Nem megy a helyes ceruzafogás - mi lesz így az iskolában?
A finommotorika fejlesztése fontos az írás elsajátításához. Habár ez a folyamat már kisgyermekkorban elkezdődik, gyakran mégis csak nagycsoportosoknál válik hangsúlyosabbá, ha a gyermeknek lemaradása van ezen, az iskolában nélkülözhetetlen területen. Mire érdemes figyelni, hogyan ügyesedhetnek a gyermek kezei?
A finommotorika fejlődésének főbb állomásai
A gyerekek különbözően fejlődnek, ez természetes. Azonban a fejlődésnek vannak bizonyos mérföldkövei, s ha ezekben több hiányosság is akad, akkor arra figyelni kell. A finommotorika már a születést követően, csecsemőkortól kezdődően változik, a kis kezek ügyesednek.
- Kezdetben a csecsemő ökleit zárva tartja, az esti fürdés közben is csak csellel tudjuk az apró ujjacskákat megmosni. A harmadik hónap végére azonban már tárgyakat a kezében megfogja.
- Fél éves korára a tárgyakat egyik kezéből a másikba átveszi.
- Kilenc hónapos korára pedig már gyakorlottan emeli a szájához a kézben tartott tárgyakat.
- Az első szülinapi tortából már csipegető mozdulattal szedi a falatkákat, könyveket lapozni kezd.
- Másfél éves korában marokra fogja a ceruzát, megjelennek az első kezdetleges „rajzok”, kezd kialakulni a domináns kéz.
- Két éves korában már lapozza a könyvet és három ujjal fogja a zsírkrétát.
- Három évesen ollóval papírt kettévág és a nagyobb lyukú fűzős játékokkal jól boldogul. Ruháját begombolja, cipzárral, tépőzárral ügyesen bánik.
- Négy éves korában már nemcsak kanállal, hanem villával is helyes fogással, önállóan tud enni.
- Öt évesen, vagyis nagycsoportos korában a cipőjét be tudja kötni, helyesen tudja fogni a ceruzát és a nevét nagy nyomtatott betűkkel le tudja írni. Emberrajzán kivehetőek egyes testrészek.
Innen ismerhetjük fel, ha gyermekünknél lemaradás van
Ha nagycsoportos gyermekünk jövőre kezdi az iskolát, akkor fontos, hogy stabil ceruzafogással rendelkezzen. Ehhez megfelelő finommotorikus fejlettségre van szüksége. Ennek hiányára utal, ha nem szeret rajzolni, ollóval vágni vagy apró tárgyakkal (pl. építőkocka, gyöngyfűzés) tevékenykedni. Ha nem tudja a könyv lapjait egyesével lapozni, a fogása erősségét szabályozni. Nehezen boldogul a gombokkal, cipzárral, a kupak lecsavarásával, evőeszköz fogással.
Hogyan nem fejleszthetők a finommotorikus képességek?
Fontos, hogy ne erőltessük a helyes ceruzafogást, ha a gyermeknek magától nem megy. Ez egy bonyolult érési folyamat eredménye, amiben a kézizmok erősítésén át az idegrendszer fejlődése is szerepet játszik. Szintén nem jó választás, ha különböző fejlesztő füzetekkel, vonalak közé rajzolt alakzatokkal próbáljuk meg „edzeni” a gyermek kézügyességét. Ez majd a végső állomás, az eredménye lesz azoknak a tevékenységeknek, amelyeket játékos formában végzünk.
Mit tegyünk tehát, hogy a gyermek kezei ügyesedjenek?
A finommotorikus képességék fejlesztését szolgálja minden olyan tevékenység, amely a kezeket és az ujjakat megdolgoztatja, fejleszti a finom mozgásokat. Ilyen például az apró tárgyakkal, formázható anyagokkal való játék, de természetesen az íróeszközökkel való foglalkozások is. Ezek során ügyeljünk rá, hogy a nagymozgásoktól haladjunk az egyre aprólékosabb, finom mozgásokat igénylő foglalkozások felé: például az ujjfestéktől a vastagabb zsírkréta, kavicskréta után vegyük elő a ceruzát.
- Gyurmázzunk
A gyurmázás igazi edzés az ujjaknak és a kezeknek. Akár gyurmával, akár sütés-főzés közben alkotnak a kicsik, közben észrevétlenül fejlődnek a finommotorikus képességeik is.
- Fűzzünk gyöngyöt
A gyöngyfűzés vagy a különböző fűzős játékok is remekül fejlesztik a kézügyességet. Érdemes itt is nehézségi szint szerint haladni, a nagyobb lyukú fűzős játékoktól a nehezebb felé.
- Készítsünk mozaikot
Színes papírlapot tépkedjünk apró darabokra. Két kézzel, tetszőleges formákra, majd az elkészült darabokat papírlapra ragasztva alakítsunk ki különböző formákat, képeket. A mozaikhoz nemcsak tépkedhetünk, gombóccá is gyűrhetjük a papírokat, vagy ollóval is vághatjuk.
- Fessünk
Ujjfestékkel, vastag ecsettel, zsírkrétával is dolgozhatunk. Amíg nem alakultak ki a finom mozgások, érdemes nagyobb, nem A4-es papíron dolgozni a kicsiknek. Csomagolópapír hátulja, régi nagyobb méretű falinaptár, házhozszállításból maradt doboz oldalai is remekül megfelelnek e célra.
- Csipeszeljünk
A csipesz egyszerű és nagyszerű játék a finommotorika fejlesztéséhez. A gyerekek gyakorlatilag bármit szívesen szétválogatnak a segítségével. A gyöngyfűzéshez használt gyöngyöket színek szerint, borsót és lencsét, vagy akár építőkocka elemeket.
- Építkezzünk
Az építőjátékok, apró elemek egymásra rakosgatása, egymásba építése, csavarása is jól megmozgatja a kezeket, fejleszti a finommotorikát.
További finommotorika fejlesztéssel kapcsolatos játékainkat itt találjátok.
Képek forrása:
1. Christmas photo created by rawpixel.com - www.freepik.com
2. People photo created by cookie_studio - www.freepik.com
3. People photo created by jcomp - www.freepik.com
4. Cards photo created by freepik - www.freepik.com
5. School photo created by senivpetro - www.freepik.com