Fent az ég, lent a föld…
Kedd délután van, mosogatok, közben hallgatom az unokahúgom, aki a „h” betűk írását gyakorolja. Bőszen mondogatja amit a tanító nénitől hallott: „Az első vonalköz közepén kezdem, felfelé indítom, csinálok egy nagy felső hurkot. Balra hurkolom, majd egyenese le a vastag vonalig. A megrajzolt vonalon vissza föl megyek, felső ívelés után hajlítom föl a sor közepéig. Készen is van.” Nagy büszkén mutatja az apró kezeivel kanyarított „hóember” betűt.
Felnőttként ha írunk, már nem kell gondolkozni azon, hogy merre vezessük a tollunk hegyét. Automatizálódott. A 6-7 éves gyermekeknek azonban ez még komoly munka. Szülőként sokat segíthetünk abban, hogy a szóban megfogalmazott utasításokat gond nélkül megértsék.
Ezt tudjuk megalapozni a síkbeli-, térbeli tájékozódás megerősítésével, a haladási irány kialakításával, a jobb/baloldal gyakorlásával. Mindez nem olyan nagy ördöngösség, természetesen, a játékok segítségével…
Biztos vagyok benne, hogy minden szülő fel tudja idézni azt a pillanatot a gyermeke a saját kezét nézegeti, örömmel rácsodálkozik, hogy afelett a csoda felett neki „hatalma van”. Miért jutott ez eszembe? A tájékozódás alapja saját testünk ismerete. Ehhez a legalapvetőbb „fejlesztés” a mozgás, nagymozgás. Sokszínű, gazdag mozgások átélésével a gyermekek egyre magabiztosabbak lesznek, egyensúlyuk stabillá válik, megtapasztalják testhatáraikat, az apróbb mozgások kivitelezésére is képesek lesznek. A nagymozgás mellett a testtudat erősítésére személy szerint az Operáció játék a kedvencem, mely „mellékhatásként” az apró, úgynevezett finommozgást is remekül alakítja.
A nagymozgás segítségével alakul ki a térben való tájékozódás. A futás, ugrálás, labdázás, célbadobás közben észrevétlenül tanulják meg a gyerekek a távolságokat, az arányokat. Érdemes szülőként használni a téri relációs szavakat (pl.: alatta, följebb, mögötte, közé) melyet gyermekünk játék közben „szívhat magába”.
A Játékligetben is megtalálható Bobocar, futóbiciklik, egyensúlyozó eszközök, célbadobó falak nagyban hozzájárulhatnak e terület megerősödéséhez.
A társasjátékok a valós, vagy elképzelt világunk ”síkbeli leképezései”. A játéktáblákon térképek, mesehelyszínek jelennek meg. Az olvasás, írástevékenység biztos síkban való tájékozódást igényel.
Az egyszerű dobok-lépek típusú társasjátékok segítenek a gyermekeknek a haladási irány elsajátításában. A kiindulási mező és az, hogy hova kell érkeznem - világosan meghatároz egy útvonalat, amitől nem fogunk eltérni. Nem megyünk visszafelé (csak ha a szabály azt kívánja), van, hogy keveset, van úgy, hogy sokat lépünk, de folyamatosan a cél felé tartunk. Ezeket a játékokat már egész kis kortól érdemes játszani, jó alapot ad majd a füzetben való tájékozódáshoz. Személyes kedvencem a Csigafutam játék, ami amellett, hogy a fenti „követelményeknek” maximálisan megfelel, mivel kooperatív játék ideális első társasjátékként funkcionál. A sorrendiség gyakorlásához a nagyobb korosztály (5-6 éves kortól) számára már izgalmas játék az Archelino játéka, melyben állatokat rendezünk sorba, adott szempontok alapján. Ez az egyszemélyes játék a sorrendiség mellett az irányokat is remekül gyakoroltatja és a logikai gondolkodást is remekül fejleszti. Ha már nagycsoportos gyermekünk van, érdemes a négyzetrácsos táblákon játszható játékokat is kipróbálni.(pl. Mindent a helyére, Pirates, Sakk). Ez kezdetben okozhat némi bizonytalanságot, hiszen az eddig megszokott egy irányba haladást felváltja a folyamatos irányváltás, mely azonban fokozottabb figyelmet, rugalmasabb gondolkodás alakít ki. Biztos alapokat ad a négyzetrácsos lap használatához.
Igen, valóban csak ennyi kell. De a rohanó életmódunk mellett is, ENNYI KELL. Adjuk meg ezt gyermekeinknek, hogy az írás és olvasás örömteli elfoglaltság lehessen számukra!
Még néhány játék a teljesség igénye nélkül, mely célirányosan e területek erősítését szolgálják: Topologix, Twister, Triovision, Térbeli szimmetria
A síkbeli tájékozódást papír-ceruza gyakorlatokkal is végezhetjük. íme néhány példa:
Amőba
Ez az egyik legegyszerűbb papír-ceruza játék. Az egyik játékos x-eket, a másik pedig köröket rajzol felváltva. A játék célja, hogy a játékos a saját jeléből ötöt helyezzen egymás mellé bármilyen irányban (vízszintesen, függőlegesen vagy átlósan) illetve, hogy ebben megakadályozza az ellenfelét.
Rajzolás
A gyermekeknek rajzolás, színezés közben fejleszthetjük a síkbeli és térbeli tájékozódását egyaránt. Pl.: Színezd ki a 4. házat a képen! – A bal oldalon lévő labda legyen sárga és pöttyös! – A 3. sorban ülő baba haja barna!
Olvasólap
Ehhez a feladathoz szükség van egy feladatlapra, melyen a szavak oszlopokban és sorokban helyezkednek el (pl.: 5 oszlop – 8 sor). Ezt a lapot a gyermek elé tesszük, és kérdéseket teszünk fel az “olvasólappal” kapcsolatosan; Melyik szó található a 3. sor 4. oszlopban? – Melyik oszlopban és sorban található a barátság szó? – Olvasd fel 1. és az 5. oszlop szavait!
Torpedó
A síkbeli és térbeli tájékozódás a torpedó játék papíron játszott változatával is nagyon jól fejleszthető. A játékosok egy 10×10-es négyzetrácsra (a sorokat elnevezzük 1-10-ig, az oszlopokat pedig az ábécé betűivel, pl.: A-J) helyezik fel flottájukat úgy, hogy annak hajói nem érintkezhetnek egymással. Ezt követően a játékosok felváltva adnak le lövéseket (pl.: A-5), melyre ellenfelük talált, nem talált, süllyedt szavak valamelyikével válaszol. Egy másik 10×10-es pályán jelöljük a lövéseket és a találatokat. (1, 2, 3, 4 és 5 részből álló hajókat szoktunk rajzolni)
Képek másolása
Az interneten is találunk pontrács feladatokat. Ezután a gyermek érdeklődési köre és életkora szerint választhat állatos képeket, betűket, számokat stb., melyeket átmásol egyik oldalról a másikra.
+ 1 Készítettem egy egyszerű játékot. Innen letölthetitek. Nyomtassátok és színezzétek ki a képeket 2 példányban, vagy rajzoljatok saját állatokat, autókat stb. és fénymásoljátok! (Több gyermek esetén a gyermekek számánál eggyel több példányban.) Vágjátok körbe a kis képeket, és kezdődhet is a játék!
- Az egyik készletből megépítünk egy képet. A feladat, a gyermek ugyanazt a képet készítse el, másolja le. Figyeljünk, hogy jó helyre tette-e a figurákat!
- Az egyik készletből megépítünk egy képet úgy, hogy gyermekünk ne lássa. Utána elmondjuk neki, hogy mit építettünk. pl. A kutya fölött van egy felhő. Ő kirakja a képet, majd a végén összehasonlítja az eredetivel, hogy jól dolgozott-e. A „tanulás élét” vicces képek kirakásával érdemes oldani. Miért is ne lehetne a felhő fölött egy kutya? Ez a relációs szavak értésén alapuló játék.
- Az egyik készletből a gyermek rakjon ki egy képet úgy, hogy azt nem látjuk. Kérjük meg, hogy próbálja elmondani, hogy mit hova tett és az alapján most mi építjük meg a képet. Ez már a relációs szavak alkalmazását is igényli.
Ha hasznosnak ítéled írásom, kövessetek a jövőben is a Játékliget honlapján!
Üdvözlettel
Grőber Gabriella (tanító, gyógypedagógus)