Miért? A kérdések korszaka
2,5-3 éves kor között kezdődik a gyermekek „miért korszaka”. Aki nem élte még át, annak elképzelhetetlen, hogy milyen magas lehet egy gyermek percenként feltett kérdéseinek száma…
Mi köze ennek az iskolaérettséghez? A kisgyermekkor ezen szakaszában kezdődik meg az ok-okozati kapcsolatok meglátásának képessége (úgynevezett kauzális gondolkodás). Akkor mi fedtük fel az összefüggéseket magyarázatainkkal, példáinkkal, melyeket szavakba foglaltunk. Most, hogy gyermekünk az iskola küszöbén áll, már bátran várhatjuk el, hogy önmagától vegye észre mi, miből következik.
E gondolkodási művelet alapja, hogy tudjunk az időben tájékozódni. Az időbeli tájékozódáshoz köthető fogalmak közül talán az évszakok ismerete alakul ki legkönnyebben. Részben az óvodákban megjelenő ünnepekhez kapcsolódó projekteknek, témaheteknek köszönhetően, részben a természet jellegzetes „arcai” miatt. Kedvelt témája ez a gyermekjátékoknak (pl. Bogyó és Babóca Évszakok ársasjáték, Kisvakond kertje társasjáték).
A napszakok ismerete nehezebben alakul ki. A hétköznapjainkban megjelenő napi rutin során érdemes pontosan, részletesebben használni az időbeli tájékozódást segítő szavakat. pl. „Evés után jövök érted.” mondatban bizony jelentheti az „evés” az ebédet, de akár az uzsonnát is. A napok sorrendjének megtanulása és annak felsorolása nem garantálja azt, hogy a gyermekünk a szavak mögött levő tényleges jelentéstartalommal rendelkezik. A hónapok felsorolását, vagy az óra ismeretét, használatát ne várjuk el óvodáskorú gyermekünktől! Természetesen ha érdekli őket válaszoljunk a feltett kérdéseikre, de hagyjunk feladatot a tanító néninek is!
A napszakok, az idő múlására is remek játéklehetőséget ad pl. a Logico játékok, vagy az Óra és az idő - Mi micsoda könyvek Junior változata.
Az időbeli tájékozódás lassabban alakul ki. Nehezen megfogható, még nehezebben ábrázolható. A konkrét támpontok nagy segítséget nyújtanak gyermekeinknek. A „majd később legózom veled”, vagy „10 perc múlva végzek” nem sok információt nyújtanak egy 6 évesnek. A „először elmosogatok, utána olvasok neked” típusú mondatok egyértelmű választ adnak a gyermeknek arra, hogy mennyit kell várnia. Így talán néhány panaszt is elkerülhetünk, hiszen hányszor halljuk azt, hogy „de anya, már később van”. A sok-sok beszélgetés mellett képek segítségével tudjuk legjobban tartalommal megtölteni az időre vonatkozó relációs szavakat. A heti-rend készítésével –jelölve, hogy melyik napon megyünk dolgozni, mikor nincs óvoda, mikor milyen délutáni elfoglaltságunk van- a hét napjait tartalommal tölthetjük meg. Ha szeretnék ezt saját gyermekükkel is kipróbálni, itt egy minta hozzá. Ezt a mostani hétről készítettem a kislányommal
Az időbeli tájékozódás segítsége kell ahhoz, hogy két, vagy több összefüggő eseményről eldönthessük melyik történt előbb. „Megettük a levest, anya hozta a kanalakat.” Azok a gyermekek, akik az időben jól tájékozódnak, könnyebben meglátják azt, hogy a fent elhangzott mondat logikailag nem helyes. Az ilyen típusú összefüggések, sorrendek meglátása szükséges ahhoz, hogy az iskolában a meséket, hosszabb szövegeket könnyebben megértse a kisiskolás, tartalmukat vissza tudja adni.
Elérkezett a szülők „miért korszaka”. Gyermekeink által sokat használt kérdőszavakat (miért?, mi történik ha….? ) építsük be mindennapjainkba, erősítsük az összefüggések meglátásának igényét!
Ha van egy kis időnk, hát játsszunk!
Fejezd be azt amit elkezdtem!
Pl. Kati nagyon örül, mert….., Tamás tegnap már nem volt lázas, így ma már………, Kint esik az eső ezért,….., Nem ehetek csokit evés előtt. Befejeztem az ebédem, most már……….
Aki pedig a képeket szereti annak rajzoltam néhány képsort. Ezt a mellékletet kiszínezve, kivágva máris lehet sorba rendezni az eseményeket, történeteket kitalálni hozzájuk.
Jó játékot, izgalmas beszélgetéseket kívánok!
Grőber Gabriella
tanító, gyógypedagógus