Iskolaérettségi teszt
Miért jó tesztelni? Tudni szeretné hol tart gyermeke képesség fejlődése és erről írásos formában szeretne értékelést kapni? Rövid kérdések, feladatok és gyors válaszok, megoldások! Ez a titka a biztos, mély tudás feltérképezésének. A teszt, korcsoportokra bontott, egyedi kérdés- és feladatsort kínál, játékos, színes, mégis célratörő formában! A Játékliget tesztsorait Dudáné Driszkó Adrienn állította össze. Az alábbiakban a tesztekből csak ízelítőt kínálunk. A teljes tesztsort, a hozzá tartozó értékeléssel együtt ingyenesen a hírlevélre feliratkozóink rendelkezésére bocsájtjuk. Hírlevélre a bal oldali sávban tudsz feliratkozni.
1.) Beszédprodukció
Helyesen artikulálva, közepes tempóban mondja el az első szót a gyermekének. Majd kérje meg, hogy ismételje el Ő is. Ha helyesen ismételte, akkor 3 pontot kap, s léphetnek tovább a következő szóra. Ha azonban hibázott, akkor írja le pontosan, mit is mondott a gyermeke, majd mondja el újra ezt a szót, csemetéje pedig ismételje el. Ha helyesen mondta, két pontot kap. Ha nem, akkor ismét jegyezze le a hibás szót, s próbálják újra. Ha most már sikerült helyesen elismételni, akkor 1 pontot kap, ha nem, akkor 0 pontot. Három próbálkozás után lépjenek tovább a következő szóra.
Játékajánlat:
Levegős foci – Légzéstechnika fejlesztő játék
Légzés technika és tüdő fejlesztő 2 személyes eszköz fából (levegős foci)
2.)Beszédértés
Olvassa fel gyermekének az alábbi mesét. Kérje meg, hogy jól figyeljen, mert utána válaszolnia kell a feltett kérdésekre. (Az antilop és a pók) .
A vadászok felgyújtották a bozótot, hogy elpusztítsák az állatokat. Az antilop és a pók is a bozótban volt. Amikor a pók látta a tűz közeledtét, több állatot megkért, hogy segítsenek rajta, a bozóttűzben nem akar elpusztulni. Az állatok sorra megtagadták a segítséget. Meglátva a pókot, az antilopot szánalom fogta el.
- Gyere, pókocska, gyorsan bújj be a fülembe - mondta neki.
A pók bebújt a fülébe, az antilop pedig rohant, rohant a pókkal, átugrotta a tüzet, és egy erdőig meg sem állt. Ott kiengedte a pókot.
- Megmenekültél - mondta.
- Köszönöm, kedves, jó antilop - hálálkodott a pók -, most már biztonságban vagyok!
Azzal az antilop szaladt is tovább.
Egy napon a vadászok kutyáikkal felfedezték az antilop csapását, s üldözőbe vették.
Az antilop észrevette, hogy üldözik. Rémült rohanásba kezdett, s hogy, hogy nem, abba az erdőbe ért, ahol a pókot hagyta. Hozzászaladt, és így szólt:
- Drága pókocska, most te segíts rajtam! A vadászok üldöznek, meg akarnak ölni!...
- Ne félj, amíg én itt vagyok, nem ölhetnek meg - vigasztalta a pók.
Az antilop továbbszaladt. A pók pedig ott maradt, s az antilop lábnyomát sűrű hálóval szőtte be. Amikor a vadászok odaérkeztek, megkérdezték tőle:
- Nem szaladt erre az antilop?
- Nem! Ma nem láttam erre antilopot - válaszolt a pók.
A vadászok megvizsgálták a földet; látván, hogy az antilop nyomát pókháló fedi, azt mondták:
- Vissza kell hívni a kutyákat! A nyomok régiek, pókhálósak, az antilop másféle menekült. Visszahívták a kutyákat, és elsiettek. Az antilop pedig visszament a pókhoz.
- Kedves pókocska, köszönöm, hogy megmentettél - hálálkodott.
Az antilop és a pók így segítettek egymáson; az antilop a fülével, a pók a hálójával. (Afrikai népmese)
A mese elmondása után tegye fel gyermekének a következő kérdéseket. Írja le a válaszokat!
Kérdések:
1.)Kik gyújtották fel a bozótot? _________________________________________
2.)Mit gyújtottak fel? __________________________________________________
3.)Ki kérte az állatokat, hogy segítsenek neki kimenekülni a tűzből? _____________
4.)Ki szánta meg a pókot? _______________________________________________
5.)Mit jelent az, hogy megszánta? _________________________________________
6.)Hogyan segített a póknak az antilop? ____________________________________
7.)Miért került bajba az antilop? __________________________________________
8.)Hogyan segített a pók? _______________________________________________
9.)Miért fordultak vissza a vadászok? ______________________________________
10.)Miért gyújtották fel a vadászok a bozótot? _____________________________
Válaszok:
1.)vadászok
2.)bozótot
3.)a pók
4.)az antilop
5.)megsajnálta
6.)a fülébe bújtatta, és elrohant vele a közeli erdőig
7.)a vadászok vadásztak rá, a kutyáik üldözték
8.)beszőtte hálóval az antilop nyomát
9.)mert a pókháló azt jelezte számukra, hogy az antilop nyoma már régi
10.)hogy elpusztítsák az állatokat
Játékajánlat:
Növények – Djeco szókincsfejlesztő játék
Óvodásoknak az őket körülvevő világ megismerésére. A gyerekek szeretik az növényeket és irtó büszkék magukra, ha bezsebelhetik a dicséretet, mert tudják a gyümölcsök illetve a ritkán látható állatok nevét is. Ebben a játékban 50 növény fotója látható és 20 db kártyán ezeket a növényeket különböző szempontok szerint csoportosították a Djeco játék fejlesztői.
Storigolo – Társasjáték (Megableu)
Nem csak memóriajáték! A játékosokra van bízva, hogy egy izgalmas, szövevényes vagy egy vicces történet kerekedik-e ki a végére. Vajon meg tudja jegyezni a történet minden részletét?
Sztorikocka - többféle változatban
Kisgyerekeknél játszhatjuk úgy is, hogy dobunk a 9 kockával és az óvónéni-tanító néni elkezd egy történetet, minden gyerek 1 kockát felhasználva továbbgondolja-mondja a sztorit a saját dobott képének megfelelően. Remekül tanítja a történet szövést, kreativitást, fantáziát fejleszt. Különböző nehézségi szinteken is használhatjuk, akár több kockával dobunk, akár hozzávariáljuk a cselekvés kockacsomagot is, és így kell történetet alkotni, visszamondani, újra gondolni, tovább fogalmazni.
3. )Téri tájékozódás
Gyermeke figyelje meg alaposan a sor elején álló ábrát, ábrasort. Majd kérje meg, hogy keressen ugyanolyanokat a sorban és karikázza be! Hívja fel a figyelmét, hogy csak a teljesen ugyanolyanokat kell megjelölni – fontos, hogy ugyanabba az irányba nézzen, és lényeges a sorrend is! (A sor elején álló mintát végig nézheti a gyermeke, nem kell letakarni).
Játékajánlat a téri tájékozódás fejlesztéséhez:
Nikitin Material Matrici - mátrix játék
Nikitin Matrici - egy mátrix alapú összetett fejlesztő játék. A különböző fejlettségi szinten álló gyermekek egyéni és közös foglalkoztatására is kiválóan alkalmas. Ebben a remek kombinációs játékban fejlődik a téri tájékozódás, a logikus gondolkodás, a koncentráció, és sok más egyéb készség is.
Csodapalota – Térlátást fejlesztő társasjáték
A Csodapalota társasjátékban az aprócska tündérek mindenféle palotákat építenek.
A játék tartalma:
-60 feladatkártya
-22 építőelem
A feladatkártyákat 4 nehézségi szintnek megfelelően lehet elkülöníteni. Minden kártyán egy kistündér segít, hogy melyik csoporthoz tartozik, és hogy azt a feladatot, mely elemek felhasználásával lehet megoldani.
IQ Puzzler – Smartgames logikai játék
Ez a játék az egyik legnagyobb kedvencem. 1-12. osztályig minden tanítványom imádja!
4 nehézségi szinten 101 feladványon keresztül 12 különböző színű és alakú elemet kell beilleszteni a dobozba, hogy tökéletesen fedjék a felületet. Ha elkezdted, garantáltan nem tudod abbahagyni. A gyakorlottabbaknak pedig indulhat térben is a piramisépítés. A praktikus doboz és a kisméret miatt ideális utazójáték.
Topologix -A térbeli fogalmak játéka a Djecotól
A térbeli tájékozódást, előtte, mögötte, felette, benne stb. fogalmak megértését segítő játék. Figyeld meg a képen hol látható a kisegér. Keresd meg ezt a tárgyat a táblázatban és jelöld be, hogy az egér a vödörben, fölötte,mögötte vagy hol található?
A Játékliget tesztsorait Dudáné Driszkó Adrienn állította össze. Az alábbiakban a tesztekből csak ízelítőt kínálunk.