Figyelemfejlesztés, memóriafejlesztés játékosan
„Figyelj jobban!”, „Koncentrálj egy kicsit!”, „Hol is van a…?”, „Nem emlékszem, hova tettem…” – ugye ismerősen csengenek ezek a mondatok? Valljuk be őszintén, néha még nekünk, felnőtteknek is meggyűlik a bajunk az „odafigyeléssel” és koncentrálással, ha kicsit több dolog szakad a nyakunkba, vagy esetleg nem olyanok a körülmények, hogy kellően összpontosíthassunk valamilyen tevékenységre. Nincs ez másképp gyermekeinkkel sem. Közhelyesen hangzik, de igaz, hogy rohanó világban élünk, ahol sok dologra kevés idő jut: információárral úszunk szemben nap, mint nap. Éppen emiatt roppant lényeges olyan stratégiák kialakítása, amelyek a segítségünkre sietnek a különféle helyzetekben.
Mi az a memória?
A memória nem más, mint az az információ, amely az észlelés valamilyen formája után lenyomatként megmarad a tudatunkban, így a részét képezi. Szorosan összefügg a figyelemmel, működési idejét nézve pedig két részre bontható: a rövid és a hosszú távú memóriára. Az emléknyomokat a rövid távú memória nagyjából 30 másodpercig tárolja, majd ezután vagy átkerül a hosszú távú memóriába, vagy törlődik. A szervezéshez szükséges ismereteket a hosszú távú memória tárolja és bocsátja rendelkezésünkre a megfelelő időben.
A figyelmünk típusai
A bennünket körülvevő világot megfigyeljük. Gyermekeink is odafigyelnek arra, amit a tanítónéni mond, mutat. (Bízzunk benne!) Persze, hogy ez a figyelem mennyire irányítható, mennyi ideig tart ki ill. mi váltja ki - ez mind összefügg azzal, hogy mely típusáról van épp szó.
Irányítottság szerint:
- Szándékos (akaratlagos) figyelem:a figyelem tudatosan irányított és ez bizony mentális erőfeszítést igényel. Az akaratlagos figyelmük irányításához szükségük van a feladattudatra, hogy ezt bizony meg kell most érteni,figyelni. Figyelmük kontrollálását segíti a tervszerűség, az önkontroll, a (külső-belső) motiváció és az érdeklődés is.
- Spontán (akaratlan) figyelem:alapja a „mi ez” reflex. Az idegrendszerünk alapbeállítódása, hogy figyelmünk hirtelen, önkéntelenül egy hirtelen jelentkező, új ingerre irányul. Önkéntelen figyelmet váltanak ki a szokatlan, vagy erős impulzusok,a mozgó tárgyak,és az élőlények. A spontán figyelem nem igényel erőfeszítést, elsősorban az érzelmeink vezénylik.
- Automatikus figyelem: szintén nem igényel tudatos odafordulást és erőfeszítést sem. Gyakorlás révén alakítjuk ki. Figyelmünket megosztjuk és egyidejűleg más párhuzamosan folyó tevékenységet is nyomon követünk. Ebben mi anyukák különösen jók vagyunk.
- Kitartó figyelem (éberség): a figyelemnek az a formája, amely hosszú ideig fennálló nagymértékű mentális erőfeszítést igényel. Ilyen figyelemre van szükségünk minden probléma feltárásához, megértéséhez. A kitartó figyelem legnagyobb ellensége a fáradtság.
Ha szeretnéd megtudni, hogy gyermeked tudja-e már figyelmét tudatosan irányítani, íme egy játékos teszt. Tedd sorba a gyermeked elé az asztalon azokat a kártyákat, melyeken két ábra látható: egy gyümölcs és egy másik tárgy.
A feladat, hogy jól nézze meg a kártyákat, és jegyezze meg a gyümölcsök sorrendjét, mert majd ezeket kell utána sorba tennie! , Addig nézheti a lapokat, ameddig szeretné, majd szedd össze a lapokat! Arról, hogy más képek is vannak a kártyán, nem kell beszélni! Ha ő szóvá teszi, akkor csak adj neki igazat, de ne foglalkozz vele tovább. Ha úgy érzi, hogy mindent megjegyzett., szedjétek össze a kártyákat.
Add oda neki most azokat, amelyeken csak a gyümölcsök vannak! Várd meg, míg sorba rendezi őket! Most mondd neki, hogy emlékszik-e rá, hogy más képek is voltak a kártyákon, nem csak gyümölcsök képei. És add oda neki a másik képsorozatot! A már kirakott kártyák alá kell tennie a megfelelő képeket! Vajon sikerül-e?
Ha a véletlen figyelem az ami még erőteljesebben működik, akkor elég sok gyümölcs alá helyesen teszi a képeket.Ha az akaratlagos figyelme már fejlettebb, akkor a gyümölcsöket ugyan szépen sorba rendezi, ám alig-alig emlékszik majd a többi képre. Nem ez volt számára a feladat, így tudatosan ki is zárta ezeket, nem ezekre koncentrált.
A nyomtatható kártyákat innen töltheted le színesben és költségkímélőbben fekete-fehérben.
Az iskolába lépő gyermekünknél még leginkább a spontán véletlenszerű figyelem dominál, és épp erre az életkorra tehető, hogy az idegrendszer megtanulja a szándékos figyelem működtetését. Mindez teszi majd lehetővé, hogy gyermekünk képes legyen az iskolában tanulni. Nagyon fontos, hogy ez a készség-képesség 10 éves korig fejleszthető a legjobban, a figyelem fejlesztése az idő előre haladtával egyre nehezebb.
Területek szerint is megkülönböztethető a figyelem, és előfordul sok esetben, hogy a két terület nem egyformán erős. Ez is az alapja annak, hogy van gyerkőc, aki az órán megtanul dolgokat, van, akinek ehhez látnia is kell maga előtt a szöveget, képeket:
- auditív figyelem
- vizuális figyelem
Mindkét terület fejleszthető.
Az irányított figyelemhez jó játék lehet, ha színneveket más-más színnel és gyermekünknek az a feladata, hogy olvassa fel a szavakat. Nem is olyan könnyű, higyjétek el!
Figyelem- és memóriafejlesztés játékosan, avagy mit tehetünk szülőként?
Jó hír, hogy mind a memória, mind pedig a figyelem fejleszthető. Mindenképpen érdemes megfigyelnünk gyermekünket játék közben. Nézzük meg, hogy el tud-e merülni a különféle játéktevékenységekben, vagy könnyen kizökkenthető azokból; esetleg kapkod, sok mindenbe belekap anélkül, hogy végigvinné azt. Egészen kicsiknél, még természetes, hogy könnyen elterelődik a figyelmük, de ha gyermekünk iskolába készül, nem árt, ha utánajárunk a dolognak és szükség esetén szakember segítségét kérjük.
Nagyon jó lehet otthon, az auditív figyelem fejlesztésére a következő játék:
Készítsünk elő különböző dolgokat pl. kulcscsomó, aprópénz, papírlap, síp, cipzár, evőeszköz, üvegpohár stb. A gyermek szemét bekötjük és ezután megszólaltatjuk az adott tárgyakat. A gyermekünk feladata, hogy ismerje fel és nevezze meg, minek a hangját hallotta. Vannak hangok, melyeket eszközigény nélkül is elő tudunk idézni pl. taps, lépés, dobolás az asztallapon, suttogás, füttyszó, csettintés. Némi gyakorlás után esetleg több mindent is megszólaltathatunk egymás után és a megfelelő sorrendben kell visszamondani a hallottakat.
Játékáruházunk auditív figyelmet fejlesztő játéka pl. Bim-bam hangos játék
Vizuális figyelem fejlesztésére játékötletünk:
Néhány tárgyat felteszünk az asztalra. Az egyik tárgyat kiválasztjuk és mondunk róla néhány jellemző tulajdonságot. A gyermeknek a feladata, hogy kitalálja vajon melyikre gondoltunk. Ezt a játékot tovább variálva, miután a gyermek megfigyelte az adott tárgyakat, megkérjük forduljon meg és mi úgy beszélünk róluk, vagy amíg hátat fordít 2 tárgyat kicserélünk. Mi változott meg?
Vizuális figyelem fejlesztésére kiváló játék lehet a Nézd csak! Mi változott? illetve a klasszikus különségkereső Difference játékok, nagy kedvenceink a Djeco kártyajátékai: Manchomémo, Chapo Magic, Sardines, Zanimatch, Minimatch
Az intézményi nevelés során, legyen szó óvodáról, iskoláról, gyermekünk rengeteg új információval fog találkozni: új hely, új személyek, új szabályok, új csoportdinamika. Fontos, hogy szülőként felvértezzük őt, hogy ezt a sok impulzust képes legyen feldolgozni, a lényeges információkat megfelelően szelektálni, és elraktározni! Ehhez nyújtanak nekünk óriási segítséget a különböző játékok és játékhelyzetek hiszen így önfeledt hangulatban, bátorító, elfogadó környezetben begyakorolhatnak rengeteg olyan szituációt, amit majd „élesben” is használni tudnak.
Webáruházunk kínálatából rengeteg játékot kipróbáltunk és nyugodt szívvel ajánlhatjuk a memóriafejlesztésére a Storigolo játékot, mely hallott és a képekben megjelenő memória fejlesztésre kiváló kombinációs lehetőséget kínál. Nagy sikert aratnak a Brainbox játékok, ahol a látott képet kell felidézni irányított kérdések alapján. A megfigyelés és a gyors reakciók játékai a Dobble család és a Grabolo játékai. A magyar fejlesztésű Törpék társasjáték is nagyon sok pozitív visszajelzést kapott.
A figyelem- és memóriafejlesztő játékok folyamatosan fent tudják tartani a gyermek érdeklődését és ami nagyon lényeges – a motivációját, mely az egyik alapköve a hatékony fejlesztő munkának. Mindemellett az sem utolsó szempont, hogy ideális, ha gyermek nem érzi szándékos, irányított fejlesztésnek a tevékenységet, ezáltal valódi örömforrás lesz számára. Az így eltöltött idő ebből adódóan hosszú távú befektetés, éljünk ezzel a lehetőséggel!