Miért megunhatatlan játék a gyurma?
A gyermekek életében a legfontosabb és a legalapvetőbb tevékenység a játék.
Ma már megszámlálhatatlan játékfajta található az üzletekben, de talán az egyik legkedveltebb játék évtizedek óta a gyurma.
Hogy miért? Mert megunhatatlan a gyermekek számára. Azért szeretik a gyermekek, mert jó gyurkálni, sodorgatni, nyújtani, vágni és mert bármit el lehet belőle készíteni, amit csak kigondolnak.
A fejlesztő hatása azért is fantasztikus, mert a tevékenység során a kisgyermek felfedezi az anyag formálhatóságát, az alkotás lehetőségét és örömét, mindeközben fejlődik a kézügyessége, képzelete, fantáziája, figyelme, kreativitása, téri tájékozódása egyaránt.
Megismeri a színeket, a formák alakításának lehetőségeit, rájön arra is, ha valami nem úgy sikerül, ahogy szeretné, lehetősége van újra próbálkozni egészen addig, amíg teljesen elégedett lesz az alkotásával.
Tehát a gyurmázás egy nagyon fontos játéktevékenység, amely hatással van a gyermek képességeinek és készségeinek fejlődésére. A tevékenység során előkészítjük a kezüket és a szemüket az írás-olvasás elsajátítására, fejlesztjük kreativitásunkat, formálódik személyiségünk, és megtanulhatnak egyedül és csapatban is dolgozni.
A kisgyermek gondolkodásának fejlődése a tárgyakkal való manipulációtól a gondolati tevékenység felé haladó folyamat. Minden tevékenység, tapasztalás a gondolkodásuk fejlődését segíti, problémaérzékenységüket növeli. A spontán és tudatosan szerzett felfedezések elindítják a gyermek önálló alkotó gondolkodását. A mi feladatunk az, hogy megteremtsük a megfelelő feltételeket és problémahelyzeteket kínáljunk a gyermekeknek.
A gyurmázásban sokkal több lehetőség rejlik, mint amire a legtöbb családban használják a gyermekek.
Ehhez szeretnék néhány ötletet adni. A Játékliget Webáruház gyurmái minőségi alapanyagok lehetnek ezekhez a kreatív játékokhoz.
Kellemes, hasznos időtöltést, jó játékot kívánok!
12 JÁTÉKÖTLET GYURMÁZÁSHOZ
- JÁTÉK: Ültessünk virágokat!
Amire szükségünk lesz:
- 1 tojástartó
- munkalapok, amelyek megtalálhatók a Játékliget weboldalán
- és természetesen gyurma, különböző formákkal
Az egyik munkalapot kivágjuk és a kinyitott tojástartóba helyezzük.
A gyermek színes gyurmából különböző formákat készít – mivel közeledik a tavasz, én virágokat választottam, de természetesen lehet bármilyen forma –
A játék szabálya pedig az, hogy a gyermek a virágokat abba a rekeszbe helyezze, ahol a munkalap színével és helyével is megegyezik a forma.
Miután minden virág a helyére került, beszélgethetünk arról, hogy:
- Számold meg, hány virágot ültettél összesen?
- Hány piros, sárga kék virágot ültettél?
- Hova ültettél sárga virágot?
- A kék virágot melyik virágok közé, mellé, alá, fölé ültetted?
A játékhoz tartozó melléklet letölthető itt.
- JÁTÉK: Gyurma mátrix!
Amire szükségünk lesz:
- Alaplap, amely megtalálható a Játékliget weboldalán
- és természetesen gyurma, különböző formákkal
A gyurma mátrix szabálya:
Az alaplap bal oldalára különböző színű pöttyöket helyeztünk el, a felső sorba pedig olyan formákat érdemes rajzolni, amilyen formakinyomója van a gyermeknek.
A gyermekeknek a színeknek megfelelően kell készíteni, majd elhelyezni a különböző formákat, a megfelelő sor, megfelelő négyszögébe.
A játékhoz tartozó melléklet letölthető itt.
- JÁTÉK: Soralkotás gyurmaformákkal!
Amire szükségünk lesz:
- Alaplapok, amely megtalálhatók a Játékliget weboldalán
- és természetesen gyurma, különböző formákkal
A játék szabálya:
Az alaplapon elkezdett ismétlődő ritmusnak megfelelően kell folytatni a gyermeknek a sort.
Egyszerűbb a feladat, amikor csak a színekre kell figyelni, bonyolultabb, amikor már formákat is készítünk.
Ekkor már a színekre és a formákra is figyelnie kell a gyermeknek..
A játékhoz tartozó melléklet letölthető itt.
- JÁTÉK: Gyurmaszámoló!
Amire szükségünk lesz:
- 1 tojástartó
- számoló lapok, amelyek megtalálhatók a Játékliget weboldalán
- gyurmagolyók
A játék szabálya:
A számoló lapot, amelyekre pontképeket rajzoltunk a kinyitott tojástartóba helyezzük.
A gyerekeknek annyi gyurmagolyók kell helyezni a tojástartó megfelelő rekeszébe, amennyit a számolólapon lévő pontképek mutatnak.
Figyelniük kell a helyes sorra és a megfelelő rekeszre is!
További feladat lehet a gyermek számára, hogy számolja össze az egymás alatti rekeszekben elhelyezett golyókat.
Hol van több, kevesebb?
A játékhoz tartozó melléklet letölthető itt.
- JÁTÉK: Fűzzünk és számoljunk!
Amire szükségünk lesz:
- pontképeket ábrázoló kártyák, amelyek megtalálhatók a Játékliget weboldalán
- bármilyen drót
- gyurmagolyók
A játék szabálya:
A kártyákat bármilyen sorrendben egymás mellé helyezzük. A gyermekek a drótra annyi gyurmagolyót fűznek, amennyi a kártyán látható.
További feladat: Melyik több, kevesebb?
Rakd növekvő, illetve csökkenő sorrendbe a fűzéreket!
A játékhoz tartozó melléklet letölthető itt.
- JÁTÉK: Keresd meg a helyét!
Amire szükségünk lesz:
- tojástálca
- pontképeket ábrázoló alaplap, amelyek megtalálhatók a Játékliget weboldalán
- gyurmagolyók, vagy bármilyen gyurmaformák
A játék szabálya:
Könnyebb változat: amikor csak két színt használunk.
A gyermeknek a pontképek alapján a megfelelő rekeszbe kell helyezni a gyurmagolyókat.
Nehezebb változat: amikor már 3-4 színt is használunk.
A játékhoz tartozó melléklet letölthető itt.
- JÁTÉK: Melyik forma hiányzik?
Amire szükségünk lesz:
- munkalap, amely megtalálhatók a Játékliget weboldalán
- és természetesen gyurma, különböző formákkal
A játék szabálya:
Elkészítjük a gyermekkel közösen a munkalap tetején lévő 5 féle formát, majd a gyermek elé helyezzük a munkalapot, amelyeken csak 4 – 4 forma található.
Feladat: Találd ki, melyik forma hiányzik a képről!
Olyan formákat választottam, amelyek még akkor is könnyedén elkészíthetők, ha nincs ilyen formakinyomója a gyermeknek. ( négyzet, kör, téglalap, háromszög, ellipszis )
A játékhoz tartozó melléklet letölthető itt.
- JÁTÉK: Melyik forma, hova való?
Amire szükségünk lesz:
- munkalapok, amelyek megtalálhatók a Játékliget weboldalán
- és természetesen gyurma, különböző formákkal
A játék szabálya:
Készíts ugyanolyan alakzatokat, mint amilyeneket a munkalapon látsz!
Helyezd el a formákat a megfelelő helyre úgy, hogy minden sorban és minden oszlopban különböző alakzatok legyenek!
A játékhoz tartozó melléklet letölthető itt.
- JÁTÉK: Gyurma memória – Páros játék
Amire szükségünk lesz:
- alaplap, amely megtalálható a Játékliget weboldalán
- és gyurmakorongok
A játék szabálya:
A hagyományos memória szabályai szerint folyik a játék, annyi változtatással, hogy most nem memóriakártyákkal tevékenykedünk, hanem az alaplapon lévő képeket kell lefedni gyurmakorongokkal. Kettő – kettő korongot lehet felfordítani a játékosoknak. Aki két azonos képet talált a gyurmakorongok felvétele során, megtarthatja a lefedésre használt korongokat. Ha nem egyformák a képek, akkor vissza kell tenni a képekre a korongokat.
Az a játékos győz, akinek több gyurmakorongot sikerül összegyűjteni.
A játékhoz tartozó melléklet letölthető itt.
A munkalapra óvodai jeleket nyomtattam, azzal a céllal, hogy amikor megnevezzük a képeket, kezdeményezhetünk egy beszélgetést arról, hogy van-e az óvodai csoportban ilyen jel, illetve melyik gyermeknek a jele?
- JÁTÉK: Tükrözés
Amire szükségünk lesz:
- 2 db 4x 4-es munkalap, amely megtalálható a Játékliget weboldalán
- gyurma, különböző formákkal
- tükör
A játék szabálya:
Az asztalon elhelyezzük a munkalapot.
A gyerekek által elkészített formákkal játsszuk a játékot úgy, hogy a formákat a bal oldali munkalap négyzetrácsaiba helyezzük.
A gyerekek a két munkalap két négyzetrácsa közé helyezik a tükröt ( a szimmetriatengelyre ) és megnézik, hogy a jobb oldalon melyik négyzetrácsba kell elhelyezniük a formákat?
Arra is figyelniük kell, hogy ugyanolyan színű és alakú formákat helyezzenek el a jobb oldalon lévő négyzethálóba, mint amilyen a bal oldalon van.
A játékhoz tartozó melléklet letölthető itt.
- JÁTÉK: Vezesd el az óvodásokat a játékokhoz!
Amire szükségünk lesz:
- Alaplap, amely megtalálható a Játékliget weboldalán
- gyurma
A játék szabálya:
Készíts gyurmakötelet és a megrajzolt útvonalat követve vezesd el az óvodásokat a legkedvesebb játékukhoz!
A játékhoz tartozó melléklet letölthető itt.
- JÁTÉK: Dobj és indulj!
Amire szükségünk lesz:
- Alaplap, amely megtalálható a Játékliget weboldalán
- gyurma
- speciális dobókocka íráselemekkel
A játék szabálya:
Az alaplapon látható óvodás gyermekeket kell elvezetni a megrajzolt útvonalon a játékokhoz!
A játékot 1, 2, 3 fő játszhatja. A játékos dob a dobókockával, amilyen íráselemet gurított, azt a formát kell kiraknia gyurmakötéllel.
Amikor egyedül játszik a gyermek, akkor a második dobás után elindítja a következő sorban látható kisgyermeket is kirakja a dobókockán látható mintát, majd a harmadikat. Utána kezdődik elölről a játék. Végül megkérdezzük, hogy melyik óvodás ért oda leghamarabb a játékához?
Két, vagy három játékos esetén egymás után dobnak résztvevők és kirakják a dobókockán látható íráselemeket. Az lesz győztes, akinek leggyorsabban sikerül elérni a játékhoz.
A játékhoz tartozó melléklet letölthető itt.