Ez a két legjobb házimunka a végrehajtó funkciók fejlesztéséhez
Figyelem, tervezés és kivitelezés. A végrehajtó funkciók már óvodáskorban kialakulnak és megszilárdulnak. Egy tanulmány szerint a házimunka is segít ezt a területet fejleszteni. Két típusú feladat is van, amibe különösen érdemes e célból bevonni a gyerekeket.
A végrehajtó funkció az iskolai teljesítményt is befolyásolja
A végrehajtó funkciókról kevesebbet hallunk, mint más, ismertebb – például finommotorika vagy mozgás - fejlesztendő területekről, pedig ezek is átszövik életünk színtereit. Ahhoz, hogy a tervezéstől a végrehajtásig eljusson egy folyamat, a végrehajtó funkciókat használjuk. Tároljuk az aktuális feladathoz szükséges információkat, kizárjuk a zavaró környezetet, hogy a feladatra koncentráljunk, eközben pedig képesnek kell lennünk arra, hogy rugalmasan váltsunk a feladatok között. A gyermek tehát a végrehajtó funkciók segítségével képes a maga elé kitűzött célok elérésére. Ha ezen a területen elmaradása van, az hatással lehet az iskolai teljesítményére is.
Az ausztráliai melbourne-i La Trobe Egyetem kutatóinak új tanulmánya szerint a házimunkák következetes elvégzésével a végrehajtó funkciók remekül fejleszthetők. A kutatók szerint ezeknek a készségeknek a korai gyermekkorban való sikeres elsajátítása összefügg a későbbi olvasási teljesítménnyel és matematikai képességekkel, és előrevetíti a későbbi gyermekkorban elért általános tanulmányi eredményeket.
A háziállatok gondozása inkább felelősség, mint kihívás
A tanulmányban 2020-ban 207, 5 és 13 év közötti gyermeknél figyelték meg az egyes házimunkák végzésének hatását a végrehajtó funkciók fejlődésére. Meglepő módon azt tapasztalták, hogy a háziállatok gondozása e szempontból nem releváns. Lehetségesnek tartják, hogy ennek oka a feladatok - például az eledel vagy víz öntése egy tálba - túlzott egyszerűsége. Ezek nem elég bonyolultak és nem jelentenek elég kihívást ahhoz, hogy elősegítsék ennek a területnek a fejlődését.
Irány a konyha és a kert!
Látványos eredményt a több lépést igénylő házimunka végzése hozott a gyerekeknél. A rendelkezésre álló szakirodalom szerint a két legjobb feladat erre a célra a főzés és a kertészkedés. Azt eddig is tudtuk, hogy a főzés során a szókincs és a finommotorika fejleszthető, a kertészkedés pedig nemcsak remek környezeti nevelést segítő, de általa motiváltabbak lesznek a gyerekek a zöldség – és gyümölcs fogyasztásra is. Most az is kiderült, hogy ezek olyan típusú házimunkák, amelyek kellően bonyolultak ahhoz, hogy a gyerekek a tervezést és végrehajtást gyakorolhassák. Érdemes erre a nyári szünetben minél több időt szánni! Tervezzük meg, hogy a gyermek melyik napokon, milyen feladatot végez és azt kövessük nyomon, kisebb jutalmakkal is kifejezve, ha következetesen végzik a feladataikat.
Tudtad, hogy az elvégzett munkától a gyerekek boldogabb felnőttek is lesznek? Kattints ide, és nézd meg, hogy melyik életkorban, milyen feladatokba vonhatod be csemetédet!
Javában tart a szünidő, az iskolások mellett a bölcsis, óvodáskorú gyerekek is több időt töltenek otthon vagy a nagyszülőknél. Használjuk ki ezt az időt, és vezessük be őket a házimunka rejtelmeibe! A legjobb, hogy ezzel nemcsak mi, hanem – kutatások szerint is – hosszútávon ők is jól járnak.
Egy korábbi cikkemben bemutattam az ok-okozati összefüggések átlátását igénylő kauzális gondolkodást. Ma egy olyan képességterületről írok, melyet szintén a „gondolkodási műveletek” közé sorolhatunk, és az első iskolai tanév sikereihez elengedhetetlen.
Dr. Vekerdy Tamás cikkeit, nyilatkozatait olvasva mindig az az érzésünk, hogy a világ egyszerű, mi bonyolítjuk túl a dolgokat. Mindig szíven talál egy-egy mondata, tanítása. Ebben az átvett cikkben mesél Önmagáról, az életéről, az élethez való hozzáállásáról. Elgondolkodtat,tanít.
Az ünnepek után rendszerint több a játék, nehezebb mindegyiknek helyet találni a gyerekszobában. Blog bejegyzésünkben ezért most a praktikus tároláshoz kerestünk ötleteket. Így nem kell hosszasan keresgélni játék közben sem és az esti rendrakás is gyorsabban megy.