KÖRNYEZETI NEVELÉS GYEREKEKNEK
„Kertész leszek, fát nevelek, / kelő nappal én is kelek,
nem törődök semmi mással, / csak a beojtott virággal.”
(József Attila: Kertész leszek)
A környezeti nevelés minden szempontból hálás feladat. A kisgyerekek zsigerből imádják a természetet, a szabad levegőn töltött időt, a kinti tevékenységeket. Ha hosszú távban gondolkodunk – márpedig a témát tekintve mindenképpen a végső cél ez – akkor is elmondhatjuk, hogy óriási jelentőségű a felnövő generációk hozzáállása és attitűdje a környezethet, a természethez, annak védelméhez.
A kisgyermekkorban lefektetett alapok nagyban meghatározzák a későbbiekben a pozitív viszonyulást a természethez!
A környezeti nevelés célja: a környezettudatos szemlélet kialakítása. Hosszú és rendkívül összetett folyamatról van szó, mely érinti a jelenségek megfigyelésén túl a kreatív gondolkodást és problémamegoldást, a folyamatok, összefüggések megismerését, megértését is.
KÖRNYEZETI NEVELÉS! – DE HOGYAN?
A gyerekek ismereteiket a tapasztalás útján szerzik. Nem elég tehát elmondani, hogy mi hogyan történik, nekik MINDENT ki kell próbálni.
Nincs ez másképp a kertészkedéssel, növényekkel való foglalatoskodással sem. Az óvoda remek színtere lehet a közvetlen élményszerzésnek, hiszen minden ovi rendelkezik udvarral, kiskerttel, és szerencsére egyre több intézmény tűzi zászlajára a környezeti nevelést. Így azok a gyerekek is megtapasztalhatják a természet adta lehetőségeket, akik például városban laknak.
A közösség (ovis csoport) együtt tevékenykedik: ültetnek, palántáznak, kertet gondoznak, közben pedig rengeteg új tapasztalatot, így információt is szereznek. Tapintják a magokat, a földet; látják, ahogy növekszik, majd virágba borul a kis hajtás, amit a rovarok beporoznak; végül finom, érett termést ad a palánta. Mindeközben folyamatosan gondoskodni is kell a kertről.
Összeállítottunk egy csomagot, melyben kerti szerszámokat, eszközöket találtok, így a gyermekek pontosan ugyanazokban a tevékenységekben is részt vehetnek, amiket a „nagyok” csinálnak!
Otthon, ha nincs kiskert a közeletekben, akkor egy cserépben, balkonládában is próbálkozhattok ültetéssel. Akár a kedvenc játszóteretek közelében is kialakíthattok egy kis sarkot, ahol a kis barátok együtt munkálkodhatnak. Amíg a magok életre kelnek, addig az ablakotokból is megfigyelhetitek a természet változását, megbeszélhetitek, hogy a fák milyen ruhát öltenek a különféle évszakokban, vagy tippelhettek, hogy melyik fa borul leghamarabb virágba. Összeállítottunk Nektek egy letölthető foglalkoztató gyűjteményt, aminek segítségével játékos formában ismerkedhettek meg a természetben előforduló körforgásokkal és életciklusokkal.
Csak játszanak? Nos – szerencsére - részben igen. De közben fejlődik a finommotorika, az érzékelés és észlelés, a logikai gondolkodás, a megfigyelés, ok-okozati összefüggéseket látnak meg, megértik, hogy mit jelent kooperáció, a felelősségvállalás, és kötelesség.
Felfedezéshez, a világ megfigyeléséhez itt találtok egy elbűvölő Kalandor csomagot! Gondoltunk külön a lányokra, és a fiúkra is! A termékeket önállóan itt is megtalálod webáruházunkban!
A természet-felfedező szett a környezetünk számtalan csodáját teszi megismerhetővé a gyermekek számára. Ez a csomag mikroszkópot is tartalmaz, ami roppant izgalmassá varázsolja a megfigyelést!
FENNTARTHATÓSÁGRA NEVELÉS
Sikeresnek akkor lesz mondható a környezeti nevelés, ha a gyermekek felnőve képesek lesznek majd a döntéseikben tudatosan alkalmazni, érvényesíteni, és továbbadni ezt a fajta szemléletet és ismereteket.
Tény, hogy az ember képes alakítani, formálni a környezetét. Ahogy az is tény, hogy bolygónk erőforrásai végesek. Ha a gyermek megtanulja elfogadni, legfőképp pedig tisztelni a természetet, akkor létre tud hozni egy olyan miliőt, amiben a fenntartható fejlődés áll a középpontban, nem pedig a pillanatnyi igények és érdekek kielégítése.