Iskolaérettség - Kérdés? Nem kérdés!
A tanköteles korú gyermekeknek és szüleinek a nagycsoportos kor izgalmas időszak. Le kell zárniuk egy békés korszakot, amit az óvoda jelentett és el kell indulni, egy –már megmérettetésekkel teli- új élettér felé. Ez a váltás magával hozza az „elég érett-e a gyermekem” kérdést, mely ott motoszkál szinte minden szülő fejében.
Iskolaérettség feltételei
Nem akarok listát készíteni a „követelményekről” melyet anyukák, apukák kipipálnak, ha a feltételt sikerült teljesíteni. Helyette inkább bemutatnék 3 gyermeket, melyekben a szülők ráismerhetnek a saját családjukra, mindennapjaikra Ezek a hétköznapi szituációk megmutatják számukra a választ kérdésükre. Iskolafelkészítő, oktató-fejlesztő játékaink segíthetnek a változások elfogadására, megértésére.
Testi fejlettség
Tamás megint kinőtte a néhány hete vásárolt ruháit. Na, nem baj, szerencsére jön a jó idő, már nem kell a hosszú nadrág, meg a pulóver. Ma ragyogó arccal jött az óvodába, hiszen végre nem nyelte le a kieső fogát úgy, mint múltkor mikor beleragadt a kalácsba. Délelőtt színezett a barátaival. Örömmel vette észre, hogy nem fáradtak el az ujjai, nem fájdult meg a keze, pedig Kati néni egy egész oldalas Pókemberes színezőt másolt neki. Az ebéd megint fogára való volt, szívesen evett volna még egy második repetát is… hát igen mostanában nem csak nyúlt, de sokat erősödött is. Apukája elmondta neki, hogy most pont annyi kilogramm, amennyi ujja a kezein és a lábain összesen van. Ebéd utáni alvás során Kati néninek megint ki kellett találni valami izgalmas elfoglaltságot, hiszen Tamás már nem sokszor tud elaludni. Pláne ha kint esett az eső és kevesebbet mozgott.
Az alkat megváltozása, 20 kg körüli, vagy azt meghaladó testsúly, fogváltás kezdete, kéztőcsontosodás, kisebb alvásigény ezek azok a főbb testi változások, amik kellenek ahhoz, hogy testileg érett legyen valaki az iskolára. Bár a törvény lehetőséget ad arra, hogy aki augusztus 31.-ig betölti a 6. életévét megkezdje az iskolai tanulmányait, a korai iskolakezdésen azért érdemes elgondolkodni, főleg azért, mert a leírt testi változásokat nem tudjuk siettetni.
A Játékliget Webáruház sporteszközei és mozgásfejlesztő játékai sokat segíthetnek az erősítésben, állóképesség javításban a nyári szünet folyamán
Szociális érettség
Anna nagyon szeret társasjátékozni. Testvérével és a szüleivel 20-25 percet is eltöltenek egy izgalmas kalanddal. Az öccse egy évvel fiatalabb a kislánynál, így néha lassabban lépi le a dobott értéket, de senki nem türelmetlenkedik miatta. Most apa nyert. Gratulált Annának, ahhoz, hogy okos döntéseket hozott így ő lett a második helyezett. A kislány még érzett egy kis gombócot a torkában mikor apa a bábujával belépett a célba, de a dicséret erőt adott neki, büszkeséggel töltötte el. Megbeszélte anyáékkal, hogy holnap visszavágót játszanak. A játék elpakolása gyorsan ment. Amióta a bogaras játékból elveszett egy bábu, azóta Anna tudja, hogy figyelni kell a dolgainkra, különben használhatatlanná válnak.
A szociális érettség kialakulása nagyon fontos az iskolaérettséghez. A társakhoz való alkalmazkodás, várakozási készség, tartós figyelem, monotónia tűrés, kudarc/siker átélése, feldolgozása, a környezetünkben levő tárgyak rendeltetésszerű használata fontos tényező. A közös munka alapja a másik ember tisztelete, az együttműködés. Így az iskola, a tudás mellett megadhatja a barátságok kialakulásának lehetőségét, önmaguk értékeinek, erősségeinek megismerését.
A Játékliget Webáruház számtalan lehetőséget kínál az iskolai felkészülésre, kooperációs játékaikkal észrevétlenül, játékosan tanulhatják a gyerekek az együtt gondolkodást.
Tájékozottság, ismeretek, képességek
András az anyukájának naponta elmeséli mi történt vele az óvodában. Olyan apróságokat is, hogy mi volt a reggeli, délelőtt mit csináltak és azt is, hogy délután apa kocsival ment érte, pedig szerdára ígérték csak, hogy készen lesz. Szoktak beszélgetni konfliktusokról, melyekhez van önálló véleménye, javaslata. Tegnap Pétert kellett meggyőznie, hogy a macskás játék szabályán játék közben nem lehet változtatni. Az óvodában hallott mesét a húgának szokta elmesélni esténként. A kisfiú szeret legózni. Egész sok elemből álló készleteket is összerak az útmutató alapján, hiszen nemcsak a saját testén, de papíron is látja a jobb/baloldal közti különbséget, le tudja másolni, hogy a látott épület milyen részekből áll, a világoskék kocka mögött van a henger stb. Néha másnap le is szokta rajzolni,amit épített, hogy megmutassa barátainak. Ábrái már hasonlítanak az építményeire. Törekszik is rá, hogy minél pontosabb rajzai legyenek és ügyesen vissza is tud emlékezni a látottakra. Szereti a legót, mert azzal tanulta meg, hogy melyik elem rövidebb/hosszabb, megtanulta megszámolni hány „bütyök” van az elemeken, sőt már azt is tudja, hogy ha nincs 6-os eleme, azt egy 4- es és egy 2-es elemmel helyettesítheti.
Az iskolaérett gyermek értelmi képességei már lehetővé teszik, hogy komolyabb beszélgetéseket folytathassunk gyermekünkkel, hiszen tud már időben, térben, síkban tájékozódni, gondolatait képes mondatokban, nyelvtanilag helyesen megfogalmazni. Az ok-okozati összefüggéseket, mindennapi problémahelyzeteket átlátja, a szabályokat felismeri, betartja és be is tarttatja. A rajzos készség során a biztos vonalvezetés, az ábrák pontos másolására való képesség mellett a látott képek felidézése is fontos tényező. A számok iránt a nagycsoportos gyermekek már érdeklődnek, és e terület gyakorlását a játékok legtöbbje biztosítja. Megszámlálás, mennyiségi relációk (több, kevesebb, ugyanannyi) felismerése és az egyszerű műveletvégzések, amiket várhatunk egy iskola előtt álló gyermektől. A képességek közül kiemelném a szóbeli emlékezet fonottságát, hiszen az az iskolai munka alapja.
Van még idő a ráhangolódásra, a játékos fejlesztésre, mindehhez a Játékliget iskola-előkészítő játékok széles választékát jó szívvel ajánlom.
Talán e három gyermek bemutatásával közelebb kerülhetünk ahhoz, hogy átgondoljuk csemeténk érett-e az iskolára vagy sem. Valójában nincs –vagy elenyésző- az, aki minden „kritériumot” tökéletesen teljesít és ez így természetes. Szülőként azonban törekedhetünk arra, hogy minél több képesség mindhárom területen kialakuljon és fejlődjön. Nincs varázspálca, mely mindent hipp-hopp kialakít, de mágikus erővel bíró tevékenységeink vannak: az esti meseolvasás, az étkezések során folytatott jóízű beszélgetések az elmúlt napok élményeinek, vagy bánatainak átbeszéléséhez, egy-egy családi kirándulás a természet és a környezetünk felfedezésére és a gyermekek legfőbb „munkája” a játék. Ehhez a fejlesztő játékok mellett könnyedebb, családi játékokat is érdemes beszerezni.
Akikben továbbra is kétségek merülnek fel, kérhetik szakemberek segítségét a gyermekek fejlettségének felmérésére (pl. fejlesztőpedagógust, vagy a Pedagógiai Szakszolgálatoknál dolgozó szakembert), de ha csak egy-egy terület fejlesztésére szeretnének ötleteket ehhez jó szívvel ajánljuk hamarosan megjelenő cikksorozatunkat melyben játék-, és könyvajánlókat is találhatnak a szülők a különböző részképességek erősítéséhez.
Grőber Gabriella
tanító, gyógypedagógus