Játékajánló irányészleléshez
Hogyan vehetem észre szülőként, ha probléma van? Tipikus példa rá a kacsaláb. Ha folyton fordítva veszi fel gyermekünk a cipőket, de nem tűnik fel neki. Ha a jobbra néző és balra néző ugyan olyan figurákat nem tudja megkülönböztetni. Későbbiekben, mikor nem tudja megtanulni, melyik a jobb bal keze. Ha a horogvonal össze-vissza kanyarog, vagy épp mondjuk neki a viszonyszavakat, de értetlenül máshol keresgél. Nagyobb korban például, mikor már kezdi a betűk írását, olvasását, akkor jöhet elő a betűk keverése vagy felcserélése.
Mi is az az irányészlelés pontosan? Az irányészlelés azt jelenti, hogy a gyermek önmagához, a tárgyakhoz képest pontosan meg tudja határozni a jobb, bal irányt, illetve az előtt, mögött, fölött, alatt és a között névutókat. Az irányészlelés lassan alakuló folyamat a kisgyermekeknél. 6-7 éves korban beszélhetünk a kialakulásáról. Ez az időszak szenzitív szakasza ennek a képességfejlesztésének.
Sokszor nekünk felnőtteknek egy egyszerű dolognak tűnő feladat, mégis higgyjük el, hogy komoly kihívás tud lenni gyermekeinknek. Tisztában kell lennünk felelős szülőként azzal, hogy ez az a képesség, amely az alapja minden tanulási képesség zavarnak, nehézségnek.
Ez azt jelenti, hogy ha nem megy az, hogy jobb vagy bal, akkor nehezebben megy az iskolában majd az, hogy d vagy b, azaz a későbbi betűkeverést. Haladási irány az iskolában balról jobbra, fentről lefelé; gondoljunk bele, hogy előtte, utána … a sorrendiség milyen fontos … ami hozza a későbbiekben az olvasás megtanulásának a nehézségét. Ebből születnek azok az olvasott szavak, mint pl.: alma … amla. Értelemszerűen ez a későbbiekben is hatványozottan okoz problémát a tanulásban minden más tantárgynál.
Hogyan tudom fejleszteni szülőként? Szülőként jó, ha segíted gyermekedet ezen a területen. A következő játékokat szeretnénk neked ehhez ajánlani.
Játékok, amik segíthetnek a játszva fejlesztéshez:
Djeco Topolix - a térbeli tájékozódást, előtte, mögötte, felette, benne stb. fogalmak megértését segítő egyszemélyes játék a Djeco gyöngyörűen egyedi grafikáival. Az adott képet nézve a kisgyereknek magának kell megmondania, hogy a képen mondjuk a medve merre áll a kismadárhoz képest. 4 éves kortól ajánlott.
Elvarázsolt labirintus Nagyon kell figyelni, megjegyezni hol is vannak a játékban a falak és igyekezni kell, hogy minél több kincset szedjél össze a többiek előtt. Kétrétegű táblánál emlékezned kell arra, hogy hol vannak az alsó szinten elrejtve a falak. Tehát nem csak az iránnyal kell tisztában lenned, hogy előtte - felette, jobbra - balra, hanem azzal is, hogy hol van fal és merre kell kikerülnöd. Kicsit összetettebb, de annál izgalmasabb játék, 6 éves kortól már ajánljuk bátran.
Titkok temploma Egy nagyobbaknak ajánlott (8-12 éves) egyszemélyes játék. Jól át kell látnod a feladványt térben, ahhoz, hogy meg tud találni a kincset. Igazi komplex játék, nem csak az irányokat kell tudnod, hanem előre kell tudni gondolkodni, kombinálni, memorizálni és megfigyelni.
Archelino 5-7 éves kortól ajánlott egyszemélyes játék. A kapott feladvány alapján több információt figyelve kell feltenni a bábukat megfelelően Noe bárkájára. Nem mindegy, hogy ki kerül fel a hajóra, ezt a gyermeknek kell kilogikáznia, illetve az sem mindegy ki merre néz, jobbra, avagy balra.
Rumini – Szétszakadt térkép 5-7 éves kortól ajánlott nagyobbaknak plusz akciókártyákkal lehet nehezíteni 8 éves kortól. Az irányokat megfigyelve a játék szabályokat betartva egy kincses térképet tudnak összerakni a játékosok. Nagyon jól meg kell figyelni a képeket és tudni az irányokat, hogy sikerrel járjanak.
Karuba 4 nagyobb (5-7éves) játékosnak 4 különböző kincset kell megkeresnie elforgatva - elrakosgatva az utakat. Jól át kell látnod a térben a helyzetedet, és közben figyelned kell a többiekre is. Térlátás, kombinálás és előregondolkodás mind ez megspékelve egy kis kincskereséssel.
Speed cups Kapsz egy kártyát, ami alapján fel kell építened egy tornyot, és már csaphatsz is a csengőre! Meg kell figyelned a színeket, melyik mi után jön, mindezt időre. Nagyon jó kis gyorsasági játék 5-7 éves kortól, időre kell átlátnod az irányokat és színeket.
Triovision - Megfigyelésen alapuló gyorsasági készségfejlesztő játék tinédzsereknek és felnőtteknek. Fontos a jó tájékozódás a térben, nélkülözhetetlen a jó logika és következtetések levonása, illetve átlátni és gyorsan lereagálni a helyzeteket.
Előtte, mögötte? - Spacio Eduludo - Egyszemélyes térbeli játék kicsiknek, 3-4 éves kortól. Térlátás alapvető viszony szavai itt kezdenek el kialakulni ebben a korban, így különösen fontos, hogy megfelelően fejlődjenek ki nála ezek a fogalmak. Előre, hátra, jobbra, balra. Adott kártyán szereplő figurákat a kisgyereknek megfelelően kell felállítania a tábláján.
Tantrix Egyszemélyes kirakó család. Adott feladványokat kell a gyerekeknek megoldaniuk, különböző nehézségi fokozaton. A logikán, szín-, forma- és térészlelésen kívül rész-egész átlátása is fontos lesz a gyermek számára, hogy ki tudja rakni a színes hurkokat. Rugalmas problémamegoldást is hatékonyan tudja fejleszteni a gyermekeknél.
Piroska és a farkas – Egyszemélyes logikai játék
A gyermeknek kell megépíteni a térlátása, feladatmegoldása révén az utat a nagymama házáig. Egyszemélyes logikai játék 48 feladvánnyal a tarsolyában. Egyre nehezedő szintekkel. Ha már átlátja jól a kisgyerek az egyes utat, hogy építse ki, akkor a tudjuk neki nehezíteni két út megépítésével. 3-4 éves kortól ajánlott.
Brix - Egy amőba játékot helyezz el a térbe? Ugye mennyire kell már figyelni egyből és tudni mi merre hány méter? Figyelj nagyon gondolkodj és kezdj el játszani. 5-7 éves kortól ajánlott.
Négy a nyerő - Az amőba játék még tovább bonyolítva, négy azonos színű korongot kell kiraknod, csak nem papíron, hanem térben. Nagyon át kell látni a teret és gondolkodni, előre látni, kilogikázni hova is fogok tudni lépni én, illetve az ellenfelem.
Ratto Zakko - Figyelj, memorizálj, lásd a térben mi hol van és kapd fel gyorsan annak az ételnek a fedelét, amit éppen osztottak! De nagyon figyelj, mert lehet más színű is, és lehet a tálon légy vagy patkány! Ilyenkor más a teendő, ezt se felejtsd el! 5-7 éves kortól.
Trükkös vonat - A színes rakományt válogasd és pakold a megrendelés szerint, a színekre, formákra, elhelyezési sorrendre is figyelve nagyon! Csak akkor veszik át a rakományt, ha helyesen van felpakolva. 5-7 éves kortól.
Leolino - Egy csodás állatkert 4 kanyargós, úttal és 9 üres hellyel: válassz egy feladványt, kövesd az utasításokat, és helyezd el a bódékat és az állatokat a megfelelő helyekre! Figyelj, forma, szín és természetesen a térben való elhelyezésére egy - egy ketrecnek!
Polyssimo - egyszemélyes játék 7 éves kortól. Ha feladványt jól szeretnéd megoldani, akkor figyelned kell mindenre! Szín, szám, hol helyezkedik el a térben? Figyelem és térlátás, logika kell ide, nem is olyan könnyű, mint amilyennek első ránézésre tűnik.
Csipkerózsika 60 izgalmas, egyre nehezedő feladvány: 30 Csipkerózsika segítésére, 30 pedig a sárkánnyal, figyeld meg a feladatot és segíts a térben eligazodni Csipkerózsikának, hogy megmeneküljön. Előrelátás, logika, térlátás egyben szükséges itt is!
Csónakok futóversenye - Nathan kártyajáték 5 éves kortól ajánlott gyorsasági játék. A cél az, hogy te juss el minél előbb a szigetre. Ehhez kell a jó irányészlelésed, a megfigyelőkészséged és a gyorsaságod.
Twister - Egy igazi partijáték. Forgass színre és arra, hogy melyik testrészedet kell adott színre helyezned, a kipörgetésnek megfelelően cselekedj a szőnyegen, vigyázz mert sorban jönnek utánad a többiek, az nyer aki talpon tud maradni a sok egymásba gabalyodás után.