Hogyan motiváljuk jól a gyereket?
Nehezen megy a szobatisztaság elérése, minden este küzdelem a fogmosás, a lefekvés? Nincs kedve a tanuláshoz, nem segít a házimunkában, vagy nehezen lehet rávenni a mozgásra? Mi segíthet átlendülni a holtponton, ha elfogy a motiváció?
Szülőként, mint egy jó edző állunk a partvonalon és szurkolunk, hogy a „meccs” a lehető legjobban sikerüljön. Az aktuális mérkőzés mindig valamilyen olyan helyzet, amiben a gyermek fejlődik, eléri a célját, sikerélménye van. Az ide vezető út azonban sokszor bizony elég rögös, jó adag motivációra van szükség az eléréséhez. A kezdeti próbálkozások, sikertelenségek könnyen a gyerkőc kedvét szeghetik, jó, ha van a tarsolyunkban olyan praktika, amivel ilyenkor támogathatjuk, hogy a lelkesedése újult erőre kapjon.
A gyerekek különböznek
Bármi is legyen az elérendő cél, fontos, hogy a gyermek életkorának és érettségének megfelelő legyen. Csak olyan célokat tűzzünk, ki, amit még ha erőfeszítéssel, gyakorlással is, de el tud érni. Vegyük figyelembe, hogy a gyerekek eltérően fejlődnek, ami az egyiknek már sikerül, még testvérek esetén sem biztos, hogy a másiknak is menni fog ugyanannyi idősen. A sürgetéssel, azzal, hogy nyomást helyezünk rá az elvárásainkkal, csak növeljük a frusztrációt és csökkentjük a lelkesedését.
Matrica, nyomda és malacpersely
Az első próbatételek rendszerint az önállóság kapcsán jelentkeznek. Egyedül enni, öltözni, fogat mosni és wc-re menni is igazi kihívás, ráadásul ezek a tevékenységek valami sokkal fontosabbtól, a játéktól vesznek el értékes perceket, így a gyerekek nem is mindig éreznek rá késztetést. A Parents.com szakértői ezért azt ajánlják, hogy az elvégzett cselekvéseket jutalmazzuk apróbb ajándékokkal, például ha van játékperselye, akkor pénzérmékkel, de készíthetünk motivációs táblát, ahol matricákkal, vagy nyomdával jelezzük, hogy milyen sokszor sikerült már teljesítenie a feladatait. Adott számú matrica esetén pedig kilátásba helyezhetünk akár nagyobb ajándékokat is.
Kisebb gyerekeknél az apróbb ajándékok valóban beválhatnak, de a Stanford Egyetem kutatói azonban arra hívják fel a figyelmet, hogy a külső jutalomnál fontosabb annak elérése, hogy a gyermek belső motivációja fejlődjön, mivel ez az, ami valóban hosszú távon is képes fenntartani a kitartását és érdeklődését. Példaként egy szobatisztaságot próbálgató gyermek esetét említik, aki a jutalom csoki megszerzéséért naponta többször is, valós ok nélkül is járta a mellékhelyiséget, a próbálkozásokért kapott finom falatokért. A szakemberek szerint tehát a külső megerősítésnél fontosabb, hogy a gyermek ismerje az elvégzett munka és az elért eredmény sikerének érzését, ez újabb próbálkozások felé fogja vinni. Gondoljunk csak a frissen biciklizni tanult kisgyerekre, akit aligha kell arra bíztatni, hogy újra és újra nyeregbe pattanjon, ha már egyszer megtanulta. Az ismétlésekkel mindig átélheti a siker érzését, ettől erősödik az önbizalma, vagyis további kihívások teljesítéséhez is lesz motivációja.
Hosszú távon akkor járunk jól, ha a nehezebb utat választjuk
- Kisebb nagyobb tárgyak és jutalmak helyett úgy tűnik, hogy a rávezetés, a beszélgetés, az összefüggések megértése tartósabb eredményt hoz a belső motiváció felépítésében. Ha bevásárlás során például nem ajánljuk fel, hogy a végén kaphat valami apróságot, hanem lefoglaljuk a csemetét azzal, hogy beszélgetünk a boltban található dolgokról, főzésről, a segítségét kérjük például a pékáru vásárlásnál, mérésnél, akkor unatkozni sem fog, sokat tanul és nem csak azért viselkedik jól, mert valamit kap érte.
- Fontos, hogy a dolgokat megpróbáljuk a gyerek szemszögéből szemlélni. Ha látjuk, hogy fáradt, vagy elmélyült valamiben, ne várjuk, hogy azonnal végrehajtsa, amit szeretnénk.
- A feladat elvégzése legyen a saját érdeke. Ha a szobáját szeretnénk, ha összepakolná, akkor mondjuk, hogy a rendezett környezetben gyorsabb lesz a leckeírás, vagy megtalálhatja a reggel keresett játékát.
- Kínáljunk választási lehetőséget. Ha az ő döntése a feladat elvégzése, akkor szívesebben végzi. Például fogat mosni kell, de azt eldöntheti, hogy fürdés előtt vagy után tegye.
- Ajánljuk fel a segítségünket, ha tanulásról van szó. A gyengébb osztályzat nem feltétlenül lustaság jele, lehet, hogy problémája van az anyag megértésével. A számonkérés és elvárás rontja a motivációt, kérdezzük meg inkább, miért nem sikerült úgy, ahogy szerette volna a dolgozat, szüksége van-e magyarázatra.
- Értékeljük az erőfeszítéseit, még ha az eredmény nem is tökéletesen olyan, mintha mi végeztük volna el, például a házimunkát. A túlzott kritika szintén rombolja a motivációt.
- Az elvégzett munkát nézzük, ne csak a cél elérését! Ha a gyermek rengeteget gyakorol, hosszú ideje készül valamire, akkor fontos, hogy folyamatosan megerősítsük őt abban, hogy büszkék vagyunk rá a kitartásáért. Látjuk, hogy mindent megtesz a cél érdekében és ez óriási eredmény, attól függetlenül, hogy végül sikerül-e elérnie azt.
Képek forrása:
1. Background photo created by creativeart - www.freepik.com
2. Baby photo created by freepic.diller - www.freepik.com
3. Baby photo created by prostooleh - www.freepik.com
4. People photo created by senivpetro - www.freepik.com
5. Food photo created by prostooleh - www.freepik.com
6. Kids photo created by jcomp - www.freepik.com