Képességfelmérő feladatok 2. osztályosok számára
Miért jó tesztelni? Tudni szeretné hol tart gyermeke képesség fejlődése és erről írásos formában szeretne értékelést kapni? Rövid kérdések, feladatok és gyors válaszok, megoldások! Ez a titka a biztos, mély tudás feltérképezésének. A teszt, korcsoportokra bontott, egyedi kérdés- és feladatsort kínál, játékos, színes, mégis célratörő formában! A Játékliget tesztsorait Dudáné Driszkó Adrienn állította össze. Az alábbiakban a tesztekből csak ízelítőt kínálunk. A teljes tesztsort, a hozzá tartozó értékeléssel együtt innen letölthető.
1.)Beszédprodukció
Tanulmányozza, mondja ki magában néhányszor az alább felsorolt szavakat, mielőtt nekilátnak a feladatnak.
Helyesen artikulálva, közepes tempóban mondja el az első szót a gyermekének. Majd kérje meg, hogy ismételje el Ő is. Ha helyesen ismételte, akkor 3 pontot kap, s léphetnek tovább a következő szóra. Ha azonban hibázott, akkor írja le pontosan, mit is mondott a gyermeke, majd mondja el újra ezt a szót, csemetéje pedig ismételje el. Ha helyesen mondta, két pontot kap. Ha nem, akkor ismét jegyezze le a hibás szót, s próbálják újra. Ha most már sikerült helyesen elismételni, akkor 1 pontot kap, ha nem, akkor 0 pontot. Három próbálkozás után lépjenek tovább a következő szóra
Értékelés:
Csak a pontosan visszaadott szavakat szabad helyesként értékelni! Pl. ha gyermeke a „regeneráció” helyett „legeneláció”-t mond, mert nem tudja kiejteni a „r” hangot, akkor 0 pontot kap. Szintén nem fogadható el a válasz, ha felcseréli a hangokat. Pl. „akatalektikus” helyett „atakalektikus”-t mond. Helytelen a hangkihagyás is: „meteorológia” helyett „meterológia”.
27-30 pont - kiváló
23-26 pont - jó 16-22 pont - közepes – javasolt a fejlesztés heti 1 alkalommal
0- 9 pont - nagyon gyenge – javasolt a fejlesztés heti 3 alkalommal – ajánlom egy hallásvizsgálat elvégzését is (orr-fül-gégészeten, audiológián)
A fejlesztést végző szakember: logopédus vagy olyan fejlesztő szakember, aki rendelkezik a GMP tanfolyamon szerzett tanúsítvánnyal (Beszédészlelés és –megértés fejlesztése)
Fejlesztendő területek: hangok helyes képzése, rögzítése, automatizálása, sorrendészlelés, beszédhangok megkülönböztetése
2.)Auditív memória (hallási emlékezet)
Mondja ezt a gyermekének:
„Szavakat fogok neked mondani. Hallgasd meg az összeset, s ha befejeztem, sorold el azokat, amelyekre emlékszel. Nem kell olyan sorrendben mondanod, mint ahogyan én mondtam. Kezdhetjük?”
Egyenletes tempóban (kb. 1 mp/szó) mondja a szavakat:
háló, lapát, kocsi, malac, szegfű, víz, szemüveg, kenyér, macska, könyv,cipő, tévé
Most a gyermeke mondja el azokat, amelyekre emlékszik. Ön jegyezze le ezeket.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Értékelés:
Számolja össze, hány szóra emlékezett gyermeke. Csak azok a szavak számítanak, amelyek a felsorolásban szerepeltek. (Pl. a kocsi helyett az autó nem fogadható el!) Minden helyes szó 1 pontot ér.
7-12 pont – az eredmény kiváló 5-6 pont – az eredmény jó
3-4 pont - az eredmény közepes – javasolt a fejlesztés heti 1 alkalommal
2 pont - az eredmény gyenge – javasolt a fejlesztés heti 2 alkalommal
0-1 pont - az eredmény nagyon gyenge – javasolt a fejlesztés heti 3 alkalommal
A fejlesztést végző személy: fejlesztőpedagógus, gyógypedagógus vagy logopédus.
Fejlesztendő területek: szókincs, emlékezet (hallási), figyelem
Játékajánlat a memória fejlesztéséhez:
Linus, a kis varázsló – Memóriajáték
Linus a kis mágustanonc véletlenül elvarázsolta a játékait.
A mágneses és nem mágneses játékkorongokat összekeverve szét kell teríteni az asztalon. A kártyákat pedig egy pakliba kell rendezni, majd húzni egy kártyalapot. A lapon szereplő játékkorongot kell megtalálni, de abból csakis az elvarázsolt, azaz mágneses játékot. Ebben segít Linus. Linust rá kell tenni az egyik korongra, s ha felemelte (mert mágneses volt), akkor jutalmul a játékosé az adott kártyalap. Ha a korong az asztalon maradt, akkor ebben a körben sajnos nem szerezett lapot. De meg kell jegyezni, s emlékezni rá, hogy az a lap nincs elvarázsolva és a következő körben másikat kell választani. A játék akkor ér véget, ha a pakli lapjai elfogytak.