Így támogatja a játék a gyerekek mentális egészségét
Játék során a gyerekek új készségeket fejlesztenek ki, melyek közül sok, nagyon hatékony eszköz a mentális egészségük védelmére is. Május a mentális egészség hónapja, az alábbiakban összegyűjtöttük, milyen változatos módon segíti a játék ennek megőrzését.
5 terület, amely játék közben fejlődik
A Cambridge-i Egyetem kutatói 1700 gyermek megfigyelését követően jutottak arra, hogy a társakkal való játék képessége előrevetítheti a későbbi mentális problémák megjelenését. Tanulmányuk szerint ugyanis azok a gyerekek, akik 3 éves korukra jobban tudtak együttműködni társaikkal a közös játékban, jobb volt a társas játékkészségük, négy évvel később összességében jobb mentális egészségnek örvendtek. A szüleik és a tanáraik legalábbis kevesebb magatartási és érzelmi problémáról számoltak be, és úgy tűnik, hogy ritkábban kerültek nézeteltérésbe más gyerekekkel.
A kedvező hatások vélhetően a játék több pozitív, fejlesztő hatásának köszönhetőek:
- A játék lehetőséget ad a gyerekeknek arra, hogy szabadon kifejezzék és feldolgozzák az érzéseiket - örömüket, haragjukat, szomorúságukat vagy épp félelmeiket. Ez segíthet az érzelmi szabályozásban és az érzelmi kifejezőképesség fejlesztésében.
- A közös játék, a csoportos tevékenységek és a szerepjátékok segítenek a gyerekeknek fejleszteni szociális készségeiket. A társas játékok és a csoportos játékok során a gyerekek tanulnak együttműködni, megosztani, együtt dolgozni és kommunikálni másokkal, ezáltal segítve a szociális kapcsolatok kialakítását és erősítését.
- A játék lehetőséget ad a gyerekeknek a kreativitás kifejezésére és a problémamegoldó képességeik fejlesztésére. A szabad játék, a konstrukciós játékok és a fantázia alapú játékok ösztönzik a gyerekeket a gondolkodásra, a tervezésre és a problémák megoldására.
- A játék és a játékos tevékenységek segíthetnek a gyerekeknek stresszt csökkenteni. A játék során a gyerekek felszabadulnak a mindennapi nyomás alól, és lehetőségük van a relaxációra és az öröm megtapasztalására.
- A játék lehetőséget ad a gyerekeknek arra, hogy felfedezzék és kifejezzék önmagukat. A sikerélmények, a kreatív kifejezőkészség, a szerepjátékokban betöltött szerepek segítenek az önbizalom és az önbecsülés fejlődésében.
Ezért fontos a játék a szabadban
A University of Exeter kutatói megfigyelték, hogy a Covid-19 idején a lezárások kevésbé viselték meg azokat a gyerekeket, akik rendszeresen több időt töltöttek a szabadban, kalandjátékokkal, mint például a fáramászás, kerékpározás. Esetükben a szülők sokkal ritkábban számoltak be szorongásos, depressziós tünetekről. A természetes környezet, a jól megtervezett parkok, játszóterek vagy az udvari, kerti játékok olyan változatos játéklehetőségeket nyújtanak, amelyek számos egyéb fejlesztő hatásuk mellett a gyerekek mentális egészségére is jótékonyan hatnak.
A gyerekeknek a szabadban, a természetben való játék tehát jelentős előnyöket nyújt a mentális egészségük és fejlődésük szempontjából:
- A szabadban való játék lehetőséget ad a gyerekeknek a testmozgásra, a mozgásfejlesztésre. A természetes környezetben történő játék során a gyerekek felfedezhetik a környezetüket, játszhatnak, futkározhatnak, mászkálhatnak, ugrálhatnak, ezáltal fejlesztve az izomzatukat, az egyensúlyukat és az általános fizikai állapotukat.
- A természetben való tartózkodás pozitív hatással van a gyerekek érzelmi jólétére és stresszszintjére. A természet nyugtató hatású lehet, segíthet csökkenteni a stresszt és feszültséget, valamint javíthatja a hangulatot és az általános jóllétet.
- A természetben való játék lehetőséget ad a gyerekeknek a kreativitás kibontakoztatására és a felfedezésre. A természetben a gyerekek találkozhatnak változatos környezeti elemekkel, például fákkal, virágokkal, folyókkal vagy hegyekkel, amelyek inspirációt nyújthatnak a játékhoz és az új dolgok felfedezéséhez.
- A szabadban való játék lehetőséget ad a gyerekeknek a társas interakciókra és a szociális készségeik fejlesztésére. A közös játék a természetben segíthet a gyerekeknek a konfliktusok kezelésében, az együttműködésben és a kommunikációban más gyerekekkel.
- A természetben való játék segíthet a gyerekeknek kialakítani egy pozitív kapcsolatot a környezettel és fejleszteni a környezettudatosságot.
Valami újdonságot keresel? Nézz szét kerti játékaink között!
A szakemberek ajánlása alapján a 2-4 év közötti gyerekek számára napi egy óránál hosszabb időt nem javasolt a képernyő előtt tölteni. A tabletek, okostelefonok azonban már az óvodás korosztály körében is egyre népszerűbbek, sok esetben a szabadban eltöltött idő rovására. Miért fontos, hogy mégis ragaszkodjunk a közös sétákhoz, erdei kirándulásokhoz, vagy ahhoz, hogy a gyermek az óvoda után a játszótéren vagy az udvaron töltsön egy kis időt?
Közeleg a tavasz, amikor végre több időt tölthetünk a szabadban, az udvaron. Az alábbi blogbejegyzésben összefoglaljuk, milyen típusú kerti játékokat ajánlunk gyerekeknek.
A legjobbat szeretnénk, olyat, amit nem unnak meg egyhamar a gyerekek, strapabíróak és játékosan fejlesztenek. De honnan tudjuk, hogy milyen a jó játék? Az alábbiakban ehhez adunk egy kis útmutatást.
Tudjuk, hogy az IQ mellett létezik EQ is, ismerjük az érzelmi intelligencia fontosságát, tudjuk, hogy segítenünk kell gyermekünknek az EQ fejlesztésében, de nem tudjuk, hogyan fogjunk hozzá? A Játékliget szakértője ehhez ad tippeket. Az érzelmi intelligencia fejlesztésével a gyermek önuralma, önismerete, empátiája, a belső motivációja és szociális készségei is fejlődnek. Ezekre a képességekre szüksége lesz nemcsak a tanulásban, de a társas kapcsolatok kialakításában is, összességében a magas EQ a jobb életminőséghez segíti őket. Az első lépés, hogy megtanulja felismerni és kezelni az érzéseit. De hogyan érhetjük ezt el?