Iskolakezdéssel járó stressz? Így segíts a kisiskolás és kamasz gyermekednek!
Az iskolakezdés stresszt jelenthet a szülőnek és gyermeknek egyaránt. Milyen jelekből ismerhetjük fel, ha gyermekünk stresszel és hogyan segíthetünk neki, hogy oldottabb hangulatban induljon a szeptember?
Nagy változások
Az iskolakezdés több okból is kiválthat feszültséget a gyermekekben. Ha most kezdi az első osztályt, akkor minden új, a tanárok, az osztálytársak és a környezet is. De az is stresszhelyzet lehet, ha az osztályfőnök vagy valamelyik tanáruk személyében lesz változás. Költözés vagy iskolaváltás miatt is sok izgalommal indulhat az év, de az is lehet, hogy egyszerűen csak nehéz a nyári szabadabb életvitelt újra a kora reggeli ébredésekre és délutáni házi feladat írásra cserélni.
A stressz jelei gyerekeknél
Előfordulhat, hogy a gyermek úgy stresszel, hogy szavakkal nem képes megfogalmazni, vagy nem is tudja igazából beazonosítani az érzéseit. Ilyenkor azonban van néhány árulkodó tünet, amire érdemes figyelni nekünk szülőként, mert elárulhatja, ha szorong vagy feszült a rá váró változások miatt.
- Ne hagyjuk figyelmen kívül, ha a gyermek gyakori has- és fejfájásra, fáradtságérzésre, általános rosszullétre panaszkodik.
- Az iskolakezdéssel kapcsolatos, az iskoláról szóló beszélgetés elutasítása is jelezheti, hogy a gyermek aggódik valamilyen iskolai dolog miatt.
- Az iskolakezdési stressz megnyilvánulhat hangulati ingadozások, ingerlékenység, koncentrációzavar formájában is. Ha a gyerek érzékeny, dühös, morcos vagy ingerült, sokat sír, azt nagy valószínűséggel a stressz okozza.
Az iskolakezdéssel járó stressz kezelése
Az első lépés legyen, hogy elegendő alvásidőt biztosítunk a pihenésre. Azon túl, hogy kialvatlanul minden nehezebben megy, a nyugodt alvás a stressz leghatékonyabb ellenszere is. Az iskolakezdés előtti héten már alakítsuk a napirendet a korai fekvés, korai kelés szerint.
Rendszeres étkezés, elegendő mozgás is szerepeljen a napirendben, ezek is segítenek azt az egyensúlyt kialakítani, amivel a stressz kezelését támogatjuk. Megtervezhetjük már most a tízórait, beszéljük meg, hogy miket csomagolunk majd a kulacsba és az uzsonnás dobozba. Beszéljünk a különórákról is, ahol természetesen a sportnak is fontos szerepe van, de lényeges, hogy a délutáni elfoglaltságok kapcsán figyelembe vegyük gyermekünk személyiségét. Egyes gyerekeket annyira lefáraszt az iskola, hogy utána már legszívesebben csak otthon tesznek-vesznek, más gyerekeknek viszont kifejezetten arra van szüksége, hogy lenyomjanak egy fárasztó edzést és kiadják magukból a még bennük lévő energiát.
Megtaníthatunk egy egyszerű légzőgyakorlatot, amit az iskola első napjain bevethet, ha úgy érzi, hogy szüksége van rá. Ne gondoljunk semmi bonyolultra. Ahhoz, hogy a hangulatunk átbillenjen, kizökkenjünk egy fokozott izgalommal járó állapotunkból elegendő lehet, ha például ötször belélegzünk és kifújjuk a levegőt. Be- és kilégzés közben is számoljunk ötig.
Kisiskolásoknak az átmeneti tárgy segíthet. Ez lehet bármi, aminek a jelenléte megnyugtatja őket az iskolában. A legkézenfekvőbb, ha a tolltartóba teszünk valami apró kedvenc játékot, de akár az uzsonnásdobozba rejtett üzenettel – egy mosolygós vagy szívecskés rajzzal – is jobb kedvre deríthetjük csemeténket a távolból.
Készüljünk, vásároljunk közösen az iskolai felszerelést. Hagyjuk, hogy válogasson a füzetek, írószerek és egyebek között, így a szorongást felválthatja majd egy örömteli izgalom, hiszen ezeket használja majd az iskolában, megmutathatja az osztálytársainak is.
Az egyik legjobb stresszoldó: a közös játék
- A hangulatot oldani és a stresszt csökkenteni szülőnek és gyermeknek egyaránt segíthetnek a közös programok. Egy közös séta vagy sütés-főzés alatt nemcsak a feszültség csökken, de egyes gyerekek könnyebben meg is nyílhatnak, mintha direktben szegezzük nekik a kérdéseinket vagy mondandónkat az iskolával kapcsolatban.
- Remek stresszoldók a kreatív játékok is. Legyen az bármi: festés, vágás, ragasztás, színezés vagy gyurma, ha a gyerekek kikapcsolódnak, miközben elmélyülten alkotnak.
- Szuper közös program lehet a társasjáték is, érdemes lehet az érzelmi intelligenciát fejlesztő játékokat is kipróbálni, ezek is segíthetnek a saját és mások érzéseit megérteni, jobban egymásra hangolódni.
- Leendő elsősökkel, kisiskolásokkal eljátszhatjuk szerepjátékként az első iskolai napokat. Ahogyan beszélnek tanár vagy diák szerepben, nagyon sokat elárul arról, hogy hogyan is látják ezeket a szerepköröket, milyen élményeik, érzéseik kapcsolódnak hozzájuk.
Szerezzetek be mindent az iskolakezdésre mindent egy helyen! Nézzetek szét az iskolai kellékek között!
Kinőtt ruhák, leharcolt ovizsák vagy tolltartó, megunt iskolatáska és hosszú tanszerlista - a napokban már a legtöbb család gondolatai a szeptemberi évkezdés körül forognak. Ha számunkra is ismerős ez a helyzet, érdemes elolvasni a Játékliget szakértőjének praktikus és stresszoldó tippjeit.
Elkezdődött az iskola, és javában zajlik a délutáni programok szervezése is. A paletta széles: nyelvtanulás, sport, rajz, ének-zene, informatikai szakkörök, tanfolyamok közül válogathatunk, a gyermek érdeklődési körének megfelelően. De jót teszünk-e azzal, ha minél több foglalkozásra beíratjuk a gyereket?
Már csak pár nap van hátra az óvoda- és iskolakezdésig, a hétvégén a tanszerlistáról még esetleg hiányzó utolsó néhány darabot is be tudjuk szerezni, hétfőn pedig újult erővel vághatnak neki a gyerekek az évnek. Az első időszak nehezebben telhet az új környezetben, később pedig a motiváció megőrzése jelenthet nehézséget. Ezek kezeléséhez adunk három tippet.
Tudjuk, hogy az IQ mellett létezik EQ is, ismerjük az érzelmi intelligencia fontosságát, tudjuk, hogy segítenünk kell gyermekünknek az EQ fejlesztésében, de nem tudjuk, hogyan fogjunk hozzá? A Játékliget szakértője ehhez ad tippeket. Az érzelmi intelligencia fejlesztésével a gyermek önuralma, önismerete, empátiája, a belső motivációja és szociális készségei is fejlődnek. Ezekre a képességekre szüksége lesz nemcsak a tanulásban, de a társas kapcsolatok kialakításában is, összességében a magas EQ a jobb életminőséghez segíti őket. Az első lépés, hogy megtanulja felismerni és kezelni az érzéseit. De hogyan érhetjük ezt el?