Kötelező tévét nézni!
Most biztosan meglepődik ezen a kijelentésen, hiszen olyan divatos manapság a tévét szidni. Pedig azon túl, hogy a civilizáció előrehaladtával egyre nagyobb teret hódít, s mint ilyenről, igenis tudomást kell vennünk, szóval ezen túl a fejlesztésre is kiválóan használható...
Amikor az 5 éves korúak szűrését végeztem, világosan kiderült, hogy a pöszeség (hangok nem megfelelő képzése) mellett Nem is jól fogalmaztam. A pöszeség látványos probléma, de az esetek túlnyomó többségében nem okoz tanulási nehézséget. Pl. ha valaki úgy képzi az "sz" hangot, hogy kidugja a nyelvét a két fogsora között, az ettől még megtanulhat hibátlanul olvasni, írni, számolni. De ha kiderül, hogy egy 5 éves kisgyermek beszédértésével gond van, az tuti tanulási nehézséget jelent, ha nem részesítjük megfelelő terápiában. Hiszen az olvasás, írás, számolás, illetve valamennyi tananyag elsajátításának egyik alapvető feltétele a megfelelő szintű beszédmegértés. Ha nem érti a beszédet, nem képes a tananyag befogadására sem.
Honnan tudhatja, hogy gyermeke beszédértési gondokkal küzd? Ha azt veszi észre, hogy gyermeke gyakran visszakérdez, és megerősítést vár az elhangzottakkal kapcsolatban, vagy ha a másik gyermeket figyeli, ha szóban közölték, mit kell csinálni, ha a mese nem köti le, és nem tudja elismételni a hallottakat, akkor valószínűleg az Ön gyermekének is problémái lehetnek a beszédértéssel. Szintén erre utalhat, hogy gyermeke a verseket, dalokat nem, vagy csak lassan képes megtanulni, hogy nyelvtanilag helytelen mondatokat használ, rosszul toldalékol, és hosszabb, nehezebb szavakban sokszor cseréli fel a hangokat (karalábé helyett karabálé).
Fontos tudnia, hogy a beszédmegértési probléma azon kevés zavarok közé tartozik, amely az életkor előrehaladtával nem rendeződik, nem oldódik meg magától, hanem egyre nagyobb zavart fog okozni. A fejlesztés elmaradása rengeteg iskolai kudarcot okoz. Vegye észre, ha a gyermek nem a megfelelő módon reagál a környezet szóbeli ingereire. Gondoljon bele! A tökéletes beszédmegértés az alapja a későbbi jó szövegértésnek. Ha kétségei vannak, keresse fel az óvodai logopédust: minden 5. életévét betöltött (tehát a 6-7 éves, óvodában lévő) kisgyermek beszédértési vizsgálatát el kellett végeznünk. Kérjen segítséget tőle!
Persze, mi is segítünk, hiszen a konkrét fejlesztéshez nem feltétlenül szükséges szakember, elegendő hozzá egy kis „plusz” idő, egy kicsivel több közös beszélgetés. Például beszélgessenek minél többet a gyereket érdeklő témákról. Találjanak ki együtt meséket, a közismert meséket adják elő közösen. Tanítson minél több új szót a gyermeknek. Például a színházban megmutathatja a páholyt, a zsöllyét, megismerkedhetnek a lornyonnal, ki is próbálhatják. Itt is fontos szempont a fokozatosság. Ne akarjon egyszerre mindent pótolni! Eleinte elég egy-egy új szó, s ha azt tapasztalja, hogy azt már érti, s használja a gyermek, akkor tanítson neki újat.
Ellenőrizze, hogy gyermeke megértette-e az elmondott mesét, a történetet. Kérdezzen rá néhány dologra, ami a mesében szerepelt, így megbizonyosodhat arról, hogy gyermeke megértette-e a hallott történetet.
Menjenek el kiállításokra, múzeumokra, rendezvényekre! Előtte beszéljék meg, hová is készülődnek, miért is mennek oda, a program végén pedig otthon beszéljék meg a tapasztalatokat, benyomásokat.
Nézzenek közösen tévét! Kisgyermekkorban nagyon jók erre a mesecsatornák - kapcsolják be a mesét, de vegyék le a hangot, s eleinte Ön meséljen arról, mit is lát a képernyőn. Rövid, tömör mondatokban, változatos hangszínen próbáljon beszélni. Később is közösen nézzék a meséket, s ha eredeti hangon hallgatják, akkor is kérdezzen bele, meséljen hozzá, tegyék interaktívvá ezt a kapcsolatot. Így lesz a "villanypásztor elektronikus gyermekmegőrzőből" valódi fejlesztő eszköz.
Az idősebb gyermekek számára készítettünk egy játékos feladatcsomagot, mellyel a foglalkozásokat gyakorolhatják. A feladatvégzés közben a beszédértés, a szókincs és a szóbeli kifejezőkészség is fejlődik. A feladványokat három szinten dolgoztuk fel - mindenki a gyermekének megfelelően válogathat.
Először a feladatlapot kell kitölteni - a néhány szavas utalásból ki kell találni, melyik foglalkozásra is gondoltunk.
Ha ez sikerrel járt, akkor megfordul a feladat - húzni kell egyet a foglalkozás-kártyák közül, és aki húzott, annak szóban be kell mutatni a kártyán látható foglalkozást úgy, hogy a többiek ki tudják találni, mi is van a kezében.
1. szint: feladatlap és foglalkozáskártya
2. szint: feladatlap és foglalkozáskártya
3. szint: feladatlap és foglalkozáskártya
Jó játékot, hatékony beszédértés-fejlesztést kívánok!
Dudáné Driszkó Adrienn