
Folytathatom? Én tudom, hogy mi jön ez után…
Több szülőtől hallom, hogy a gyermekük számára a matematika tantárgy a „mumus”. A kicsik nem szeretik, nem értik, félnek tőle. Pedig a számok nem ijesztőek, sőt szórakoztatóak, izgalmasak is tudnak lenni, csak arra kell figyelni, hogy stabil alapok nélkül hamar „el lehet veszíteni a fonalat”, amit nehéz újra felvenni.
A matematika tantárgy készségszintű elsajátításának alapja az analógiás gondolkodás. Vajon észreveszi-e a csemeténk, hogy ha a 3 után jön a 4, a 13 után jön a 14, a 73 után a 74 jön? Csak így válhat készséggé a számlálás. Hasonló gondolkodási műveletek húzódnak meg a helyiérték-fogalomban, a szorzótáblában és még sorolhatnám tovább a matematika számos rejtélyét, de inkább nézzünk vissza egy kicsit az óvodáskorra.
A gyermekek ösztönösen keresik a szabályokat, összefüggéseket környezetükben anélkül, hogy a felnőttek ezt a törekvésüket irányítanák. A lányoknál hamar tetten érhető, hogy az általuk fűzött nyaklánc, kezdetben véletlenszerű színei egy idő után szabályos rendbe igazodnak. (Természetesen a fiúkban ugyanúgy jelen van ez az igény, csak hát kevés fiút látunk aki szeret gyöngyöt fűzni.)






Az analógiás gondolkodáson alapul pl. az ellentétpárok gyűjtése, a fogalomalkotás, kategorizálás (kutya, macska, egér= állatok, körte, alma, banán=gyümölcsök), a „mi tartozik össze” típusú játékok. (állatok-kicsinyeik, foglalkozások-eszközök, állatok-otthonaik, állatok-ételeik). Ezekkel már gyakran találkoznak a gyermekek az óvodában, de játszhatunk otthon is hasonló játékokat.
Akinek nehezen megy szóban, érdemes képi megerősítést is adni a kicsi számára. Az ellentétpárok elsajátításához, bővítéséhez ajánlom a Granna Kiadó Kisegér, nagyegér játékát, a kategorizáláshoz Keller&Mayer Furfangos párosítóját, párosításhoz Djeco Kiadó Puzzle duo játékait. Az Akros fejlesztő eszközei a gondolkodási és érzékelési folyamatok különböző területeihez nyújtanak segítséget. Az analógiás gondolkodáshoz a Képkártyák - Keresd a párját illetve az Előtte, utána - fejlesztő Akros játékot javaslom.




Természetesen mi is készíthetünk játékokat. Íme egy-két példa, elsősorban gondolatébresztésnek.
Melyik a kakukktojás? Miért?
- ló, kutya, asztal, egér
- pulóver, sál, sapka, autó,
- kirakó, körte, baba, labda,
- saláta, szék, fotel, ágy, stb..
- Én elkezdem a mondatot, te fejezd be!
- A hangya kicsi, a zsiráf..
- A boszorkány csúnya, a királylány..
- A macska szelíd, az oroszlán…
- A mókus az odúban él, a vakond…
- A nyuszi répát eszik, az oroszlán..