Nem hallgat rám a gyerek! Mit tegyek?
Százszor kértük, még sincs kész? A játékok a földön, a gyerek egy szál alsóban szaladgál, pedig indulnunk kellene és délután majd a leckeírással is meggyűlik a bajunk. Hogyan érjük el, hogy a kéréseink anélkül teljesüljenek, hogy közben harctérré változna az otthonunk? Kérdésünket a Játékliget szakértője válaszolta meg.
Nézzünk a szemébe!
Kevésbé hatékony az a kérés, amit a konyhából kiabálunk a szobájában épp valamivel foglalkozó gyermek felé, mint az, amit közvetlenül a szemébe nézve intézünk hozzá. Megeshet, hogy valóban nem jut el hozzá az üzenet, vagy hallja ugyan, de mivel nem reagált rá semmit, az is lehet, hogy elfelejtette. Mi pedig eközben gyakorlatilag ok nélkül idegeskedünk a frissen főzött vacsoránk felett.
Tipp: ne a távolból kiáltsunk, mindig álljunk szemtől szemben és nézzünk a szemébe, ha kérünk tőle valamit, így rendszerint sokkal hatékonyabban teljesülnek a kéréseink!
Nem akarja, vagy nem tudja?
A mindennapi rohanásban bizony megfeledkezünk róla, hogy a gyereket valóban gyerekként, az életkorának megfelelően kezeljük. Szeretnénk, ha tartanák velünk a tempót, ők pedig sokszor nem azért nem teszik, mert nem akarják, hanem mert nem tudják. Ilyenkor segít, ha utasítások helyett információt adunk, amivel meg tudja oldani a feladatot.
Tipp: Rakd el a ruháid helyett fogalmazzunk konkrétan és mondjuk, hogy a pólókat a harmadik polcra, a zoknikat a második fiókba tegye! A játékok elpakolásánál is fontos, hogy jól átlátható, a gyerek számára is érthető és elérhető legyen a rendszer. Matricázzuk fel az egyes játékok helyét és így már kérhetjük például, hogy az autókat a kék dobozba, vagy a könyveket a bagoly matricás polcra tegye.
Az is számít, hogyan kérünk
Ha sokszor kértünk már, de hiába, vagy fáradtabbak vagyunk, rossz napunk volt, hajlamosak vagyunk a problémáinkat a gyerekre zúdítani, aki bármennyire is szeretné, nem fogja tudni kihámozni a lényeget. „Egész nap dolgoztam, hazavezettem a dugóban, vacsorát főztem és most csak azt szeretném, hogy legalább a tányért elpakold magad után.”
Tipp: Rövid kérésekkel könnyebben célhoz érünk. „Bori, kérlek tedd a mosogatóba a tányérod!” Sokkal hatásosabb, mint a fentebb vázolt hosszú mondat.
Írjuk le!
Teljes mértékben gyerekfüggő, hogy valakinél a szóbeli vagy az írásbeli kérések vezetnek eredményre. Érdemes próbát tennünk és rövid jegyzetet készítenünk, különösen akkor, ha a mindennapos rutin feladatok kapcsán akadnak küzdelmeink.
Tipp: Az egyik gyakori probléma a reggeli készülődés. Ilyenkor segíthet egy, az íróasztala vagy az ágya mellé kitűzött jegyzet – címszavas felsorolás - az elvégzendő feladataival: reggeli, fogmosás, uzsonnát tedd be a táskába, öltözz fel stb. Így pontról pontra haladva semmi nem marad ki.
Együttérzés és időzítés
Nagyobb lendülettel végzi az feladatot, amihez nincs kedve, ha tudja, hogy vele vagyunk, elfogadjuk az ezzel kapcsolatos érzéseit. Ha reggelenként nyűg az iskolába indulás, mondjuk el nyugodtan, hogy megértjük, mi is szívesebben hevernénk a kanapén, vagy mennénk kirándulni a jó időben, de most ez a dolgunk, mi munkába, ő iskolába indul. Tervezzük el a délutánt, apróbb örömöket csempészve a kötelező utáni időszakba, a „nemszeretem” feladatokkal is könnyebben megbirkózik majd.
Tipp: A gyermek megismerése, elfogadása és érzéseinek figyelembevétele a kéréseink teljesülése és a harmonikus együttélés miatt is fontos. Ha például tudjuk azt, hogy most a kedvenc rajzfilmjét nézi, mondjuk el neki, hogy szeretnénk, ha levinné a szemetet, nem a műsorát félbeszakítva, hanem azt követően. Azzal, hogy elismerjük, ami neki fontos, ő is szívesebben tesz majd eleget a mi kéréseinknek.
Ha úgy látjuk, hogy a kéréseinkkel továbbra sem érünk el a céljainkat, akkor érdemes azon is elgondolkodni, vajon megfelelően értjük-e egymás érzéseit, valóban arra reagálunk-e, ami a másikba lezajlik vagy esetleg félre értelmezzük a reakcióit. Ilyen esetben az érzelmi intelligencia játékos fejlesztése segíthet meg- és felismerni, nevén nevezni az érzéseinket és ezzel megteremteni az eredményesebb kommunikáció alapjait.
Forrás: www.jatekliget.hu
Önbecsülésnek nevezzük, ahogyan magunkat látjuk, azt, ahogyan értékeljük, milyenek vagyunk. A kisgyermekben a környezet visszajelzései alapján alakul ki ez a kép, ezért nagyon fontos az őt körülvevő felnőttek szerepe. A Játékliget szakértőjével arról beszélgettünk, milyen jelekből vehetjük észre, ha alacsony gyermekünk önbecsülése és milyen módon növelhetjük.
Olyan nagyon sok könyv és cikk jelenik meg arról, hogyan jó, érdemes gyerekeket nevelni. Szerencsére. Mert így van választási lehetőség a szülők előtt, hogy a saját szájízük szerint válasszák ki azt a nevelési szemléletmódot, amiben el szeretnének mélyülni, ami szerint szeretnének a családjukban élni.
Vigyázat! A kamasz átépítés miatt átmenetileg zárva – írta találóan Vekerdy Tamás a kamaszkorról. Az önálló személyiség születésének nehézségeivel szülőként és gyermekként egyaránt nehéz megbirkóznunk. Blog bejegyzésünkben most azt mutatjuk be, hogyan segíthetnek a családi hagyományok jó kapcsolatot ápolni ebben a viharos időszakban.
Kezdődik az általános iskolai beiratkozás időszaka. Gyermeked iskolaérett, szeptembertől kezdi az iskolát, mégis aggódsz, mert úgy látod, hogy egy-két területen elmaradása van? Jó hír, hogy célirányos fejlesztéssel az iskolakezdésig hátralévő időben is sok változás érhető el. Nézzük, mire érdemes figyelned!