Így fejlesztenek a programozható játékok
Kutya, cica vagy tarantula? Nincs szőr, nincsenek megrágott papucsok és vezetékek, az elektronikus házi kedvencek egy gombbal kikapcsolhatók. Tanítani viszont őket is lehet, sőt kell is! Az interaktív robotjátékok beszélnek és tanulnak, eközben pedig a gyerkőc is sokat fejlődik.
Játék vagy tanulás?
A fejlesztőjáték szó hallatán inkább jutnak eszünkbe feladatlapok, vagy logikai játékok, mint zenélő, beszélő és közlekedő robotok. Pedig ideje hozzászoknunk, ahogyan a világ változik, egyre nagyobb szerepet kapnak a programozható, vezérelhető robotok. A robotikához kapcsolódó ismeretek így akár munkaerőpiaci előnyt is jelenthetnek a jövőben.
Programozási technikák alapjai – kütyük előtti görnyedés nélkül
A programozható játékok életkornak megfelelően, különböző nehézségűek. A legegyszerűbb távirányítós, vagy érintésre reagáló robotok mellett, egyre bonyolultabb, építkezés, rakodás vagy kész rajzok készítéséra is alkalmas játékokat is találunk. A játékok kezelése, beállítása türelmet és kitartást igényel. Szükség van probléma megoldásra, megtalálni az okát, ha a robot mégsem az elvileg beállított feladatokat hajtja végre. Az útvonal és a feladatok kitalálása közben fejlődik a térlátás és az előrelátás. Óriási pozitívum, hogy a játékok a programozáshoz szükséges gondolkodást anélkül fejlesztik, hogy a gyermek egész nap a számítógép előtt ülne.
Kezdjük az alapoknál
A legkisebbeknek készült, élethű hangot adó robot kutya egyszerű utasításokat hajt végre. Ha egy ujjal nyúlnak hozzá, jobbra és balra megy, ha két ujjal, akkor pedig előre. A robotdinó viszont már komoly munkát igényel, a hátán lévő gombok segítségével tudják a gyerekek programozni: eldönteni, hogy merre menjen, majd működés közben ellenőrizhetik, hogy jól dolgoztak-e, valóban végrehajtja-e az utasításukat elektronikus kis barátjuk.
Építkezés, bontás és pakolás
Már 5 éves kortól játszhatnak a gyerekek a programozható robottal, amely az építkezésben és a bontásban is segítségükre lesz. A tárgyészlelő és nyomkövető szenzorral ellátott robot már igazi kihívás lesz! A gyerkőc kártyák alapján 150 különböző lépést programozhat be, majd a kártyákról tudja ellenőrizni, hogy a robot pontosan azt csinálja-e, amit szeretne. A felcsatolható karok segítségével akár tárgyakat is mozgathat a segítségével.
Alkotó vagy rémisztő?
A számítógépről és tabletről is programozható rajzoló robot segítségével gyermeked remek A4-es, vagy nagyobb méretű rajzokat készíthet. Az egyszerűbb alkotásokat a játék saját kezelőfelületén, a bonyolultabb rajzokat a Scratch-hez hasonló SNAP! ill. Blockly felületeken lehet programozni, a profik pedig Pythonban vagy JavaScriptben is nekiveselkedhetnek. A természetrajongó gyerekek pedig a hajdan volt, műanyag gumipók továbbfejlesztett változatával emelhetik mesterfokra az ijesztgetést. A tarantula immár a távolból is irányítható, így aztán vigyázzunk, mert csendben lopakodva bármikor, bárhol felbukkanhat!
Ha tetszett a rövid bemutató, nézz körül, további programozható robotjátékainkat itt találod!
Képek:
1. People photo created by freepik - www.freepik.com
2. Abstract photo created by freepik - www.freepik.com
3. School photo created by freepik - www.freepik.com
4. Car photo created by freepik - www.freepik.com