Feladatlapok - és ami előtte van . . .
Óvónéniként gyakran tapasztaltam azt, hogy a szülők a feladatlapokat amolyan mindenható csodafegyvernek tartják. Sokan azt hiszik, ha a gyerekek feladatlapokat oldanak meg, akkor megfelelően felkészülnek az iskolára. Ennek érdekében rengeteg foglalkoztató füzetet vásárolnak – amelyek sajnos sok esetben nem felelnek meg a gyerekek életkori sajátosságainak.
Tegyünk egy kicsit rendet! Mire jók a feladatlapok és mikor érdemes használni azokat? Lehet-e helyettesíteni mással is?
Az óvodás korú kisgyermekek mindenféle tudást az érzékszervek által történő sokoldalú megtapasztalás, a minél többféle, változatos mozgás és az érdeklődésüknek megfelelő szabad játék során szereznek. Mozgásból, játékból, örömteli együttlétből szinte nincs az a mennyiség, ami elég lenne a számukra. A legfontosabb, hogy mindezekből bőven jusson nekik! Az évek előrehaladtával azonban az idegrendszeri érési folyamatok nyomán egyre jobban képesek lesznek az így gyűjtött ismereteket tudatosítani. Nem csak játékban, hanem rajzban is kifejezni, szóban is megfogalmazni, és nem csak térben, hanem síkban is felismerni, ábrázolni. Körülbelül nagycsoportra jön el az az időszak, amikor a papír-ceruza alapú feladatokat szívesen, örömtelien és sikeresen meg tudják oldani. Természetesen mindez ajánlatos is, hiszen első osztályban ez már a mindennapok része lesz.
De hogyan jutunk el idáig?
Az első óvodás év egyértelműen a közösségbe való beilleszkedésről, az új szokásokhoz, szabályokhoz való alkalmazkodásról szól. Persze a legkönnyebben ezt is közös játékkal segíthetjük.
Az Ovis lettem játékcsomag otthon nyomtatható oldalait azért készítettem, hogy szülőként is legyen egy eszköz a kezetekben, ha játszva szeretnétek beszélgetni az oviban történt (vagy majd ezután történő) sok-sok eseményről, élményről. Az már csak ráadás, hogy a különböző játékok hatással vannak például a vizuális észlelés, a finommotorika, vagy a beszédkészség fejlődésére is. Ebben az életkorban a papír-ceruza alapú feladatokat még nem javaslom a kicsiknek, hiszen ujjaik még nem elég érettek a ceruza megfelelő használatára. Legtöbbször még csak firkálgatnak vele, bekarikázni, vonalat húzni még nem igazán tudnak, és nem is lehet ezt elvárni tőlük.
Azonban a kiscsoportos kor mozgásvezérelt ismeretszerzése közben is sok olyan játéktevékenységet javasolhatunk akicsiknek, ahol asztalnál ülve gondolkodásra késztetve őket különböző képességeik fejlődését segíthetjük. Az általam is kedvelt egyik ilyen játéktípus a Logico, amelynek használatát egy-két közös játék után hamar megértik a gyerekek. A legegyszerűbb játékos feladatok között találtok 3-4 évesek számára megfelelőket is.
A 4-5 éves nagyobb ovisok közül már sokan érdeklődnek a rajzolgatós, színezős feladatok iránt – főleg akkor, ha egyébként is szívesen veszik kezükbe a ceruzát. Természetesen ilyenkor nyugodtan adhatunk nekik ilyen típusú feladatokat, ügyelve arra, hogy a vonalvezetésnél még szélesebb sávokon haladhassanak végig.
Ezért tartom jó ötletnek az otthon kinyomtatható színes oldalakat is, mert ha ezt lamináljuk, vagy átlátszó fóliatasakba tesszük, filccel nyugodtan meghúzhatják a gyerekek a vonalakat, hiszen azt egy mozdulattal le tudjuk törölni. Így mindig lehet újra és újra próbálkozni, nyoma sem marad, ha elsőre nem sikerül olyan tökéletesre. Kimondottan középsősöknek készült például az Őszi gyümölcsök játékcsomag, amelyben szintén találsz ilyen széles sávokat ábrázoló oldalakat.
Ebben az életkorban a gyerekek még kitartóbban játszanak az asztalnál játszható gondolkodtató játékokkal is – a fent említett Logico játékokat tapasztalatom szerint egyre jobban megkedvelik. Már önállóan kérik, tudják, hogyan helyezzék a keretbe a lapokat és egyedül ellenőrzik a helyes megoldást. Segítséget néha abban igényelnek, hogy mi is az adott feladat. Igazán gazdag választék áll rendelkezésre ennél a korosztálynál is, ezért tényleg bátran ajánlom ezt a játéktípust.
A nagycsoportos évek az igazi „iskolásdi” feladatok időszaka. Ekkorra a gyerekek már – ha minden jól megy – szívesen ülnek le labirintusos, összekötős, számolgatós, színezős feladatokat is megoldani. Fontos szempont, hogy az ujjaik mozgását minél többféle tevékenység során ösztönözzük a finom mozdulatokra.
Tapasztalatom szerint a gyerekek még ekkor is nagyon kedvelik a Logico játékokat, amelyek azért is jók, mert szinte együtt nőnek a kisiskolássá váló ovisokkal. A Piccolo keretet és lapokat már nagyon sok esetben használhatjuk iskolaelőkészítő céllal is. A nehezedő feladatok még jobban inspirálják a gyerekeket, büszkék rá, hogy ők már a nagyoknak való, több gombos változattal is jól elboldogulnak.
Egy kicsit összefoglalásként:
- Miért kedvelem (a nyomtatható ovis játékcsomagokat és a) Logico
játékokat (egyaránt)?
- Mert mindkettő színes,
változatos feladatokat tartalmaz, ezáltal érdekes, nem unalmas a gyerekek számára.
- Mindkét esetben sokszor felhasználhatóak az oldalak – hiszen bármennyiszer beteheted a keretbe, vagy a nyomtatott oldalakat laminálás után letörölheted és újra használhatod.
- Mindkettő maximálisan megfelel az adott életkor sajátosságainak, ezért biztos lehetsz benne, hogy megfelelően segítik kisgyermeked képességeinek fejlődését.
- A gyerekek egy-két közös alkalom után nagyszerűen tudnak vele játszani önállóan is. Így ha úgy helyezed el, hogy bármikor elérhető a számukra – akkor és annyiszor veszik elő, ahányszor csak akarják.
Sági Anita