Szortírozó játék – móka és tanulás
Logikai, matematikai, nyelvi készségek és a finommotorika is fejleszthető szortírozó játék segítségével. A Játékliget szakértője elmondta, hogyan használhatjuk ezeket az ötletes játékokat, óvodáskorú gyerekeknél.
Szortírozó játék – a mindennapjaink része
A dolgok szétválogatását, csoportosítását és adott szempontok szerinti elrendezését felnőttként mi magunk is elvégezzük egy nap folyamán akár többször is. A számunkra már rutinszerű tevékenységet a gyerekek általában élvezik és emellett sokat is tanulhatnak belőle.
A legegyszerűbb eset a zokni párosítás és elpakolás. Ha használunk zoknicsipeszt, lehet az első feladat, hogy az egyes színeket gyűjtsék külön csoportokba. Ha nincs csipesz, akkor első körben a párok megtalálása lesz a fő feladat színek, minta vagy méret alapján. Szortírozó játékra a konyhában is adódik alkalom, például a műanyag, színes evőeszközök vagy poharak rendszerezésével, de a gyerekszoba játékai is lehetőséget kínálnak az adott szempontok szerinti csoportosításra. Az otthon, a háztartásban is fellelhető eszközök mellett léteznek e célra kifejlesztett, szortírozó játékok is.
Ismerkedés a matematikával
A szortírozó játékok sok apró elemből állnak, ezek lehetnek állatok, korongok vagy egyéb formák. A játékokhoz feladatlapok is tartoznak, amelyeket a gyerekeknek meg kell oldaniuk. Ezek a feladatok remekül fejlesztik a matematikai képességeket. Szerepelnek köztük számolós játékok: például gyűjts öt kék macit, vagy három zöldet. Számold meg, miből hányat látsz, melyikből van több/kevesebb, nagyobbakkal már a matematikai műveleteket is gyakorolhatjuk, azt is kérdezhetjük, hogy mennyivel több vagy kevesebb.
Halmazalkotás és logika
A matematikai feladatok következő lépcsője a logikai feladatok. Erre egy jó példa, ha a feladatlapon adott sorrendben ismétlődő állatfigurák sorát kell a gyerkőcnek folytatnia. Ehhez fel kell ismernie azt a szabályt, ami alapján meg tudja oldani a feladatot. A halmazalkotást gyakorolhatjuk, ha két csoportba rendezzük a figurákat, például kékek és tehenek. Vajon melyik figura az, amelyik mindkét csoporthoz tartozik? Van e olyan, amelyik egyik csoporthoz sem tartozik?
Szortírozás és finommotorika
A finommotorika fejlesztésére van szükség ahhoz, hogy ha a gyerkőc iskolába kerül, megfelelően tudja fogni a ceruzát. Ehhez az agyi és a csontozat fejlettsége mellett edzett, erős ujjakra lesz szüksége. A kéz izmai fejleszthetők például gyurmázással is, vagy ha a mondókákat ujjmozgással kísérjük, papírt tépünk apró darabokra vagy gyöngyfűzéssel. A csipesszel végzett aprólékos munka is nagyon jól megdolgoztatja a kis kezeket. A szortírozó játékok egy típusa, amikor egy csipesz segítségével kell színek szerint szétválogatni a formákat. Közben persze meg is számolhatjuk őket vagy megtanulhatjuk a színeket.
Szókincs fejlesztése
Játék közben sok lehetőségünk adódik arra, hogy új szavakat, kifejezéseket gyakoroljunk. Állatok, növények, színek vagy formák nevei, számok, ruhadarabok is szerepelhetnek a szortírozó játékok feladatkártyáin. Csakúgy, mint a matematikai képességeknél, a játék szabályait az anyanyelvi fejlesztés során is nehezíthetjük, a gyermek növekedésével. Nagycsoportosoktól, kisiskolásoktól már kérdezhetjük, hogy milyen hangot hall a szó elején, hány szótagból áll az adott szó. Szókincs bővítésre is használhatjuk, kérjük meg, hogy fejezze ki más szóval is az adott ábrát vagy mondjon vele egy mondatot.
A szortírozó játék sokoldalúan használható, egyedül vagy többen is játszható, több képesség fejlesztésére is alkalmas, és variálhatósága miatt a gyermekkel együtt nő.
Forrás: www.jatekliget.hu