Iskolaérettség: ezekre figyelnek a szakemberek
Szülőként nem mindig könnyű eldönteni, hogy vajon elég érett-e már a gyermek az iskolához, vagy maradjon inkább még egy évet az óvodában. Az alábbiakban összegyűjtöttük a fontosabb képességeket, amelyek hiánya azt jelezheti, hogy a gyermek nem iskolaérett.
A szülőknek idén január 15-ig volt arra lehetőségük, hogy írásban kérvényezzék, hogy gyermekük még egy évet maradjon az óvodában. Erről az Oktatási Hivatal vagy saját hatáskörben dönt, vagy ha szükséges szakszolgálati vizsgálatot rendel el. A következőkben összegyűjtöttük néhány olyan szempontot, amely alapján a szakemberek az alkalmassági vizsgálat során dönthetnek.
Nem a betűket és a számokat kell ismerni
Sok szülő büszkén meséli, ha a nagycsoportos gyermeke már leírja a nevét, vagy húszig tud számolni. Valóban fontos, hogy a gyermek ebben az életkorban már érdeklődjön a betűk és a számok világa iránt, de nem az az iskolaérettség fokmérője, hogy ezekből mennyit sajátít el szeptemberig.
- Az azonban mindenképp lényeges, hogy érthető beszéddel ki tudja fejezni a gondolatait és a hallott beszédet is megfelelő tempóban fel tudja dolgozni. Ezek nélkül nagy nehézséget jelent az órákon való közreműködés az az adott ismeretek – akár épp a betűk vagy számok – elsajátítása.
- Az iskolaérettség szempontjából lényeges a szándékos, tartós figyelem is, hiszen enélkül nem tud az órákon koncentrálni.
- Fontos az térirányok és az időfogalmak ismerete is. A gyermek ismerje a saját testrészeit, a testirányokat (jobb, bal), kialakult az egyik kéz dominanciája, az írás tanuláshoz szükséges finommozgások és szem-kéz koordináció.
- Önálló öltözködés, tisztálkodás és étkezés is alapvető elvárás egy iskolaérett gyermektől.
- A testi, fizikai változások – a gyermek végtagjai, karja megnyúlnak, megkezdődik a fogváltás – mellett lényeges a szociális képességek érettsége is: szabálykövetés, az iskolában meghatározott szabályok és napirend betartására képes, az adott helyzet megértése, együttműködés a tanítóval és az osztálytársaival.
- Az iskolaérettség jele, ha a gyermek megtanul uralkodni mozgásvágyán, vagyis képes lesz végig ülni a tanórákat és ki tudja várni, amíg rá kerül a sor.
A plusz egy évet használjuk fejlesztésre
A gyermek számára mindenképpen az a jó, ha csak akkor kezdi meg az iskolát, ha arra megfelelően érett. Ellenkező esetben sok kudarcélmény érheti, ami miatt a meglévő képességeit sem tudja megfelelően kibontakoztatni. Ez elkerülhető, ha a nem iskolaérett gyerek még egy évet az óvodában tölt, és csak 7 évesen kezdi az iskolát. Ezt az időszakot azonban érdemes alkalmassági vizsgálat során feltárt hiányosságok, lemaradások fejlesztésére fordítani.
Az otthoni foglalkozásokhoz fejlesztő játékainkat fejlesztendő területenként csoportosítva találod, iskola előkészítő játékainkat pedig minden nagycsoportos ovis számára javasoljuk a gördülékeny évkezdéshez.
Képek forrása:
1. School photo created by pvproductions - www.freepik.com
2. Background photo created by pressfoto - www.freepik.com
3. Background photo created by pressfoto - www.freepik.com
4. School photo created by pressfoto - www.freepik.com
5. School photo created by pressfoto - www.freepik.com