Miért unják meg hamar a gyerekek a játékokat?
A kreativitás, az alkotó fantázia kialakulásához és gyakorlásához nagyon fontos a játék. Szülőként sokszor azonban épp ez ellen dolgozunk, még ha a legjobb szándékkal is tesszük.
Kacatok kora
Egy kisautó a nagyitól, mert ma benézett hozzánk. Egy építő játék a nagynénitől, mert ügyes voltál a doktor néninél. Egy újabb darab a kedvenc mesefigurádból, mert annyira kérted, pedig csak a főzéshez ugrottunk be néhány apróságért. Most pedig jó lenne egy sárga autó, mert a Bencének is olyan van? Kacatok koraként is definiálják a napjainkban gyakori jelenséget: a gyerekszoba polcai roskadoznak, ám a gyerekek hamar ráunnak a játékokra, eközben a reklámok közt máris felbukkan egy újabb – vélhetően tiszavirág életű - kedvenc. Folyamatosan selejtezünk, de játékból mintha mégis egyre több lenne és megint tele a gyerekszoba. Hogyan változtassunk ezen?
A kevesebb több
A sok játék egyszerűen túlterheli a gyerek érzékelő képességét, a túl sok inger, választási lehetőség épp ellenkező hatást fejt ki: a gyerekek nyűgössé, síróssá válhatnak, a rengeteg játék mellett is unatkoznak. A bőség zavarában nem tud teljesen felfedezni és megismerni egy játékot, ezáltal arra sincs lehetősége, hogy rájöhessen, milyen sokoldalúan lehet játszani velük. A mennyiség helyett inkább a minőséget érdemes előtérbe helyezni, ha játékvásárlás előtt állunk. Nem egyszerűen csak azért lesz minőségi, mert jól bírja a strapát, hanem azért, mert hosszú távon játéklehetőséget biztosít a gyerek számára, nem fogja hamar megunni, ehhez pedig az kell, hogy a játék szabadon variálható legyen.
Szabad, kreatív játék
A mai játékokat annyira szűk felhasználási célra tervezték, hogy gyerek legyen a talpán, aki ettől az erős sugalmazástól el bír szakadni és kreatívan, új játékot tud kitalálni az egyoldalúan használható eszközzel. Nyilván a szülő így egyre több játékot fog megvásárolni, ha azt szeretné, hogy a gyerek változatosan tudjon játszani, ám ezzel visszaértünk a túl sok játék és túl sok inger problémájához. Sokszor azonban a szülők maguk rontják le egy játék élvezeti értékét. Még ha van is egy jól variálható darab, gyakran még sincs a gyermeknek esélye szabadon alkotni. Konkrét példa, amikor azt látjuk, hogy az építőjátékból megépíthető formát – autót, repülőt, robotot – a gyerek az útmutató szerint összerakja, majd az alkotás a vitrinbe vagy a polcra kerül kiállításra, mondván a játék betöltötte funkcióját, nincs tovább dolgunk vele. Pedig lenne. Újat alkotni, az elemeket szétszedni és a gyerek fantáziájára bízva valami egészen mást építeni.
Mi legyen a játékokkal?
- Ha úgy érezzük, hogy a gyerekszoba inkább játékbolthoz hasonlít, a kicsi mégsem tud mit kezdeni a bőség zavarában, akkor a legjobb választás, ha együtt leülünk és szelektálunk. Sokszor több darabban, a szoba különböző pontjairól kerül elő egy játék, ami egészben újra érdekessé válik a számára. Találni fogunk olyan játékokat is, amiket már kinőtt, és azért hanyagolja, ezeket el is ajándékozhatjuk.
- A jó állapotú játékokat el is adhatjuk, de ha a pakolás végén még mindig túl sok a játék, akkor egy részét dobozoljuk be és tegyük félre, majd bizonyos időnként cseréljük ki a régiekkel. Az újdonság varázsa miatt ilyenkor a régi játékok is jó szórakozást biztosítanak.
- A játékmennyiség további túlzott mértékű növekedése ellen mindig beszéljük meg a rokonokkal, ismerősökkel is, hogy „csak úgy”, vagy ünnepekre milyen ajándékot kapjanak a gyerekek. Jó választás, ha van például egy építőjáték, vagy játékvonat szett, játékkonyha akkor ezekhez újabb kiegészítőt vásárolnak. Így nem valami teljesen – olykor bizony felesleges – darabbal nő a játékok száma, hanem a gyakran használt, kedvelt és a gyerekek figyelmét hosszabb időre is lekötő játékot teszik már variálhatóbbá, például egy új kisvonattal, sorompóval, játékgyümölccsel, egyéb kiegészítővel.
- A gyerekek gyakran azért unnak rá egy játékra, mert az nem pont az életkoruknak megfelelő. Az sem biztos, hogy az épp aktuális tévéreklámos játék a legjobb választás. Ha bizonytalanok vagyunk, kérjük ki a szaküzletekben, hozzáértő dolgozó véleményét!
Forrás: www.jatekliget.hu
Unokatestvérek szülinapja, távol élő rokonok gyermekei, iskolai karácsonyra húzott osztálytárs – ünnepek kapcsán gyakran kerülünk olyan helyzetbe, hogy alig ismert személy részére kell megtalálnunk a megfelelő ajándékot. Sőt, még a közelebbi családtagok, barátok csemetéi esetében sem mindig tudjuk, hogy mi az, amivel örömet szerezhetünk. Ajándék gyerekeknek blog bejegyzésünkben személyes tapasztalatainkat és tanácsainkat osztjuk meg veletek.
Ha kisgyermekek, óvodások és kisiskolások részére vásárolunk ajándékot, akkor sem választhatunk rosszul, ha kizárólag a termékek korosztály besorolására hagyatkozunk. Ám a helyzet bonyolódik, ha kamaszokat szeretnénk meglepni valamivel.
Egyszer régen, nagyszüleink, dédszüleink voltak fiatalok, a gyermekek a napjuk nagy részében ott sertepeltétek szüleik körül és részt vettek az apróbb munkák elvégzésében.
A világ változott, a kicsik a napjuk jelentős részét óvodában, iskolában töltik. Egyre többször hangzik el, hogy a gyermek dolga, „munkája” a tanulás. Sok szülő már elképzelni sem tudja, hogy a kisfiát, vagy kislányát bármiféle házimunka elvégzésére kérje. Pedig az életkornak megfelelő kisebb feladatok, teendők elvégzése -amellett, hogy a szülő életét is megkönnyíti- számos pozitív hatással bír.
Az ünnepek után rendszerint több a játék, nehezebb mindegyiknek helyet találni a gyerekszobában. Blog bejegyzésünkben ezért most a praktikus tároláshoz kerestünk ötleteket. Így nem kell hosszasan keresgélni játék közben sem és az esti rendrakás is gyorsabban megy.