Irányészlelés, síkbeli tájékozódás – miért fontos?
Az irányok ismerete nemcsak a mindennapi tájékozódásban fontos, de nélkülözhetetlen készség az olvasás és írástanulás során is. Miből vehetjük észre, ha ez a terület fejlesztésre szorul és hogyan tudunk segíteni gyermekünknek?
Jobb vagy bal?
A téri tájékozódás óvodáskorban fejlődik a gyermekeknél. Ez idő alatt megtanulja az egyes irányok neveit és jelentését, például meg tudja mondani, hogy a képen a kék kocka a zöld felett van, a sárga pedig a pirostól jobbra. Ismeri a jobb és a bal kezét, ha az egyik irány nevét hallja, arra is indul el. Papíron, síkban is tud tájékozódni, ha a rajzlapon a maci bal kezét kell sárgára színezni, jól oldja meg a feladatot.
Ilyenkor gondoljunk arra, hogy fejlesztésre van szükség
Ha valamilyen okból a gyermek fejlődése ezen a területen elmarad, akkor nemcsak az irányok felismerése és a tér- és síkbeli tájékozódás okoz majd gondot. Azon túl, hogy gyakran elbizonytalanodik, hogy melyik is a jobb és bal keze, és a feladatok megoldásában vagy a közlekedésben is felcseréli az irányokat, ügyetlenebbnek, lassabbnak tűnhet kortársainál. Nagycsoportos korban, amikor már az írás iránt is érdeklődnek és sok gyermek megtanulja leírni a saját nevét, jellegzetesen tükörírással ír le bizonyos betűket.
Az iskolában is akadályozza
Ez már előrevetíti az olvasás és írás során jelentkező problémákat. Jellegzetes a b és a d betűk felcserélése, de nehéz a balról jobbra olvasás, a sorok egymás utáni követése, vagy a számegyenesről a számok leolvasása és a kacsacsőr megfelelő irányba rajzolása is gondot okozhat. Éppen ezért, ha lemaradást látunk e téren, a fejlesztést célszerű még óvodáskorban, 5 éves kor körül megkezdeni.
Ne a feladatlap legyen az első!
Ha az irányészlelés, síkbeli tájékozódás terén lemaradásban van gyermekünk, csak további frusztrációt okozunk neki azzal, ha különböző feladatlapokkal próbáljuk fejleszteni. Először az alapokat kell megteremteni, amire utána építkezni tudunk. Ez játékosa feladatokat jelent, amikkel a testséma és a testtudat fejleszthető, illetve magabiztos szókincsre is szükség lesz, arra, hogy pontosan értse és jól használja a például lent, fent, alatt, jobbra, mögötte irányokat. Csak ezt követően lehet az irányok síkban való felismerését is elkezdeni gyakorolni.
Játékos irányészlelés fejlesztés
Ebben az életkorban még nagyon fontos, hogy a fejlesztés játékosan történjen, a gyerek szívesen végezze a feladatokat és sikerélményt is szerezhessen, miközben fejlődik. Akár az egész családot vagy kisebb-nagyobb testvéreket is bevonhatunk a játékba. Tornagyakorlatokkal először a saját testén gyakoroljuk az irányokat, majd megtanuljuk megkülönböztetni a jobb oldalt a baltól, eközben a szavakat is gyakoroljuk. A mozgásos feladatok után ülünk le a síkbeli tájékozódást is gyakorolni, például memória- és társas, és kreatív, közösen elkészíthető játékokkal.
Képek forrása:
1. Infographic photo created by freepik - www.freepik.com
2. Kids photo created by freepik - www.freepik.com
3. School photo created by diana.grytsku - www.freepik.com
4. School photo created by master1305 - www.freepik.com
5. Arrow photo created by drobotdean - www.freepik.com