JÁTÉKGYÁRTÁS - játékgyártók története az ötletektől a megvalósulásig
Sok szempontot lehet figyelembe venni, amikor játékot vásárolunk: kinek szánjuk, milyen készségeket fejleszt, mennyibe kerül... Esetleg vannak olyan játékgyártók, akiknek a termékeit szívesebben választjuk? De kik is vannak tulajdonképpen a cégek és logók mögött? Hogyan és honnan indultak el valamikor és lettek mára azok, amik? Most egy kis betekintést szeretnénk adni nektek a kreatív és fejlesztő játékok nagyobb gyártóinak történetébe és kulisszatitkaiba.
-Blue Orange taktikai játékok, logikai társasjátékok
Első játékuk ötlete, a Gobblet, 14 évvel ezelőtt egy kávéházban született meg. A tervezők ezt követően sakk bajnokokkal, matematikusokkal konzultáltak. Úgy gondolták, hogy a fajátékok piacán indulnak el, így egy asztalos segítségével meg is történt a kivitelezés. A játék népszerűsítése során 22.000 mérföldet utaztak, hogy az USA területén mindenhova eljussanak vele. Ennek eredményeképpen, 3 hónap alatt 10 ezer darab játék kelt el! Készségfejlesztő játékaik tervezése során fontos szempont, hogy könnyen érthető legyen, illetve bármilyen korosztály számára élményt jelentsen a játék. A cég elkötelezett híve a környezetvédelemnek, így minden egyes – a játékgyártás során felhasznált – fa helyére kettőt ültetnek.
BIGJIGS
-Bigjigs fajátékok, Bigjigs fa vonatkészletek
Az BIGJIGS családi vállalkozásként indult 1985-ben, Írországban. A tanár házaspár első termékei, fából készült kirakók voltak, melyeket a saját szerszámos raktárukban készítettek el. Játékaikat a helyi kézműves piacon és vásárokon értékesítették. Később két fiuk is csatlakozott a fajátékokat gyártó céghez. Igényes vonatkollekciójuk és pályarendszereik egyedülállóak és roppan népszerűek a játékpiacon. Mára 1500 termékük található meg több, mint 35 ország játékkínálatában.
-megfigyelést és memóriát fejlesztő játékok
Az alapító első játékát, az Alpha Animals-t a forgalmi dugóban ücsörögve találta ki. A társasjátékot – mely az angol abc-re és az állatok ismeretére épült - játékvásárokon tesztelte és hamarosan az összes példányát eladta. 16 évnyi játékfejlesztés után született meg a BrainBox, ami jelenleg 40 féle témában kapható. Ezek a játékok minden esetben fejlesztik a megfigyelést, memóriát, pörgősek és egyszerűek, jó szórakozást nyújtanak az óvodásoknak és felnőtteknek egyaránt. A cég számára nagyon fontos a fenntarthatóság, így mindegyik játék legalább 70%-ban újrahasznosított anyagból készül és maga a játék is újrahasznosítható.
-Clics műanyag pattintós építőjátékok
A belga céget 2001-ben alapították, és hatalmas népszerűségnek örvendő játékuk több, mint 40 országban megtalálható. Az építőelemek újszerű formájával, szerkezeti felépítésével, variálhatóságával üde színfoltot jelentenek az építőjátékok palettáján. Érdekességképpen álljon itt
néhány szám: évente több, mint 150 millió CLICS darabot gyártanak. Az eddigi legnagyobb egybeépített felülethez 187.500 darab építőelemet használtak fel.
-Djeco kézműves kreatívjátékok, Djeco társasjátékok, Djeco puzzlek
A francia cég története 1954-ben indult, amikor is egy édesanya néhány hasonló beállítottságú társával együtt oktató jellegű játékok gyártásával kezdett el foglalkozni. A 60’as években 4, játékoknak járó Oscar díjjal is jutalmazták kezdeményezésüket. Jó pár évnyi szünet után a vállalkozás anyáról fiúra szállt, megőrizve a maximalizmust, kreativitást, merészséget és szenvedélyt. Az új tulajdonos először külföldről importált olyan játékokat, melyek nem voltak megtalálhatók Franciaországban, majd 1997-ben új időszak kezdődött a DJECO életében. A fa, társas- és kártyajátékokat, művészi oldalról közelítették meg, ami egyedülálló volt abban az időben. 2007-ben termékeik között megjelentek a kézműves és kreatív játékok, mellyel a cég új vonalat indított útjára. A DJECO név egyébként Gecko-ra, a szerencsés gyíkra utal.
-Gigamic taktikai fa társasjátékok,gyorsasági, reakcióidőt fejlesztő játékok
Észak-Franciaország, 1991. Három fivér megalkotja a híres Quarto nevű logikai játékot, melyet eddig több, mint 1 millió példányban adtak el a világ 50 országban. Készségfejlesztő játékaik sikeréhez hozzájárul, hogy magyarázataik rövidek, játékidejük gyors, tematikájukban a mai igényeket kielégítőek. A cégalapítók a mai napig folyamatosan játékbemutatókra járnak, hogy folyamatos és közvetlen kapcsolatuk legyen a célközönséggel.
-Granna bébijátékok, Granna óvodai társasjátékok
A lengyel cég a készségfejlesztő és társasjátékok piacán alkotott maradandót. Első játékuk, a Szuperfarmer – akkor nevén Mintagazdaság – a második világháború alatt készült. A németek által megszállt Varsóban egy matematikus, Karol Borsuk találta ki. Miután a megszállók bezárták az egyetemeket, a professzor állás nélkül maradt, és nem tudta, hogyan gondoskodjék családjáról. Ekkor alkotta meg a matematikai törvényszerűségeken alapuló társas-játékot, a Szuperfarmert, vagy ahogy akkor nevezték, a Mintagazdát. A játék gazdálkodni tanít, amihez előrelátásra, számolásra, tervezésre és a kockázatok felmérésére van szükség. A rajzokat Janina Siwicka készítette, a játék példányait Zofia Borsuk, a professzor felesége házilag állította elő. A Mintagazda csakhamar nagyon népszerű lett: a vevők eleinte a barátok és az ismerősök közül kerültek ki, de később idegenek is felfigyeltek rá. Mivel az efféle kereskedelem szigorúan tilos volt akkoriban, a vásárlóknak azt kellett bemondaniuk a telefonba, hogy a mintagazdaság iránt érdeklődnek, majd egy megadott helyen átvehették a játékot. A Mintagazda nemcsak a professzor családját segítette át a nehéz időkön, hanem sok gyerek és felnőtt számára jelentett kikapcsolódást és felüdülést a háború közepette. Ám 1944-ben Varsó csaknem teljesen elpusztult, s a játék valamennyi példánya megsemmisült. Szerencsére egyetlenegy, vidékre került példány mégis megmenekült, és évek múltán visszakerült a professzor családjához. Legújabb játékaik ismeretbővítők, fejlesztik a kézügyességet, megfigyelést és memóriát. Gyártásukkor kiemelt figyelmet szentelnek az alapanyagok minőségének és a tartósságnak. A külföldre szánt játékokat mindig a helyi szokásokhoz és igényekhez adaptálják!
-Hama vasalható gyöngyök, gyöngykészletek
A dán cég története több, mint 50 évvel ezelőtt egy műanyag szívószál-készítő gyárból indult, és azóta a vasalható gyöngyök vezető márkájává nőtte ki magát. Termékeik nálunk 2 méretben kaphatók, különféle kiegészítőkkel. A maxi gyöngycsaládot 3 éves kortól ajánljuk, a midi gyöngyöket 5-6 éves kortól kezdődően. A gyöngyökkel való tevékenység sokoldalúan fejleszti a finommotorikát, szem-kéz koordinációt, kreativitást, színfelismerést. Egyszerűségében nagyszerű!
-Janod bébijátékok, Janod készségfejlesztő játékok, Janod hangszerek
Franciaország vezető fajáték gyártó cégét 1970-ben alapították. Mottójuk: Kreatívan az időtállóság jegyében! Termékeikben elsősorban a klasszikus játékokat (búgócsiga, yo-yo, csörgők…) ötvözik a jelenkor igényeinek megfelelő kortárs dizájnnal. A kicsik legnagyobb örömére évente nagyjából 150 új játékot dobnak piacra.A sokszorosan díjakat elnyert gyártó kiemelkedik azzal, hogy az újrahasznosított és speciálisan a gyártásra létrehozott fatelepeket használja fel.
-Játszva megismerjük tanulójátékok, Bogyó és Babóca társasjátékok
A Keller és Mayer kiadó 1995-ben adta ki első játékát. A családi vállalkozásként indult kiadó alapítói a rendszerváltás utáni erősen visszaesett magyarországi játékgyártásnak szeretettek volna új lendületet adni. Az első „Berakó-Kirakó” grafikájához Dargay Attilát kérték fel, aki a fejlesztők útmutatása alapján készítette el a „Hóemberépítés” képet. A siker nem maradt el, így elindulhatott a „Játszva megtanuljuk...” sorozat sikertörténete. A témák kiválasztásakor és a didaktikai tartalom kialakításakor a játékok fejlesztői minden esetben figyelembe vették tapasztalt óvodapedagógusok és gyakorló szülők tanácsait is. Az évek során ennek köszönhetően már több százezer játék hagyta el az üzletek polcait.
-Logi-vár fa építőjáték
A LOGI-VÁR fajáték szintén magyar termék. A natúr fából készült építő- fejlesztő játékok gyártása és értékesítése 1999-ben kezdődött. A játék sajátossága hogy mindössze 5 alkatrész típust tartalmaz, így használata során csak a fantázia szabhat határt a remekműveknek. Igazán egyedi ajándékötlet kisebb és nagyobb gyerekeknek, mely akár óvodai, általános iskolai foglalkozásokra taneszközként, oktatási segédeszközként is használható.
- Logico Primo és Logico Piccolo tolókorongos készségfejlesztő feladatcsomagok
1945-ben Németországban szakképzett és elhivatott pedagógusok megalapították a Gyakorlatias Iskolareform Csoportot. Saját maguk fejlesztették és tervezték játékaikat. Kollégáknak tartott kurzusaikon felhívták a figyelmet a differenciálás fontosságára és ehhez bemutatták saját anyagaikat. 1949-ben megszületett a cég, Finken-Verlag néven, melyet napjainkban az alapító unokája vezet. Önálló tanulási programjuk jelenleg a világ több, mint 40 országában van jelen.
- MiniLük és Lük, PocketLük fejlesztő füzetek iskolásoknak
A cég hosszú utat tett meg 1838 óta, amikor is George Westermann –a Westermann nyomda megalkotója - megnyitotta könyvkereskedését. A LÜK a német Westermann csoport tagja. Feladatlapjaiból jelenleg több, mint 400 van forgalomban. Népszerűségét annak köszönheti, hogy feladatai motiválók, önállóságra késztetnek, miközben örömmel fűszerezi a tanulási folyamatot.
Oops
- Oops bébijátékok, Oops bőröndök, uzsonnásdobozok
Legyen szó otthoni mindennapi tevékenységekről, esetleg utazásról, kirándulásról, a svájci cég termékei minden esetben megállják a helyüket. Eszközeiket az egyediség, praktikusság és a minőségi anyagok jellemzik, melyeket a legkisebbektől a kisiskolásokig biztosan mindenki megkedvel. Anya és gyermeke, valamint legjobb bébi fejlesztőjáték díját is elnyerte az utóbbi években.
- Piatnik kártyajátékok, Piatnik társasjátékok
Több, mint 200 éve indult el útján az osztrák Piatnik. Az alapító a kártyafestés csínját-bínját Budapesten sajátította el, majd hazatérve megalapította cégét Bécsben. A cég az Osztrák- Magyar Monarchia idején lett naggyá, és azóta is vezető név a játékgyártásban. A kártyajátékok gyártása után 1956-ban társasjátékokkal, majd 1966-ban kirakók gyártásával bővítették a kínálatukat. Évente nagyjából 20 új játékot dobnak piacra, mindig szem előtt tartva, hogy olyan játékot alkossanak, mely összeköti a generációkat.
- Quercetti pötyijátékok, Quercetti golyópályák
A cég alapítója kisgyerek kora óta rajongott a játékokért, különösen a mechanikus, repülőgép modellekért. Először egy másik játékgyártó cégnél dolgozott játéktervezőként, csak később hozta úgy a sors, hogy a maga útját járhatja. 1946-ban a párizsi kiállításon mutatta be Coloredo néven a klasszikus „Pötyi” játékot. Az elemek gyufaszálak voltak, melyek végét színes viaszba mártotta. A Quercetti jelenleg több, mint 360 féle játékkal van jelen a piacon, de igen figyelemreméltó a következő adat: 2016-ban eddig majdnem 1,3 milliárd pötyi-szemet gyártottak le.
- Smart Games egyszemélyes logikai játékok, Smart Games fa készségfejlesztő játékok
Az egyszemélyes játékokat és fejlesztő játékokat felvonultató cég sikere az egyszerű játékszabályokban, és a folyamatosan nehezedő feladványokban rejlik. Fontosnak tartják a kapcsolatot a felhasználókkal, ezért a játékokat gyerekekkel és felnőttekkel teszteltetik le, majd visszajelzéseik alapján véglegesítik azokat. A Smartmax játékok új dimenziót nyitottak a logikai gondolkodás és kreativitás jegyében: mágneses elemekkel fejlesztik a szem-kéz koordinációt, a színfelismerést, számolást, tervezést 2D-ben és 3D-ben egyaránt.
- Thinkfun egyszemélyes logikai játékok, Thinkfun társasjátékok
30 évvel ezelőtt, amikor a Rubik kocka fénykorát élte, egy amerikai házaspár saját otthonában, a pincében megalkotta a Hexadecimal Puzzle nevű oktatójátékot, két másik kirakójáték kíséretében. Ezt követően további három logikai játék következett, de az igazán nagy áttörést a Rush Hour hozta meg számukra 1996-ban. A cég a mai napig szoros együttműködésben áll a helyi iskolákkal, hogy találmányaikat, játékaikat milyen módon lehetne az oktatásban is hasznosítani.
- Wow műanyag bébijátékok
A brit cég alapítója 25 évesen ipari tervezőként végzett, majd egy játékgyártó cégnél helyezkedett el, ahol lehetősége volt tehetséges tervezőket toborozni. Volt azonban egy nagy álma: a tartósság, biztonság és modern formavilág jegyében elem nélküli játékokat szeretett volna tervezni. A közönség jelenleg a világ több, mint 40 országában láthatja viszont ennek az álomnak a végeredményét. A játék megtervezésétől a kivitelezésig átlagosan egy év telik el a WOW-nál: legelőször szülők, nagyszülők elé tárják a terveket, majd kikérik a boltok véleményét is. Miután kész a prototípus, a gyerekek is kipróbálhatják, azokat. Végül a laborokban szigorú előírásokat betartva kifejlesztik az alapanyagokat és csak ezt követen indítják el a gyártást.
Yvolution
- YVolution futóbringák, tanulóbicikli, rollerek
A cég sikere abban rejlik, hogy a fejlesztők megpróbálják megőrizni gyermek-énjüket, és emlékeztetik magukat arra az időre, amikor járgányaikkal jöttek-mentek és a szél a hajukba kapott. Legelőször importálták a játékokat, de hajtotta őket valami, hogy saját maguk tervezzenek valami olyat, amitől a „Yabba-dabba-doo – érzés” tölti el a használóját. 2009-ben egyensúlyozó biciklikkel kezdték, majd 2011-ben külföldi piacok felé is nyitottak. Ma már több, mint 40 országban vannak jelen, és járgányaik mindenképpen kuriózumnak számítanak.
Bízunk benne összeállításunkkal sikerült egy kicsit közelebb hozni a gyártókat és a mögöttük álló embereket, megismerve őket, talán könnyebben teszitek le a voksotokat egy-egy márka, illetve játék mellett. Ha a gyermeketeknek meséltek ezekről a történetekről, segíthetnek neki elhinni, elképzelni, hogy ő is bármire képes lesz az életében, csak hinni-bízni és akarnia kell!