ISKOLAVÁLASZTÁS - Merre tovább?
Év eleje óta motoszkál bennünk, szülőkben valami különös, furcsa, néha ijesztő érzés: gyermekünk iskolaérett, iskolába mehet. Hamarosan itt az idő, be kell íratni valahová, döntetni kell arról, hogy szívünk csücske merre folytassa tanulmányait. Tanácstalanul nézzük az iskolák kínálta lehetőségeket… Mire figyeljünk? Kinek a véleményére, megérzésére hallgassunk?
Jól tudjuk, hogy a választást érdemes alaposan megfontolni, hiszen az első iskolai évek nagyban meghatározzák gyermekünk hozzáállását, viszonyulását az iskolai léthez, az ottani teendőkhöz, feladatokhoz. Szüleinknek nem kellett ezzel a problémával szembesülni, hiszen annak idején még a körzeti iskola volt az egyetlen lehetőség. Most a mi kezünkben van a döntés joga, ami hatalmas szabadság, és felelősség is egyben. Segítségül összegyűjtöttünk Nektek néhány szempontot, amiken ha végigmentek, talán sikerül megkönnyíteni a választást.
Milyen a gyermeketek?
Természetesen ő a legtökéletesebb kis lény a világon, és imádjuk őt úgy, ahogy van, de gondoljuk végig, hogy mi jellemzi őt igazán. Örökmozgó, vagy inkább csendes szemlélődő? Érdekli a természet, vagy inkább építőjátékokkal babrál? Imádja a zenét, esetleg más művészeti ágban tudja megvalósítani önmagát? Nézzétek meg, hogy a felsorakoztatott iskolák milyen szemléletet képviselnek, és milyen lehetőségeket kínálnak délutánonként. A délelőtti tanulás után, legyen lehetősége akár az iskola keretein belül feltöltődni, így neki való szakkörre, foglalkozásra, plusz órára járni.
Milyen az iskola?
Ha van az intézmények honlapja, azon rendszerint megtalálhatók a fontosabb dokumentumok, így az iskola Pedagógiai Programja könnyen elérhető mindenki számára. Ebben megfogalmazzák azokat az irányelveket, amelyek szerint az iskola működik, bemutatják annak szemléletét, értékeit, céljait, pedagógiai feladatait, az értékelési formákat (kizárólag szöveges értékelés az alsó évfolyamokon, vagy érdemjegyek…), illetve hogy milyen egyéb plusz feladatokat vállal fel az intézmény (sajátos nevelési igényű gyerekek ellátása, tehetséggondozás…).
Az osztálylétszám várható alakulása is fontos lehet. Bemutató foglalkozáson, szülői értekezleten bátran tudakoljuk meg, hogy mire lehet számítani e téren.
A nyílt napok alkalmával magunk is meggyőződhetünk arról, hogy a hétköznapi nevelőmunka során hogyan érvényesülnek a Programban leírtak, illetve találkozhatunk a leendő tanítókkal, nevelőkkel is.
Milyen a tanító?
Fontos szempont a tanító személyisége, motiváltsága, szakmaisága. Ha az iskola lehetőséget biztosít rá, akkor próbáljuk meg minél többször megnézni az óráit, személyesen beszélgetni vele, hogy lássuk, mennyire tudunk azonosulni egymás beállítottságával, tudunk-e partnerként együttműködni. Figyeljük meg, mennyire nyitott a gyerekek sokféleségére, vagy hogy hogyan oldja meg a zűrösebb, kellemetlenebb helyzeteket, konfliktusokat. Gyermekünk is találkozzon vele, amikor csak lehetőség van rá. Előfordulhat olyan eset is, hogy bár nekünk, szülőknek, nem szimpatikus annyira a pedagógus, de gyermekünkkel mégis megtalálja a közös hangot és együtt pedig csodákra képesek.
Az iskola és az otthon távolsága
Lényeges dolog, hogy milyen messze van a gyermek otthonától az iskola, hiszen előbb utóbb önállóan oldja majd meg a bejárást, így ez egyáltalán nem elhanyagolható szempont. Azt is számításba kell vennünk, hogy a bejárás bizony időigényes is tud lenni, emiatt az indulás és a hazaérkezés ideje kitolódik. Gondoljátok végig, mi az a távolság, és bejárási mód, ami bevállalható számotokra (buszozás, gyaloglás, biciklizés), és a gyerkőcöt sem terheli le túlzottan. Ha már idősebb testvér is jár a kiszemelt iskolába, akkor az mindenképpen gördülékenyebbé teheti a napi rutint a későbbiekben.
Iskolai legendák – legendás iskolák, avagy anekdoták a játszótéren
Mindenki hallott már a világ legelvetemültebb, és a legcsodálatosabb pedagógusáról is, hiszen a róluk szóló történetek sebesebben szállnak a szélnél, esetleg a saját bőrünkön tapasztaltuk meg a történteket. Jó, ha nyitott füllel járunk-kelünk, de az is biztos, hogy érdemes az információkat alaposan megszűrni, ugyanis a szájhagyomány útján terjedő történetek nem mindig tükrözik a valóságot (akár túlzottan dicsérik, akár szidják az iskolát/ tanárt/ diákközösséget). Minden iskola életében előfordulhat olyan dolog, amire nem jó szívvel emlékeznek a benne lévők, de ugyanúgy, egy kevésbé jó hírű iskolában is történhet olyan esemény, melyre méltán lehetnek büszkék, akár hosszú évek múltán is. Hallgassátok meg a tapasztalatokat, véleményeket, de feltétlenül mérlegeljétek, hogy az illető mennyire látja reálisan a helyzetet.
Tudjuk, hogy nem könnyű döntést hozni, de mindenképpen érdemes rászánni egy kis időt a választásra, így nyugodt szívvel indíthatjátok el gyermeketeket az iskolai életbe. Bízzatok a megérzésetekben, döntésetekben, ahogy csemetétekben is – a maga módján meg fogja állni a helyét! Beszélgessetek arról, hogy mi mindent ad majd neki az iskola, vagy meséljetek neki olyan élményeket, melyekre ti is szívesen emlékeztek. Ezáltal talán a ti félelmeitek is oldódnak egy kicsit. Játszatok együtt minél többet, hiszen ez a fajta odafordulás nem helyettesíthető semmivel. Érzelmi biztonságot ad, elfogadásra tanít, mindamellett pedig jól szórakoztok. Kell ennél több? A közös játékhoz nagyon jó szívvel ajánljuk társasjátékaink közül a Sztorikocka játékcsaládot, és a Brainbox kiadványokat. Nagyon izgalmas játék a Guess What! – Találd Ki!, vagy a Difference a Gigamictól.
képek forrása: http://mybaba.com/choosing-the-right-school-for-you/, http://galined.com/archives/which-when-and-how-many-how-to-choose-high-school-courses, http://www.prettyprudent.com/2015/11/baby-kid/10-things-your-teacher-wants-for-the-classroom/, https://www.itravelyork.info/journey-planning/going-to-school/, http://www.yummymummyclub.ca/family/mummy/20130903/what-makes-a-good-mom