóbeli játékokra.
Elevenítsük fel ezeket, mert azon kívül, hogy szórakoztatóak biztos alapokat adnak az olvasás, írás elsajátításához. Mely játékokra gondolok? Íme, néhány példa:
1.) Robotnyelv (Célja: szótagolás képességének erősítése)
Beszéljünk a gyermekünkhöz „robotnyelven”. Ő hajtsa végre az utasításokat!
pl. Ké-rek egy pi-ros ce-ru-zát. Ha már jól megy, akkor kérjük meg, hogy ő legyen a robot, ő beszéljen szótagokban.
2.) Ország, város, híres ember… (Célja: szógyűjtés, adott kezdőhanggal)
Ki ne ismerné ezt a játékot? Mondtunk egy hangot, ezzel a hanggal kezdődő országot, várost, fiúnevet, lánynevet kellett írnunk. Óvodáskorú gyermekünkkel is lehet már játszani, állat, fiú név, lány név kategóriákkal. Természetesen az írással várjuk még egy évet!
3.) Szólánc (Célja: a szavak végén levő hangok leválasztása, szógyűjtés adott kezdőhanggal)
Mondjuk ki egy szót. A következő játékosnak olyan hanggal kezdődő szót kell mondani, ami a hallott szó végén szerepel. pl. körte – egér – répa
4.) Manó játék (Célja: hiányos szavak szintetizálása)
Mondjuk ki egy állatnak csak a magánhangzóit egymás után. A gyermeknek rá kell jönnie melyik állatra gondoltunk. pl. o..o..á =oroszlán, ..e…e.. teve, vagy kecske.
Ha a látott képek bontása – összeillesztése nehezebben menne ajánlom még a Colour code, Topologix,Geoforme játékokat.
Ha pedig a hangok izolálása, szintetizálása tűnne nehéznek, számos játék található a hangtani tudatosság fejlesztéséhez Dr. Gósy Mária: A beszédészlelés és a beszédmegértés fejlesztése Óvodásoknak című könyvében (1994, Nikol Kiadó, Budapest).
Játsszuk ezeket! Tegyük velük érdekessé, tartalmasabbá a várakozásokat, egy bevásárlás során a sorban állást vagy amíg mi követezünk a postán.
Ha hasznosnak találta a cikkem, kövesse tovább írásaimat!
Üdvözlettel
Grőber Gabriella
tanító, gyógypedagógus
A beszéd- és a hallás fejlesztésével foglalkozunk, és az otthoni gyakorláshoz is adunk tippeket, a Játékliget szakértőjének segítségével.
Hazaértünk az óvodából, iskolából....Vár az otthoni munka.....A gyerkőcünk kétpercenként hozzánk rohan, hogy Ő unatkozik. Mit csináljak? ...Kapcsold be a TV-t!....Elcsendesedik minden, szolgálatba állt az elektromos babysitterünk.
Az iskolai élet első, igazi nagy sikere, ha valaki megtanul olvasni. A könyvek és a világháló olyan elvarázsolt világok, melyek kulcsát az első osztály közepére-végére a tanítók átadják gyermekeink számára. Néha ez a kulcs nehezebben nyitja az ajtókat. Megesik. hogy az olvasott szavak, szövegek továbbra is homályba vesznek, előfordul, hogy gyermekünk értő olvasása gyengébb.
Ahhoz, hogy a szövegértést javítani tudjuk, meg kell tudnunk, hogy mi áll a nehézség hátterében.
Ha gyermeked jövőre iskolába megy, érdemes már most elkezdeni a felkészülést. Néhány fontos képesség elsajátításával és gyakorlásával az iskolába való beilleszkedés gördülékenyebb lesz és több sikerélményt is tartogat. Elmondjuk, hogyan segíthetsz neki ebben, például gyurmázással vagy társasjátékkal.