Iskolára hangoló.....
Eltelt a nyár. Megkezdődött a vásárlási láz az iskolára, izgulunk, vajon kislurkónk hogyan alkalmazkodik az iskolához, zökkenőmentes lesz-e a nyári lazulás után az iskolakezdés. Összeállítottunk egy feladatsort az utolsó hétre, ezzel is tudunk segíteni gyermekeinknek a ráhangolódásra.
Eltelt a nyár. Megkezdődött a vásárlási láz az iskolára, izgulunk, vajon kislurkónk hogyan alkalmazkodik az iskolához, zökkenőmentes lesz-e a nyári lazulás után az iskolakezdés. Összeállítottunk egy feladatsort az utolsó hétre, ezzel is tudunk segíteni gyermekeinknek a ráhangolódásra.
1.nap
Mondókatanulás:
Sün Sanyi a sűrűben
tojást talált a fűben.
A tojást megsütötte,
a spenótra ráütötte.
Megsózta és a mártással
Sün Sanyi Sün Tamáskával
azon nyomban megette.
Figyelemfejlesztés:
Mondjunk egy egyszerű mondatot és felváltva bővítsük egy-egy szóval.
pl. Misi ír.
Misi levelet ír.
Misi édesanyjának levelet ír.
Misi édesanyjának hosszú levelet ír. – Ha kell kérdésekkel segítsünk a gyereknek!
Finommozgás fejlesztése:
Puffasztott kukoricát (Pufi) megnedvesítjük és egymáshoz nyomva összeragasztjuk, ezzel
erősödnek a kéz (ujj) izmai. Bármit készíthetünk belőle a gyermek fantáziája szabja a
határokat.
2.nap
Mondókatanulás:
Hangya, varangy, gyíkgyerek,
gyalogúton őgyeleg.
hangya mondja:hegynek fel,
varangy mondja: völgynek le.
A gyíkgyerek merre megy,
egyikük se tudja meg.
Figyelem fejlesztése:
Csalimese: Mondjunk egy rövid mesét, amiben a mesemanó összekúszált néhány dolgot. A mese csak akkor változik vissza, ha észrevetted benne a csalafintaságokat.pl.
Jankó vacsorája
A konyhából finom étel illata csapta meg Jankó orrát.
-Kész az ebéd! Jankó, koszold össze a kezed, és gyere enni!
-Máris! –kiáltott engedelmesen Jankó.
Hamar asztalhoz ült, kezébe vette a fakanalat, és jóízűen nekiállt falatozni. A mai ebéd
igazán finom volt: sült tejbegríz szalonnával.
Finommozgás fejlesztése:
Pattogatott kukorciából fűzzünk láncot cérnára. Az igazi jutalom, amikor közösen befaljuk a művet.
3.nap
Mondókatanulás:
Zeng a tócsa, zeng a berek,
kikelt a sok kacsagyerek.
Kacsamama reggel-este
kiskacsáit fürdetgette.
Dédelgette-melengette,
számba vette, megetette,
a tócsához terelgette,
egyenként beleengedte.
Memória és figyelem fejlesztése:
-Tegyünk ki az asztalra 5 különböző tárgyat! Helyezzétek el bizonyos módon az asztalon! Jól figyeljétek meg, hogy mi hol van, majd ha a gyermek becsukta a szemét, három tárgy helyét megváltozatjuk az asztalon. Észreveszed a változásokat?
-Rövid szavakat betűkre téptem próbál meg kitalálni mi volt a szó pl. m-e-s-e (Figyeljünk a s
hangot, ne ejtsük es-nek) Ha már ügyesen megy megfordíthatjuk a feladatot, a gyermek tépje
betűkre a szavakat.
Finommozgás fejlesztése:
Nicsak, kidőlt a fogpiszkáló! Ki tud egyesével a legtöbbet összegyűjteni belőle?
4.nap
Mondókatanulás:
Roller pörög, roller zörög,
a kereke gyorsan görög,
pördül, pördül, Rezső örül,
körülperdül a ház körül.
Memória és figyelem fejlesztés:
-Üljünk le a gyerkőcünkkel és mondjunk el neki egy rövid, életkorának megfelelő mesét, történetet( Semmiképpen ne olvassuk!) Majd kérjük meg, hogy mesélje ő is el nekünk a hallottakat, azaz ismételje meg a mesét, történetet.
- Gyűjtsünk szavakat, amelyek azonos főfogalom alá tartoznak. Minden részvevő csak úgy jut tovább, ha elsorolja az összes szót, amit a többiek már mondtak, és aztán kapcsolja a végére láncszerűen a saját szavát. pl. gyümölcsöket gyűjtünk: alma – alma,körte – alma,körte,banán –alma,körte,banán,cseresznye
Finommozgás fejlesztése:
Egy papírost sorba egyenként félbeszakítanak, az egyik felét eldobják, a másikat továbbadják. Aki
utoljára tépett egy darabkát a papírból, az kezdi a következő kört.
5.nap
Mondókatanulás:
Dini, Dani diót enne,
ha a dédi diót venne.
De a dédi diót nem vett,
dínom-dánom, tehát nem lett.
Memória és figyelem fejlesztése:
- Gyűjtsünk szavakat, amelyeknek az első szótagja, eleje azonos pl. sü- sün,süt, süket, sütemény, sütés, süllő, sürög, sült, süllyed…..
- Hol vagyok? Gyere és tarts velem egy képzeletbeli utazáson! Kigondolok egy helyet, ahol már biztosan jártál, majd a hely megnevezése nélkül néhány jellemző szót mondok róla. Hol járok gondolatban? Kalandra fel! pl. kosár, pénz, kenyér, fizetni –bolt
Finommozgás fejlesztése:
Rendezzünk cipőfűzőversenyt. A cipőket ki kell fűzni, be kell fűzni és csokorra kell kötni.
6.nap
Mondókatanulás:
Tál, tál, tele tál,
tele tálban van a mák.
Kató, Kati, Katika
ledarálta apróra.
Memória és figyelem fejlesztése:
- Szókígyó- úgy kell szavakat gyűjteni, hogy az utolsó hanggal kezdődjön a következő szó első hangja pl. bogár- rágógumi- iszik- kakas- sütemény
- Próbáld meg kitalálni, milyen állatra gondolok és Te lehetsz a gondolatolvasók királya!
pl. –négy lába van, szőr borítja a testét, kedvenc eledele a csont, és őrzi a házat
Finommozgás fejlesztése:
Különböző dolgokat összekeverünk Ű(pl. babszem, kupak, papírfecnik, gombok,stb.) és
ezeket kockacukorcsipesz vagy szemöldökcsipesz segítségével válogatja szét gyerkőcünk.
7.nap
Mondókatanulás:
Kávé,kávé, itt a kávé,
kanaladdal keverd, Tádé!
Kiflit kérsz vagy kenyeret,
mákos buktát, perecet
vagy még kávét keveset?
Egyél, igyál eleget!
Memória és figyelem fejlesztése:
- Meséljünk egy rövid történetet. Majd kérjük meg, hogy válaszoljon az általunk feltett kérdésekre. Ezzel tudjuk ellenőrizni, hogy az apró részleteket mennyire figyelte, értette meg. (ki?, mi?, mikor?, miért?, hogyan,)
- Néhány játékot, tárgyat kikészítünk az asztalra, a gyermekünk próbálja megjegyezni mik ezek, memorizálhatja fél percig, majd takarjuk le őket és most kezdődhet a felsorolás.
Mozgás fejlesztése:
Célbadobás vödörbe, fellógatott hullahopp karikába, üres tejfölös dobozokra.
Minden bizonnyal, ha ezeket a feladatokat végigcsináljuk segítünk gyermekünknek az évkezdésben, megmutatjuk számukra, hogy lehet játékosan is készülődni, örömmel várni a tanévkezdést és nem utolsó sorban együtt szórakozik a család.
Sikeres tanévkezdést, sok örömet, mosollyal telt pillanatot kíván a Játékliget csapata!