Óvodába készülünk -szókincsfejlesztés
Kettő-két és fél éves kor körül a gyerekek már egyszerűbb mondatokkal kommunikálnak. Ha megvannak az alapok, következhet a választékosabb beszéd elsajátítása, a szókincsfejlesztés. Ehhez hoztunk nektek játékötleteket.
Szókincs – a közösségben igazi kincs
A kommunikáció az önkifejezés eszköze. Minél gazdagabb egy gyermek szókincse, annál választékosabban tudja kifejezni a gondolatait és az érzéseit.
Amíg a kicsi otthon, nagyrészt az édesanyjával van napi szintű kapcsolatban, kettőjük közt kialakul egy bensőséges kommunikáció, az anya „fél szavakból” is érti gyermekét. Az óvodai közösségben, a 3-4 éves ovisoknak azonban az óvónénivel és a gyerekekkel is meg kell tudnia értetnie magát. El kell tudni mondania, hogy mit szeretne, mit keres, nevén kell neveznie a dolgokat. Ha valamilye fáj, ha valakivel konfliktusba keveredett, ha részt vesz egy feladatban vagy egy játékban – a szókincsére szüksége lesz.
Minél jobban ki tudja fejezni magát, annál inkább fogják őt pontosan érteni a körülötte élők és tudnak majd reagálni az igényeire, és ő is annál jobban tud majd eligazodni a világban.
Csak úgy „ragadnak rá” az új szavak
A szókincsfejlesztés egyrészt természetes folyamat, a napi beszéd közben tanulja a gyermek. Kezdetben szavakkal, majd egyre hosszabb mondatokkal fejezi ki magát. Éppen ezért nagyon fontos, hogy nemcsak a közös játék, hanem a házimunka, vagy bevásárlás közben is egész mondatokban, választékosan beszéljünk hozzá.
Az is fontos, hogy ne csak beszéljünk, hanem kérdezzünk is. Így tudja a hallott, passzív szókincsét aktívvá formálni, emellett pedig megtanulja elmondani a véleményét. Kérdezgessük például a napjáról, mi tetszett, mi nem tetszett, holnap mit csináljunk másként. Kérjük ki a véleményét a ruháiról, játékairól, a kerti virágokról vagy a napi ebédről, a lényeg, hogy eközben megtanulja kifejezni magát és a hallott szavakat is megfelelő szövegkörnyezetben használni.
Mesék és versek
A meseolvasás fontosságáról írtunk már korábban, és az életkorok szerint javasolt olvasnivalókhoz is adtunk tippeket. Számtalan előnye mellett az olvasásnak a szókincsfejlesztésben is fontos szerepe van.
Érdemes a műfajokat váltogatni, más típusú szókinccsel találkozhatnak a gyerekek a népmesékben, a klasszikus és a kortárs irodalomban is. Olvasás közben kérdezgessük, ha úgy gondoljuk, hogy ismeretlen szó bukkant fel a szövegben és hagyjuk, hogy ő is többször félbeszakítsa a meseolvasást a kérdéseivel, például, ha valamilyen kifejezést nem ért. A versekből pedig a nyelv ritmusosságát is megismerhetik, és jó alapot adnak ahhoz, hogy később saját kis rímfaragó játékot játsszunk.
Szókincsfejlesztés – így játsszunk mi
Az említett rímfaragó játékban, a korábban olvasott versek mintájára gyártunk rímeket. Nem egész verseket természetesen, csak rímpárokat keresünk. Jó kis szókincsfejlesztés és közben törhetjük a fejünket, hogy mi lehet például a párja a kecskének (fecske), a vajnak (haj), vagy a pirosnak (tilos). Ezt a párkereső játékot ellentétekkel vagy rokonértelmű szavakkal is játszhatjuk. Jó szókincsfejlesztők a találós kérdések és a barkóba is. Ezt életkor szerint nehezíthetjük, érdemes kezdetben az egyszerűbb, épp a szobában, látótávolságon belül lévő tárgyakkal kezdeni a játékot, aztán egyre nehezíteni.
Szókincsfejlesztéshez ajánlott játékainkat itt találjátok.
Képek forrása:
1. Business photo created by jannoon028 - www.freepik.com
2. Kids photo created by freepik - www.freepik.com
3. Book photo created by gpointstudio - www.freepik.com
4. People photo created by katemangostar - www.freepik.com